Vanligvis vil døgnrytmen forstyrres langt mer ved reiser mot øst, mot solen, enn mot vest - illustrasjonsfoto Foto: Colourbox.com
Vanligvis vil døgnrytmen forstyrres langt mer ved reiser mot øst, mot solen, enn mot vest - illustrasjonsfoto Foto: Colourbox.comVis mer

Pillen som holder orden på døgnet

Pillen som hjelper deg når døgnet snus på hodet. Verdens første jet-lag pille.

De fleste som har reist gjennom tidssoner vet hvordan det kjennes å være døgnvill. Jo flere tidssoner som passeres, desto større blir plagene.

Disse inkluderer innsovingsvansker, urolig søvn, tretthet på dagtid, mageproblemer og nedsatt prestasjonsnivå.

En pille som stimulerer sentralnervesystemet, kan hjelpe passasjerer å holde seg våkne og dermed gjøre dem bedre i stand til å takle tidsforskjellen.

12 tips som gir deg energien tilbake
Dropp mat – unngå jet-lag

Nyheten er at denne pillen finnes alt! Nuvigil selges allerede i enkelte land, og hjelper blant annet skiftarbeidere med å holde seg våkne gjennom natten, skriver Daily Mail.

Resultatene av en ny klinisk studie antyder at passasjerer også kan ha god nytte av pillen, og være i bedre stand til å takle lange flyreiser og forstyrret døgnrytme.

Andre eksperter: Jet-lag medisin virker ikke!

Tok pillen på flyet

Studien på over 400 frivillige som fløy fra USA til Frankrike, viser at de som tok pillen like etter de boardet flyet var langt mer våkne etter reisen enn dem som ikke tok pillen.

Det amerikanske selskapet som produserer pillen søker nå om tillatelse til å markedsføre den som verdens første jet-lag pille. Hvis de får til dette, kan pillen være på det amerikanske og europeiske markedet allerede mot slutten av dette året eller tidlig i 2010. Pillen selges ikke Norge.

Det er uvisst hvorfor vi får jet-lag. Det er vanligst blant personer over 50 år, mens barn og babyer sjelden lider av det.

De verste symptomene kan du imidlertid unngå helt på egen hånd.

15 tips for god søvn

Døgnvill på reise

Får du jet-lag når du reiser langt? (Avsluttet)
Noen ganger. Det er irriterende, men det går jo over.(35%) 58
Nei, dette vet jeg ikke hva er. (34%) 57
Ja, alltid. Det er utrolig kjipt! Jeg håper denne pillen kommer fort! (32%) 53
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Enkle tips

Gjennom noen enkle tiltak, kan du oppleve å takle døgnvillheten langt bedre: Eksperter anbefaler å omjustere søvnrytmen noen dager i forkant av reisen. Hvis du reiser østover, er det for eksempel bedre å legge seg en time tidligere enn normalt, og en time senere hvis du skal reise vestover.

Sleepless i Seattle?

Andre tips er:

  • Når du har nådd destinasjonen, tilbring så mye tid utendørs som mulig. Naturlig lys hjelper kroppen med å omjustere seg til den nye rytmen.
  • Melatonin er et hormon som finnes hjernen, og som påvirker døgnrytmen. Forskning tyder på at melatonin kan hjelpe godt i tilpasningen til en ny tidssone. I flere land, blant annet i USA, er dette preparatet reseptfritt, mens i Norge kan man få melatonin på såkalt registreringsfritak (legen må søke).
  • Under flyreisen bør du unngå overdrevent inntak av alkohol, kaffe og te.
  • Hvis reisens varighet er under 48 timer, anbefales det å fortsette med ens normale døgnrytme under oppholdet hvis dette er mulig, anbefaler Pasienthåndboka

Færre symptomer

Under studien ble halvparten av testpersonene gitt 150 milligram av pillen, og når de nådde destinasjonen måtte de ta noen tester for å måle hvor søvnige de var. De som hadde tatt pillen hadde langt færre symptomer. Men det ble imidlertid rapportert om enkelte bivirkninger, som hodepine, angst, kvalme og hjertebank.

Søvnekspert Neil Stanley ved Norfolk and Norwich University Hospital er bekymret for at pillen vil gjøre en normal reaksjon til en medisinsk tilstand.

- Jet-lag er ikke en sykdom. Det er bare en konsekvens av å reise langt. Jeg skjønner at for eksempel businessmenn vil føle seg tipp-topp når de kommer fram, men du kan sikkert få samme effekt av å drikke kaffe eller komme deg ut i dagslys, sier han.

Vi får for lite sol

Han legger til at kroppen trenger kun fire minutter med sollys for at den innebygde biologiske klokken skal skjønne at det er dag.

Studien er ikke publisert i noe medisinsk tidsskrift ennå.