Før var det ikke noe problem å ha med kniven i håndbagasjen. Foto: Colourbox
Før var det ikke noe problem å ha med kniven i håndbagasjen. Foto: ColourboxVis mer

Pakket inn kniver i sikkerhetskontrollen

Før 11. september 2001 var det helt ok å ta med kniver i håndbagasjen.

I dag er det, som du sikkert har fått med deg, 10 år siden terrorangrepet 11. september 2001.

Mye har endret seg i flybransjen siden den gang, blant annet dette. Men selv om sikkerheten var god på Oslo Lufthavn Gardermoen også tidligere, var det selvsagt noe som var annerledes før terrorangrepet inntraff.

Les også: Husker du hvordan det var før 11. september?

Kunne ta med kniver om bord

– Jeg tror ikke noen ville trodd i dag, men hvis en passasjer for eksempel kom med en stor kniv i sikkerhetskontrollen, kunne vedkommende få den pakket inn. Deretter ville en fra sikkerhetskontrollen ha fulgt kniven til flyet, og ville enten ha overlevert den til piloten, crewet, eller legge den i buken av flyet, forteller Jo Kobro, informasjonssjef ved Oslo Lufthavn, til DinSide.

Etter flyturen ville passasjeren ha fått kniven tilbake. Men siden dette viste seg å være ganske krevende, måtte OSL slutte med ekstraservicen.

– Jeg tror ikke mange husker det, men det var en voldsom service. Det ble ekstra strengt ved at man fikk enda strengere bestemmelser, hvor sikkerhetskontrollen tok alt av sakser, neglfiler, strikkepinner. ... Alt som var spisst, ble tatt inn, sier Kobro.

Helt siden 1997 har Jo Kobro jobbet som informasjonssjef ved Oslo Lufthavn. Foto: OSL Vis mer


Etter et par år ble disse reglene justert, og det ble bestemt at neglefiler og kniver som hadde blad som var mindre enn seks centimeter, ble tillatt å ha med om bord i flyet. Dette skjedde i forbindelse med at cockpiten fikk skuddsikre og låsbare dører.

Se bilde: Slik var flybilletten for 55 år siden

Få endringer etter angrepet

– 11. september 2001 husker jeg veldig godt. Jeg hadde på TV da vi fikk meldingen, og så da det andre flyet kjørte inn i tårnet. Først trodde jeg det var en reprise, innrømmer Kobro, som har jobbet på OSL siden 1997.

Like etter terrorangrepet skjedde det likevel ingen umiddelbare forandringer på Oslo Lufthavn Gardermoen, annet enn at et SAS-fly som var på vei til New York måtte snu.

– Det begynte å kime rundt temaene sikkerhet og tiltak hos oss, men allerede den gangen var sikkerheten så god. Og ifølge politiet ble ikke trusselbildet endret, sier Kobro.

Han forteller at Oslo Lufthavn var i en spesiell situasjon i 2001. Det var en ny flyplass som hadde fremtidens nivå når det gjaldt sikkerhet.

– Allerede da hadde vi 100 prosent kontroll på innsjekket utenlandsbagasje og stikkprøvekontroll på innenlandsbagasje. I tillegg hadde vi 100 prosent kontroll på både passasjerer og håndbagasje på innlands- og utenlandsreiser, forklarer informasjonssjefen.