<b>TERMINAL 2E:</b> I juli åpnes et nytt avgangsområde ved Terminal 2E, som går under navnet Satelitt 4 (S4).  Foto: Wikimedia
TERMINAL 2E: I juli åpnes et nytt avgangsområde ved Terminal 2E, som går under navnet Satelitt 4 (S4). Foto: WikimediaVis mer

Paris-Charles de Gaulle blir ny

Den franske flyplassen skal få en ekstrem make-over.

Paris-Charles de Gaulle er kanskje mest kjent som verdens mest forhatte flyplass. Den har gjentatte ganger havnet på på lister over «verdens verste flyplass», noe den også gjorde tidligere i år.

Flyplassen er også blitt kåret til en av de verste flyplassene å overnatte på.

Men nå tyder det på at noe er i ferd med å skje - i positiv retning. Nå skal en ekstrem make-over gjøre flyplassen til Europas mest effektive knutepunkt, ifølge en pressemelding.

>>>Verdens ti verste flyplasser

Slik blir satelitt 4

Det er Aéroports de Paris, Air France og Skyteam-alliansen som har gått sammen for å forbedre servicenivået på en del av flyplassen. De har kalt programmet for« Hub 2012», som inneholder flere delprosjekter; områdene som omfattes er terminalene 2E, 2F, 2G og S4. Sistnevnte er et nytt avgangsområde ved Terminal 2E, som går under navnet Satelitt 4 (S4).

S4 vil åpne i begynnelsen av juli og målet med denne er å tiltrekke mer internasjonal trafikk. Det er blitt investert 580 millioner euro i den nye satelitten, som skal kun benyttes av Air France og deres Skyteam-partnere. S4 skal ha god plass til store fly, som A380.

– Vi er stolte over å kunne presentere nye Charles de Gaulle. Ikke bare blir flyplassen større, men også bedre. Vi har vært klar over at dette har vært et område med behov for et bedre tilbud til våre passasjerer, og nå er dette på plass. Med muligheten til å håndtere 8 millioner flere passasjerer, det nye avgangsområdet satelitt 4 og en ny organisasjon som lar oss allokere våre passasjerer på den mest effektive måten, er vi klare for å ta av og gjøre dette til det mest attraktive knutepunktet i Europa, sier Daniel Eggenberger, Norgessjef for Air France-KLM, i pressemeldingen.

S4 er 3.000 kvadratmeter stor og vil blant annet inneholde en lounge for Air Frances business class-kunder. En stor del av området skal også være dedikert til luksuriøs shopping og avslapning.

>>>Her får du verdens beste flyplass-shopping

Flytter sikkerhetskontrollen

Noe av det beste med ombyggingen er at du må gå gjennom en sikkerhetskontroll før du havner på S4. Tidligere måtte man nemlig gå gjennom butikkene før man havnet i sikkerhetskontrollen, noe som var til stor irritasjon for reisende.

Mot slutten av 2012 vil Terminal F være ombygget for å kunne håndtere
flyvninger dedikert til europeisk trafikk. Det er spesielt passasjerer fra Schengenområdet som vil nyte godt av dette, da det vil bli enklere og raskere overganger til andre flyvninger og de slipper å gå gjennom sikkerhetskontrollen en gang til.

Air France, KLM og deres Skyteam-partnere vil bli plassert på tre terminaler; 2E, 2F og 2G. Air France-datterselskaper, Compagnie Aérienne Européenne, som flyr fra Oslo, Gøteborg og Billund, vil fly til terminal 2G på Charles de Gaulle. Herfra vil passasjerer vil fraktes raskt og effektivt videre til Terminal 2E.

Innen 2013 vil Star Alliance-partnere holde til ved Terminal 1, Oneworld-partnere vil bruke Terminal 2A og 2C, og Easyjet vil bruke 2C, ifølge businesstraveller.com

Se video om nye Charles de Gaulle her: