Det er større sjanse for å overleve en flyulykke hvis du tar visse forholdsregler.  Foto: colourbox.com
Det er større sjanse for å overleve en flyulykke hvis du tar visse forholdsregler. Foto: colourbox.comVis mer

Overlev flyulykken

Selv om de siste månedene har vært av historiens mest dødelige for flyreisende, sies det at sjansene for å overleve er større enn å dø under en flyulykke.

Flere fryktelige flyulykker har rammet luftfarten de siste månedene. Flykrasjet i Iran med en Tupolev med 168 personer om bord, er bare den siste i rekken. To uker før krasjet en Airbus A310 i det indiske hav, der en jente overlevde, av det 153 som var om bord. Og en knapp måned før det døde 228 personer, inkludert flere nordmenn, i Air France-krasjet på ruten mellom Brasil og Frankrike.

Da ble det en lykkeligere slutt for flyet som måtte nødlande på Hudson River, New York i januar, hvor alle de 155 personene ombord overlevde.

Dette viser at du kan overleve selv om du kommer ut for en flyulykke. Gjør som piloten sier, og prøv å holde hodet kaldt. Og kom deg fort ut av flyet.

Bedre fly nå enn før

En amerikansk undersøkelse viser at det i USA, mellom 1993 og 2000, var 568 flyulykker med til sammen 53.487 passasjerer og flypersonell. Av disse var det 51.207 - mer enn 90 prosent, som overlevde. Og selv om du ser på de 26 verste ulykkene, overlevde flere enn halvparten av passasjerene og besetningsmedlemmene, skriver resjeliv.dk.

Eksperter sier at sjansen for å overleve er større enn noensinne. Grunnene til dette er at flyene er konstruert bedre, slik at de er mer brannsikre, og at kabinpersonalet er bedre trent.

De fleste som omkommer i en flyulykke dør av ild- og røykskader. Ved enkle forholdsregler kan de fleste overleve disse skadene. Likevel er det viktig å huske på at det aldri har vært tryggere å fly. Ifølge International Air Transport Association skjer det bare én ulykke per 1,2 millioner flyturer.

RÅD SOM KAN REDDE LIV:

Ha en plan

Det er helt avgjørende at du er godt forberedt for hva du som passasjer skal gjøre om du er så uheldig å komme ut for en flyulykke.

  • Lytt godt til sikkerhetsinstruksene som blir vist ved hver flyavgang. Les også sikkerhetsheftet i stollommen foran deg.
  • Orienter deg om hvor nærmeste nødutgang er plassert - er den foran eller bak deg? Tell antall stolrader fra din egen plass, da vil du forhåpentligvis kunne finne nødutgangen om det oppstår mye røyk og i et, i slike tilfeller, mørklagt fly.
  • Oppstår det en ulykke vil du i de fleste tilfeller ha noen minutter på deg før det smeller, gå igjennom hva du må huske på, om og om igjen. Fokuser.

Redselshemmende hjelpemiddel

Ha på deg sko under take off og i landingsfasen

Ikke kipp av deg skoene før flyet har nådd cruisinghøyde, og ta dem på igjen straks nedstigningen begynner. Skjer det en ulykke, er det best å ha sko på beina, da det kan være skarpe gjenstander du må tråkke over.

Den sikreste plassen

De fleste mener setene ved nødutgangen er mest sikre, men flyselskapene fastholder at alle seter er like sikre. En undersøkelse som ble gjort i 2007 av det amerikanske bladet "Popular Mechanics", viser at sjansen for å overleve er størst om du sitter på de bakerste setene i flyet. Det var 69 prosent sjanse for å overleve ved de bakerste setene, 56 prosent sjanse ved vingene og 49 prosent sjanse for å overleve fremme i flyet. En nyere undersøkelse viser imidlertid at dersom flyet begynner å brenne, er sjansen størst for å overleve dersom du sitter foran i flyet. Et sete ved midtgangen er litt tryggere enn vindussetet, fordi du lettere kommer deg ut av setet.

Hold familien samlet

Skjer det en ulykke, vil familiemedlemmer prøve å samle seg før de forlater flyet. Derfor er det tryggest at familien sitter samlet ombord. Da taper man ikke tid på å få oversikten over alle. Reiser du med barn, avtal hvem som tar ansvar for hvilket barn, skulle det skje noe.

Vær kjapp med oksygenmaskene

Detter oksygenmaskene ut, har du rundt ti sekunder på deg til å få den på før du mister bevisstheten dersom flyet styrter og trykket forandrer seg raskt. Det er derfor ekstremt viktig at du setter på din egen maske før du hjelper barn og andre som trenger det.

Innta sikkerhetsposisjon

Det er mange teorier om hvordan du skal sitte under en flyulykke.
Noen mener du skal sitte rett opp og ned, det kan nemlig være umulig for noen å sitte med hodet på knærne på grunn av plassmangel. Det er derimot påvist at det lønner seg å holde hodet og kroppen nede og samlet. Bruk for eksempel en pute til å beskytte hodet og vær sikker på at skarpe og spisse gjenstander, som for eksempel blyanter, er fjernet fra alle lommer. Bli sittende i sikkerhetsposisjon til flyet står helt stille - ofte kan det være flere nedslag etter det første.

Beskytt beina

Etter en flyulykke i 1989 hvor 79 ut av 126 passasjerer overlevde, viste det seg at mange av både ofrene og de overlevende hadde brudd på beina under kneet som følge av at deres bein er slått inn eller blitt presset mot metallrammen i setet foran. Hold derfor føttene flatt på gulvet og helst litt bak knærne og legg håndbagasje under setet foran, så den kan fungere som en støtpute.

Få hjelp mot flyskrekk

Sikkerhetsbeltet

Det er flere passasjerer som ikke får av seg sikkerhetsbeltet under en flyulykke. De er så vant med den typen sikkerhetsbelter vi bruker i bilen at når det oppstår en krise så leter de etter en knapp å trykke inn, og glemmer helt låsemekanismen sikkerhetsbeltene på flyet har. Følg nøye med på sikkerhetsinstruksene og øv deg litt før flyet tar av. Stram beltet så mye som mulig.

Omvendt panikk

Etter en ulykke har hurtighet en avgjørende betydning. Ro er like avgjørende. Men etter en flyulykke er det ofte mange som havner i en slag transe, og de blir sittende helt passive. Dette kan også skje med flypersonalet, selv om de har hatt mye trening. Det er opp til deg å ta raske, gode beslutninger og komme videre hvis du merker at alle rundt deg er passive. Enkelte passasjerer som har klart å ha tilstedeværelse har allikevel ventet på instrukser, som av forskjellige årsaker aldri kom. GJØR NOE SELV.

Innånding av røyk

Ild er den primære dødsårsaken i i flyulykker, som noen slipper levende fra, men røyk er enda verre. Selv om du bare puster inn litt røyk kan du miste bevisstheten. Fukt et lommetørkle eller et annet type stoffstykke, eventuelt puten fra nakkestøtten. Hold det opp foran munn og nese. Hvis det ikke er vann til rådighet så bruk andre typer væsker, eventuelt urin. Det handler om liv eller død.

Stå på beina

Noen forslår at om det skulle oppstå røyk og hele kabinen er røykfull skal du krabbe rundt på gulvet og eventuelt åle deg flat bortover. Det er dumt, du utsetter deg bare for å bli trampet ned og kvalt under de andre passasjerene, eller av bagasjen som faller ned. Hold hodet nede og munn og nese dekket til, men hold deg på beina. Hvis gangen mellom setene er blokkert burde du kravle over stolryggene.

Se hvor du sitter tryggest

Ha hendene fri

Glem håndbagasjen. Etterlat alt! Det er ikke tid. Håndbagasjen vil i tillegg sinke både deg og andre. Du trenger å ha begge hender frie. Du skal fjerne eventuelle forhindringer og holde en fuktet klut foran ansiktet, eller avverge andre som vifter og slår vilt rundt seg med armene.

Ikke dytt eller slå omkring deg. Det vil sinke en evakuering og du inviterer til at andre slår igjen. I slike pressete situasjoner får folk uante krefter og kan slå både seg selv og andre rett ned.

Kom deg ut!

Når du befinner deg i en krisesituasjon er det viktigste å komme seg vekk, og det kan ofte gå for langsomt. Det "gylne tidspunktet" du har til å komme deg vekk varer opptil to minutter. Lytt til flypersonellets instrukser og kom deg ut av nødutgangen i en fart, og deretter kommer du deg så langt unna ulykken som du kan. Skal du hjelpe andre må du ha overskuddet til det - noen har det, andre ikke. Ingen vet hvordan man reagerer i en krisesituasjon før de står midt oppi en.

Alle overlevde dramatisk flyulykke i Canada

Denne artikkelen ble første gang publisert 26. januar 2008, men er oppdatert og utvidet.