<b>I KJØPEMODUS:</b> Har du også merket hvordan pengene flyr ut av lommeboken når du er på flyplassen?
I KJØPEMODUS: Har du også merket hvordan pengene flyr ut av lommeboken når du er på flyplassen?Vis mer

Pengene «flyr» på flyplassen

Syv av ti handler på flyplassen.

Har du lettere for å unne deg selv en parfyme, sminke eller godteri når du er på flyplassen? Det er du ikke alene om.

Tall fra Københavns flyplass, Kastrup, viser nemlig at syv av ti gjør et eller flere kjøp på vei til flyet. Bare 30 prosent klarer å holde seg unna, skriver politiken.dk. Årlig er det cirka 21,5 millioner passasjerer som flyr gjennom flyplassen.

>>>Dette er dyrest på taxfree-butikken

Må være tidlig ute

Bendik Samuelsen, førsteamanuensis ved Institutt for Markedsføring ved Handelshøyskolen BI, synes ikke det er rart at så mange handler på flyplassen.

Bendik Samuelsen, er førsteamanuensis ved Institutt for Markedsføring ved Handelshøyskolen BI. Vis mer


– Det er blant annet på grunn av disse lange innsjekkingstidene. Man må være tidlig på flyplassen, og da har man en god mulighet til å shoppe for å slå i hjel tiden, sier Samuelsen til DinSide.

At det ofte er taxfree på flyplassen, påvirker også kjøpelysten.

– Det er ofte gode priser på flyplassen. Folk både forventer og tror det. Når vi ser taxfree, tenker vi «her skal det være penger å spare», forteller han.

En annen ting er at vår evne til å huske hva prisen er i virkeligheten, ikke alltid er så veldig sterk. Dermed blir følelsen av å gjøre et godt kjøp kanskje litt overdrevet, tror Samuelsen.

– Sannsynligvis har dette noe med å tro at man kan gjøre bra kjøp. Siden du er der og kan ikke gå et annet sted, er det lett å la seg inspirere og friste, sier BI-forskeren.

Les også: Dette handler nordmenn på taxfree

Som et kjøpesenter

Ettersom enkelte flyplasser ser ut som kjøpesentre, er det også med på å påvirke våre shoppingvaner.

– Det er en kjensgjerning fra kjøpesentre at miljøet og atmosfæren skal være stimulerende: Jo lengre tid du bruker på et sted, jo mer sannsynlig er det at du legger igjen penger der, påpeker BI-forskeren.

Runar Døvinger professor ved Markedshøyskolen. Foto: Silje Ulveseth Vis mer


Runar Døving, professor ved Markedshøyskolen, forteller at flyplassen har blitt en arena som er analog til kjøpesenteret, til bruk for rekreasjon.

– Vi handler ikke så mye mer i feriemodus, men vi handler andre ting som mer gaver og luksus. Vi har også ekstra mye penger med oss på reise, fordi vi har spart og for sikkerhets skyld, pluss at vi unner oss noe ekstra, sier Døving til DinSide.

«Må» ha med gave

Forventninger spiller også en stor rolle. Ofte forventes det at man har med seg en gave hjem til sine nærmeste når man har vært på reise.

– Hvis du har vært på en travel jobbreise og ikke har hatt tid til å fly i butikker, er flyplassen stedet for å gjøre denne handelen, forteller Samuelsen, som også handler på flyplassen når han har muligheten.

I tillegg er flyplass-shopping en gylden mulighet til å bruke opp resten av pengene, ifølge Døving. Han beskriver flyplass-shopping som et resultat av forventning, ekstra ressurser, tilgjengelighet, tid, plikt og fornøyelse.