På sporet i Europa

Et utvidet hurtigtognett tar deg mellom de vest-europeiske storbyene på null komma svisj. Perfekt for storbyinterrail.

Illustrasjon: Per Ervland Vis mer

På sporet i Europa

  1. Priser tog vs fly


Det foregår en aldri så liten togrevolusjon i Europa. I løpet av de nærmeste fire årene vil hurtigtoglinjene mellom syv europeiske land knyttes sammen.

Det kan bli populært, både blant forretningsreisende og turister. I disse terroristtrusseltider, der sikkerhetskøene på flyplassene er endeløse, du må møte opp flere timer før flyet går, og flyplassen gjerne ligger en times reisetid utenfor byen du skal til, er det ikke alltid det frister å fly. I hvert fall ikke hvis den totale reisetiden med tog er omtrent like lang.

De syv europeiske landene som går sammen om et felles hurtigtognett er: Storbritannia, Frankrike, Belgia, Nederland, Tyskland, Sveits og Østerrike. Det meste av nettet vil stå ferdig i løpet av 2007.

300 km/t

De europeiske togselskapene håper på flere reisende ved å satse på hurtigtog. Foto: Eurostar Vis mer


Hurtigtogene vil kunne kjøre i en hastighet på opptil 300 kilometer i timen, like fort som de japanske shinkansentogene (kuletogene - går som en kule), og som de franske TGV'ene gjør allerede. Til sammenligning er Norges kjappeste tog Flytoget, som kan kjøre opp til 210 kilometer i timen.

Dette nye rutenettet vil for eksempel korte reisetiden mellom Paris og London ned til to timer og 15 minutter - mot to timer og 50 minutter i dag. Dette vil gi Eurostar et klart fortrinn fremfor flyet, siden toget tar deg fra bysentrum til bysentrum, og du ikke trenger møte opp mer enn en halvtime i forkant.

Passasjerene vil kunne forholde seg til én rutetabell som gjelder hele tognettet, og kan bestille billetter helt frem til reisemålet, selv om de må reise gjennom flere land.

Grønt alternativ

Det har blitt mer tidkrevende å ta fly. Men det er flere grunner til at det nå satses på tog i Europa. De siste par årene har det blitt mer oppmerksomhet rundt miljøvern, og lavprisselskapene har fått skylden for den sterkt økende forurensingen fra flytrafikk.

Togselskapet Eurostar, som kjører mellom London, Lille, Brüssel og Paris, vil selge seg som et grønt alternativ til å fly. En undersøkelse gjort av togselskapet viser at et Eurostartog som kjører mellom London og Paris bare slipper ut en tiendedel av den mengden CO2 som et fly mellom de to byene gjør.

>> Hva koster reisen og hvor lang tid tar den? Vi har sammenlignet priser og tider på to viktige reisestrekninger i Europa. Blir toget en vinner?

Hurtigtog i Norge?

For ikke lenge siden ble det fremmet forslag om å bygge hurtigtognett også her i Norge. Dersom dette skjer vil toget kjøre mellom Oslo og Bergen på under 2 1/2 time - eller på 1 1/2 time uten stopp. Les mer om dette i saken Lynraskt tog gjennom Norge.

Mark Smith, togentusiast. Foto: Mark Bourdillon Vis mer

Tog i Europa

Tror du toget kan konkurrere med fly? (Avsluttet)
Ja, helt klart(80%) 602
Tiden får vise(10%) 74
Nei, folk foretrekker å fly(10%) 72
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Økende toginteresse

Briten Mark Smith er den reneste guruen når det gjelder å reise med tog. Hans nettside Seat61, har blitt en populær side for dem som trenger informasjon om å reise med tog i Europa og resten av verden forøvrig. (Siden er oppkalt etter det beste setet på Eurostartoget - det står nemlig for seg selv, og har sitt eget vindu.) Hver måned klikker over en kvart million mennesker (hovedsaklig briter) seg inn for å finne informasjon om togreiser. Ganske imponerende.

Smith selv har jobbet med tog hele livet - først som stasjonssjef, så som informasjonssjef for to forskjellige britiske togselskaper, og nå er han ansatt av myndighetene og jobber med billettpriser på tog. Det sier seg selv at denne mannen har peil på togreiser.

Vi spurte ham om han tror togtrenden er kommet for å bli:

- Etter et tiår med stor vekst i lavprisflyselskaper, begynner det å gå opp for folk hvilke miljøskader dette fører til. Og det er ikke glamorøst å fly lenger, bare kjedelig og stressende,sier han.

Smith forteller at de franske jernbaner nå mener toget kan konkurrere med kortere flyreiser også når togreisetiden er oppe i fire-fem timer. Tidligere regnet man tre timer som den magiske grensen. Grunnen til det er, ifølge Smith, at lengre innsjekkingstid (pga strengere sikkerhetssjekk) og køer på veiene til og fra flyplassene (som ofte ligger godt utenfor bysentrum) gjør at toget i mange tilfeller foretrekkes. På toget kan du dessuten jobbe, siden mange tog nå er utstyrt med strømuttak og internettilkobling.

- Fem produktive og stressfrie togtimer erstatter 3 1/2 uproduktive timer hvis du flyr. Det franske hurtigtogselskapet TGV har oppnådd 50 prosent markedsandel av det kombinerte fly- og togmarkedet mellom Paris og Perpignan (ved Middelhavet og grensen til Spania, red.anm.), en tur som tar fem timer og 25 minutter, sier Smith, som legger til at det ikke bare er dette som vekker toginteressen hos folk.

- Jeg har drevet nettsiden Seat61 siden 2001, men det er bare i de siste 18 månedene til to årene at miljøhensyn plutselig har blitt hovedgrunnen til at folk bruker nettsiden min. Nå har jeg 260.000 brukere i måneden, mot 150.000 for ett år siden.

- Tror du at den gryende togtrenden i Europa vil spre seg til andre deler av verden?

- Amerikanerne virker uvitende om sitt store energiforbruk og CO2-utslipp. Eller kanskje de bare fortrenger det. Det snakkes jevnlig om hurtigtogforbindelser for eksempel i Florida eller mellom LA og San Francisco, men jeg tror det ikke før jeg får se det! I Argentina satses det mye på intercitytog, og Japan og Kina er foregangsland. Men India begynner å oppdage lavprisflyselskapene, og det er en skremmende utvikling.

>> Hva koster reisen og hvor lang tid tar den? Vi har sammenlignet priser og tider på to viktige reisestrekninger i Europa. Blir toget en vinner?

Her finner du info om toglinjer og togbilletter:


Seat61
Rail Europe (NB! Amerikansk side)
Die Bahn
European Rail Guide