På rygg i lufta

Liggeseter på fly brer om seg. Men er de verdt prisen?

Stabilt soveleie. Vis mer

På rygg i lufta

  1. BILDER av liggeseter


Lange flyturer står ikke høyest på listen over morsomme opplevelser. Men denne gangen skal jeg fly businessklasse - i liggesete.

Det er lenge siden jeg gledet meg til å fly, men nå er jeg faktisk litt oppspilt. Som budsjetturist er jeg ingen gjenganger på businessklasse. Den eneste gangen jeg har menget meg med de dresskledte, var en gang jeg var så heldig å bli oppgradert på en flytur til London. Litt skuffende at den eneste forskjellen fra økonomiklassen, var at jeg hadde valget mellom to forskjellige retter. Og jeg var ikke engang sulten.

Dette er derimot noe annet. Flyturen med Finnair fra Helsinki til Nagoya tar drøye ni timer, og foregår om kvelden og natten, europeisk tid. Håpet er at liggesetet skal sørge for en god natts søvn, slik at jeg våkner frisk og uthvilt i Japan morgenen etter (selv om det fortsatt vil være midt på natten europeisk tid).

Finnair har nylig introdusert liggeseter, lie-flat seats, som selskapet kaller dem, på hele sin langflyvningsflåte, som første nordiske flyselskap. De fleste store flyselskap som flyr langdistanse tilbyr liggeseter enten på førsteklasse, businessklasse eller begge steder. (Det er en del selskaper som ikke lenger har førsteklasse.)

>> BILDESPESIAL: Liggeseter hos forskjellige flyselskaper


Romslig kabin

Det sier seg selv at med liggeseter er det ikke plass til mange i businessklassen. De nye setene gir 160 cm benplass per passasjer, og til sammen er det 28 seter på Finnairs Boeng MD-11. Det er med andre ord god plass - du skal ha lange ben for å rekke frem til seteryggen foran ... selv med tærne.

Et eget display styrer setet. Du kan regulere fotstøtten, heve beinstøtten (den som er under leggene), og senke seteryggen. Når liggesetene er i soveposisjon, strekker hele setet seg fremover mot setet foran. Dermed plages ikke passasjeren bak av at du senker ryggen.

Men før sjansen byr seg til å teste ut liggesetene ordentlig, skal businessklassepassasjerene vartes opp med kanapéer, champagne, forrett, hovedrett og dessert. Med forskjellig vin til, selvsagt. Det er skremmende lett å bli vant til luksusbehandling, gitt.

Etter måltidet rekker jeg en kjapp test av min private tv-skjerm, som gjemmer seg inne i venstre armlene. Det er nesten synd at dette er en nattflyvning. Etter champagne og vin begynner øynene å glippe, og det er ikke mulig å følge med på filmen.

Flytur: Business vs. økonomi

Når velger du businessklasse? (Avsluttet)
Alltid, hadde jeg bare hatt råd(43%) 166
Bare hvis jobben eller min rike onkel betaler(40%) 154
Aldri, det er bortkastede penger(17%) 66
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


På tide å krype til køys.

Gamle vaner er vonde å vende, og tennene må pusses ordentlig før Ole Lukkøye kommer på besøk. Med medbrakt tannbørste åler jeg meg inn på toalettet, som er akkurat like lite og trangt som på økonomiklasse. Men der ligger det jammen meg både tannbørster og minitannkremer, varme kluter, parfyme og håndkrem klare til bruk. Perfekt, siden jeg klarer å miste min medbrakte tannbørste oppi do.

Snooooork! Vis mer


Klokken er ikke mer enn 21 norsk tid da jeg prøver å legge meg til å sove. Liggesetet er helt utslått, og flyvertinnene har hentet frem pute og dyne. Det er bare å slå seg til ro.

Men det er ikke så lett. Liggestolen er ikke like myk som senga hjemme, og ikke er den helt horisontal, heller. Det blir liksom ikke noen skikkelig dyp søvn i svak nedoverbakke og med tørr flyluft. Først ved midtatt norsk tid, noen timer før vi er fremme i Japan, sovner jeg ordentlig. Og våkner med et brak da frokosten blir servert.

Flyet lander, og jeg er fortsatt i tåka, men føler meg relativt pigg i kroppen. Etter lange flyturer på økonomiklasse kjennes bena som oftest som tømmerstokker, og skoene blir plutselig trange. Nå smetter føttene på plass så lett som bare det.

Ned- og hjemtur

Vi hopper tre dager frem, og flyturen tilbake til Helsinki. Denne gangen er det krøttervogna lenger bak i flyet som venter. Slukøret tar jeg til høyre i stedet for venstre når jeg går om bord på flyet. Laaangt baki der, på rad 40-et-eller-annet, skal jeg sitte. En hyggelig tanke sendes til damen i innskjekkingsskranken, for jeg er heldig nok til å ha fått et sete på første rad bak do. Det høres kanskje ille ut, men her merkes ingen sjenerende lyder eller lukter, og benplassen er mye bedre enn ellers i økonomiklassen. Jeg kan sette føttene opp mot doveggen og strekke ut, og har tv-skjermen rett foran meg. Knegg, knegg.

Men en ni timer lang flytur er uansett ikke moro. Denne gangen flyr vi på dagen, så businessklassepassasjerene får uansett ikke utnyttet liggesetene noe særlig. Men når flymaten blir servert, tenker jeg lengtende på den snertne trerettersmenyen som serveres foran i flyet.

Etter ni lange timer, to middelmådige filmer, litt radiosvitsjing innom både finsk dansemusikk, russisk rock og kinesiske svisker(!), en halvgjort sudoku og med stiv nakke, lander flyet i Helsinki. Ahh, så deilig det er å kunne lange ut i korridorene på flyplassen. Sakte men sikkert kommer blodsirkulasjonen i gang i bena, og jammen slapp jeg unna de fryktede blodproppene, denne gangen også.

Luksus vs. budsjett

Med begge bena godt plantet på jorda igjen, er det på tide å trekke en konklusjon. Dommen er som følger:

Liggesetene er selvsagt mye bedre enn økonomisetene. Skal du fly langt, og om natten, er det veldig deilig å kunne legge ned setet og hvile litt. Men jeg tør påstå at du skal ha godt sovehjerte for å klare å sove ordentlig. Liggesetene er ganske smale, og du blir liggende i svak nedoverbakke. I tillegg kommer problemene med tørr luft og motorstøy, men det er det jo lenger bak i flyet, også.

God mat og drikke, personlig underholdningssystem, og flyvertinner som gjør alt for å gi deg en hyggelig opplevelse er selvsagt en tilleggsbonus.

Økonomisetene er trange, og nærmest umulig å sove i. Det er lite benplass, du kjenner knærne til passasjeren bak i ryggen, og må krangle om armlenet med naboen.

Men ... en flytur er et middel for å komme seg fra A til B. Skal du på en kort forretningsreise, hadde det selvsagt vært glimrende om arbeidsgiveren hadde spandert businessklassebillett på deg. Det er ikke noe gøy å fly langt, være borte noen knappe dager, og måtte ile fra møte til møte mens jetlagen tærer på kroppen.

Forhåpentligvis flyr du langt fordi du skal på en fin og eksotisk ferie. Og da spørs det om en businessklassebillett koster mer enn den smaker. Her er noen priseksempler:

Finnair

  • Helsinki - Nagoya på økonomiklasse: cirka 1.400 euro (rundt 11.100 kroner)
  • Helsinki - Nagoya på businessklasse: cirka 4.600 euro (rundt 36.600 kroner)
  • Austrian Airlines

  • Wien - New York på økonomiklasse: cirka 735 euro (rundt 5.850 kroner)
  • Wien - New York på businessklasse: cirka 2.965 euro (rundt 23.600 kroner)
  • Singapore Airlines

  • Singapore - Amsterdam på økonomiklasse: cirka 965 euro (rundt 7.700 kroner)
  • Singapore - Amsterdam på businessklasse: cirka 6.590 euro (rundt 52.500 kroner)

    Priseksemplene viser flyvninger i september, med en ukes opphold. De er hentet fra flyselskapenes nettsider.

    Forskjellen mellom økonomiklasse og businessklasse er fra litt over tre- til nesten syvgangeren. Ganske heftige prisforskjeller, altså. Personlig mener jeg det ikke er verdt å betale så mye mer for bedre sete, bedre plass, bedre mat og større bagasjekvote. I hvert fall ikke hvis du flyr fordi du skal på ferie. Da venter deilige dager der du selv bestemmer tempoet, og da spiller det vel ingen rolle om du er litt sliten og trøtt når du lander? De pengene du måtte ha betalt ekstra for en businessklassebillett kan i stedet brukes til å reise på ferie et annet sted.

    Hva mener du? Har du fløyet businessklasse? Synes du det er verdt pengene? Si din mening i debatten nedenfor!

    Selskaper med liggeseter:

    British Airways - førsteklasse og businessklasse (Club Class)
    American Airlines - førsteklasse og flaggskipsuite (Flagship Suite)
    United Airlines - førsteklasse
    Continental Airlines - førsteklasse
    Cathay Pacific - førsteklasse og businessklasse
    Air France - førsteklasse
    Austrian - businessklasse (setene har innebygget massasjefunksjon!)
    All Nippon Airways - førsteklasse
    Iberia - førsteklasse
    Japan Airlines - førsteklasse
    Lufthansa - førsteklasse
    Quantas Airways - førsteklasse
    Singapore Airlines - førsteklasse og businessklasse
    Finnair - businessklasse
    Malaysia Airlines - førsteklasse
    Swissair - førsteklasse
    South African Airways - førsteklasse
    SAS Braathens - businessklasse

    >> BILDESPESIAL: Liggeseter hos forskjellige flyselskaper

    Det varierer fra selskap til selskap hvor horisontale liggesetene er. Noen er tilnærmet horisontale, andre er mer som en lenestol.

    (Kilde: Luxury Tour Source og BizTravel Brokers)

    Mer om fly:
    >>STEM: Verste flypassasjer
    >>Fly billig jorda rundt
    >>Kontroll på kollien
    >>Velkommen ombord: Ville flyhistorier
    >>Førsteklasses førsteklasse
    >>Singapore Girls
    >>Sovedoktorens flyråd
    >>Tips til den lange flyturen