Sandsafari på fire hjul kan være et spennende alternativ til berg- og dalbanekjøring. Foto: Karoline Brubæk
Sandsafari på fire hjul kan være et spennende alternativ til berg- og dalbanekjøring. Foto: Karoline BrubækVis mer

På fire hjul i sanddynene

Dette er ikke for deg som er redd for å få sand mellom tærne.

«Mens vi lar oss sjokkere over de lave bensinprisene, tar noen av sjåførene knyttede tepper ut av bilen, og får tid til ettermiddagsbønn. Kanskje greit å sørge for at vi blir holdt en hånd over før vi dumper ut i dynene? »


- Look out of the front window ..., beordrer Najib sine seks passasjerer. Vår kyndige sjåfør smiler fandenivoldsk under den gråsprengte barten. Vi aner trøbbel. Utsikten som bestod av den blåeste himmel blir brått til en frontrute full av sand. Den relativt nye firehjulstrekkeren av japansk fabrikat velter fra toppen av sanddynen, og stuper nedover det bratte henget. Vårt irske reisefølge hyler høyere enn bulderet fra motoren.

- I'm sorry, I'm sorry, sier damen beskjemmet etterpå. Men ørkensafari med firehjulstrekk er jo nesten som å kjøre berg- og dalbane. Hylingen fra passasjeren ved siden av er litt av moroa.

Ettermiddag mellom dynene

Ja, det kan nok kalles turistfelle. Ja, "alle" som reiser hit gjør det. Men vi har også hørt at de aller fleste skryter av å ha gjort det etterpå. Så vi kan ikke la være. Når vi først er i Dubai, må vi ut i ørkenen, med firehjulstrekk og en forhåpentligvis trenet sjåfør. En ettermiddag helst, så vi ikke blir kokt, og slik at vi får med oss solnedgangen over de gylne sanddynene.

Så får vi heller la bubly-bubly-røyking, daddelspising (utrolig deilige dadler, forresten) sandboarding, hennatatovering, magedans og kamelridning være krydderet som gjør turen til en hel aften. For fristelsen handler først og fremst om sand, sol og myke dekk.


Forberedelser

Vi blir hentet på hotellet, og stappet inn i doningen sammen med fire andre til nå helt ukjente medturister. Ukjente forblir vi imidlertid ikke lenge. Det belgiske brødreparet som har lavest tyngdepunkt stappes inn bakerst, et irsk par og undertegnene klemmer oss sammen på treseteren i midten, og den lengste vikingen får breie seg i front sammen med sjåføren. I løpet av den timeslange turen ut til sanddynene ristes vi sammen, og får utvekslet både navn, reiseerfaringer og tips til oppholdet i Dubai.

Underveis møter vi flere biler av samme type og med samme logo på en bensinstasjon. Mens vi lar oss sjokkere over de lave bensinprisene, tar noen av sjåførene knyttede tepper ut av bilen, og får tid til ettermiddagsbønn. Kanskje greit å sørge for at vi blir holdt en hånd over før vi dumper ut i dynene?

Så er vi på plass i ørkenen. En ørken som ser ut slik vi forestiller det oss fra film og tegneserier. Ny stopp. Sjåførene tømmer ut en anseelig mengde luft fra alle dekk. Dermed blir hjulene nærmest som truger, og bæreevnen i sanden øker betraktelig. Nesten som kamelenes hover, som også blir som brede truger når ørkenens skip tråkker ned i sanden. (Samme strategi benyttes forøvrig også på realt snøføre.) Da er vi klare ...

Berg- og dalbane

Vi er ferdige med sanddynene akkurat i tide til solnedgang. Foto: Karoline Brubæk Vis mer


Et par forsiktige løft over fartsdumpaktige sanddyner får ikke frem de helt store sommerfuglfølelsene. Men straks sjåførene anser sitt publikum som passe varme i trøya, klaterer vi opp på de høyere toppene. Skråkjøring, overraskende dropp, fykende sand og nær-velte-opplevelser står på agendaen i nær en time. Det er godt vi ble godt kjent før turen, for nå er alle muligheter for å unngå nærkontakt med de andre turistene borte. Vi slenger rundt i kabinen, og er takknemlige for at sjåføren er ytterst nøye med at alle belter er fastspent før avgang.

Underveis får vi en vann- og hvilepause med muligheter for nærkontakt med solvarm silkesand. En av bilene i følget kjører seg også fast på toppen av en sanddyne, noe vår venn Najib ikke kan la være å godte seg over. - Disse unggutta ...

Sammen med solnedgangen ankommer følget den riggede ørkenleiren der resten av kvelden gir oss turistfelleopplevelser på løpende bånd. De ivrige sandboard-gutta, den talentfulle henna-malerinnen, den gavmilde pipemannen, de flinke kokkene, den sprudlende magedanserinnen og de sindige kamelene får ha oss unnskyldt: Sjåførene og ørkenen var dagens stjerner.

Harde fakta

Vi valgte en halvdagstur som varte fra 15 til 21.30. Det er også mulig å dra på heldagsturer, overnattingsturer og flerdagsturer i ørkenområdene i Emiratene. Her er både fjell, kilder, falkeoppdrett og kamelfarmer å oppleve. Vi rakk ikke dette, og siden vi også bodde relativt komfortabelt var det mer fristende å velge hotell med klimaanlegg, fremfor overnattingsfristelser under den arabiske stjernehimmelen.

Se også bildene av drifting på arabisk

Slik kommer du deg til Dubai

Norwegian flyr direkte mellom Oslo og Dubai i vintersesongen (oktober til april). Billetter fra 1.354 kroner én vei. Vi fant også tur/retur-priser med Austrian Airlines til rett under 5.000 kroner i april.

Turistinfo for Dubai: www.dubaitourism.ae
fra