Å komme seg fra flyplassen til reisemålet kan være mer utfordrende enn man tror. Forlokkende tilbud kan fort bli en stressende affære. Foto: Colourbox
Å komme seg fra flyplassen til reisemålet kan være mer utfordrende enn man tror. Forlokkende tilbud kan fort bli en stressende affære. Foto: ColourboxVis mer

Pass deg for taxitilbud på reise

Turen til og fra flyplassen kan fort bli noe annet enn du forventer.

Noen flyselskaper lokker med billig transport fra flyplassen, men vær obs på tilbudene, for det kan fort bli noe helt annet enn du hadde forestilt deg.

Det opplevde undertegnede nylig på en ferietur til Madrid. Scenarioet var som følger:

Jeg og mitt reisefølge skulle fly nedover med Ryanair og lande klokken 20.35. Utfordringen var bare at vi skulle rekke en konsert samme kveld, så tidsskjemaet var relativt stramt.

Les også: Dette tilbyr flyselskapene deg om bord

Fristende tilbud fra Ryanair

Har man flydd med Ryanair vet man at de ansatte alltid kommer rundt med ulike tilbud. På denne turen var taxi ett av dem (de kalte det i alle fall for taxi). Prisen var 12 euro per person, rundt 90 kroner.

I tillegg til at Ryanair er kjent for å være punktlige og effektive, så kommer en taxitur fra flyplassen til Madrid sentrum fort opp i over 50 euro, så det virket som en uslåelig deal for to reisende med dårlig tid. Det skulle også være en dør-til-dør-service, noe som var med på å gjøre det ekstra forlokkende.

Vi fikk beskjed om å se etter en person i gul uniform fra selskapet Transferamigo i ankomsthallen etter landing, noe som viste seg å være lettere sagt enn gjort. Vi måtte gå gjennom hallen to ganger før vi fant personen, som satt henslengt med nesa i et nettbrett på en benk et stykke unna de andre transportselskapene.

Les også: Fra gratis til svinedyrt - spesialbagasje kan koste skjorta

20 minutter ble én time

Det viste seg også at vi ikke var de eneste som hadde benyttet oss av transporttilbudet, og når alle hadde sagt hvor de skulle og vist frem kvitteringene sine, hvilket tok litt tid, ble vi fortalt at nå skulle det bestilles en bil som ville være her "om cirka 25 minutter".

Det var imidlertid ingen taxi for to som vi hadde forestilt oss, men en fellestaxi for alle reisende. Og som om ikke det var nok, skulle den innom enda en terminal i tillegg til vår for å plukke opp enda flere folk. Bilen var derfor ikke ordentlig av gårde før godt over en time etter at vi hadde landet.

Hadde vi bare hoppet i en vanlig taxi eller tatt t-banen, hadde vi brukt mye kortere tid.

Heldigvis hadde vi bare en konsert vi skulle rekke, selv om dette også var hovedgrunnen til reisen. Hvis det var et tog eller lignende, kunne det vært mye verre.

Ryanair tilbyr transport for reisende fra sine nettsider på en rekke forskjellige destinasjoner. Vis mer


Sier man skal spare tid på flyplassen

Ryanair har samarbeid med flere lokale partnere for å "gi deg billig transport og parkeringsplass", som det heter på nettsidene til flyselskapet. Blant årsakene til at man skal velge denne løsningen står det at man "sparer tid på flyplassen" og at man får de "beste prisene".

På spørsmål fra DinSide om ikke de bør informere tydeligere overfor reisende om hva slags transporttilbud de får, svarer Ryanair følgende:

– Vi beklager de ulempene du har opplevd. Fullstendige detaljer hva gjelder dør-til-dør-tjenesten Transferamogi er tilgjengelig både i flymagasinet og på Ryanairs nettsider. Passasjerer har også muligheten til å forhåndsbestille før de reiser. Transferamigo har et møtepunkt på Terminal 1 på flyplassen i Madrid, og Ryanair har ikke mottatt lignende klager angående Transferamigos dør-til-dør delte skytteltjeneste, sier Ryanairs Elina Hakkarainen i en kommentar.

Les også: Her finner du billigste reiseforsikring

Du har rettigheter

Ingeborg Flønes, direktør for forbrukerservice hos Forbrukerrådet, sier du har rettigheter dersom du får noe annet enn du har betalt for ute på reise, også hva gjelder transport til og fra flyplassen. Foto: FORBRUKERRÅDET Vis mer


Fly- eller transportselskapet har ikke nødvendigvis ansvaret for at reisende kommer frem i tide, men manglende informasjon og dårlig kommunikasjon kan fort skape problemer. Det kan være greit å vite når du planlegger en tur, spesielt hvor du har dårlig tid.

Direktør for forbrukerservice hos Forbrukerrådet, Ingeborg Flønes, forteller DinSide at de ikke får mange henvendelser på transport til og fra flyplassen.

– Men det er klart at det ikke er noe gøy å ha knapp tid og sitte med hjertet i halsen for at du skal rekke noe, sier Flønes, og forteller videre at du har rettigheter dersom du får noe annet enn det du har betalt for.

Er du i et annet EU/EØS-land, finnes det et eget forbrukerkontor som kan hjelpe deg med å klage, forteller Ingeborg Flønes. Nettsiden www.forbrukereuropa.no er til hjelp her. Er du i Norge, ta kontakt med Forbrukerrådet, så kan de gi deg råd og veiledning.

– I dag kan du enkelt sjekke hvor langt det er fra flyplassen til dit du skal. De fleste flyplasser har egne internettsider som forteller om transportmulighetene til nærmeste by, sier Flønes.

Ifølge Flønes kan følgende råd også være nyttig å ta med på veien:

  • Beregn deg god tid for transport til og fra flyplassen. Jo større by, jo verre rushtid.
  • Sjekk på nettet etter transportmuligheter til og fra de aktuelle flyplassene.
  • Forbruker Europa kan hjelpe deg om du har opplevd problemer i et annet EU/EØS-land, og Forbrukerrådet kan hjelpe deg i Norge.
Og hvis du kommer over et tilbud på flyet eller flyplassen, sørg for å få alle nødvendige detaljer om hvordan transporten foregår!

For øvrig var enden på vår vise at vi ankom konsertlokalet da hovedbandet startet på låt nummer 2. Det endte derfor ikke så verst likevel, men vår konklusjon er at neste gang så går vi for opprinnelig plan!

Har du kommet over et transport-tilbud på reise som viste seg å være noe annet enn lovet? Del gjerne din erfaring i kommentarfeltet nedenfor!

Les flere reisesaker på DinSide