Oslo: Sjarmløs storby?

KOMMENTAR: Hvordan skal Oslo hamle opp med sine nordiske konkurrenter?

Oslo kom ikke så veldig godt ut på listen over byer med best varemerke. Byen er ikke vakker, har lite utstråling, og ikke spesielt hyggelige innbyggere.

Ikke så overraskende. 15.000 personer fra hele verden ble spurt i under-
søkelsen, og jeg tipper at de fleste av dem ikke har vært i Norges hovedstad, og ikke hørt så mye om den, heller.

Ingen bombe det, i konkurranse med London, New York, Paris og Sydney. Heldigvis er ikke vi det eneste landet med en hovedstad som ikke er så kjent. Hva vet du om Ottawa i Canada?
Eller Santiago i Chile?

Oslos profil

Hva burde Oslo selge seg på? (Avsluttet)
Oslo har ingenting å selge(58%) 121
Kultur - Ibsen, Munch, Vigelandsparken og operaen, uteliv og konserter(20%) 42
Natur - Fjorden og marka, øyliv og ski(16%) 33
Historie - Vikingskipene, Frammuseet og Folkemuseet(7%) 14
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Les om hvordan Oslo oppfattes i artikkelen Utrendy Oslo

.

Oslo er Norges hovedstad, men ikke akkurat verdens navle. Det kan vi leve med. Sammenlignet med verdensbyene er Oslo en liten landsby med sine 500.000 innbyggere. Likevel - Oslo er fortsatt Norges største by og hovedstad.

Dårligst i den nordiske klassen

Som ektefødt oslojente er jeg selvsagt veldig glad i byen. Men jeg skjønner jo at Oslo ikke kan hamle opp med byer som Roma, Madrid eller Berlin. Greit nok. Men det som er synd, er at vi ligger så langt bak våre nordiske hovedstadsnaboer: København, Stockholm, Helsinki og Reykjavik.

København er kjent for sin særegne blanding av kontinental og provinsial atmosfære. Byen har storbypuls, men er intim, likevel. Stockholm er byen ved vannet, spredt over flere øyer, og med Gamla Stan midt i smørøyet. Helsinki er Nordens design- og arkitekturby, og Reykjavik er byen der nye trender starter - trender som plukkes opp av hele resten av verden.

Hva er Oslo da? "Byen med de mange ansikter". Det er slik Oslo presenterer seg selv for turistene. Flott det, men da er det ikke så rart at turistene ikke riktig vet hva de kan forvente seg.

Det spesielle med Oslo er nærheten til fjorden og marka, sier alle. Javel. Fjorden og marka og friluftsmulighetene disse byr på er noe av det som gjør at Oslo er byen for meg, og det jeg savnet mest da jeg bodde i metropolen London. Men det er da de færreste turister som drar på byferie for å gå på ski i skauen eller bade i sjøen?


Oslo = ?

Det Oslo mangler er en klar profil, et varemerke. Hva skal det være? Vanskelig å si. Vi har Vikingskipmuseet, men selger vi Oslo som vikingbyen, blir nok turistene skuffet. Det er ikke mye vikingstemning i resten av byen (kanskje bortsett fra på utestedet Tors Hammer i sene nattetimer).

Vi har Holmenkollen (snart i ny drakt) og en utbygget Tryvann Vinterpark, men vi kan ikke selge byen som en vintersportsdestinasjon. De som vil gå på ski i ferien drar til Alpene, ikke til Oslo.

Men med Munch-museet, Ibsen, Vigelandsparken og den nye operaen burde Oslo kanskje blitt den nordiske kulturhovedstaden?

Snooork, hører jeg mange sier nå. Men å profilere seg som kulturby betyr ikke bare gallerier, kunstmuseer og opera. Det betyr i like stor grad å trekke frem konserttilbudet og utelivet. Her har Oslo faktisk noe å stille med.

Ikke så ille, likevel?

Tidligere i januar traff jeg en gjeng irer fra Dublin, som var på byferie sammen. Valget hadde falt på Oslo? Hvorfor?

Foto: Kurt Harmann/Innovasjon Norge Vis mer


- Alle spør oss om det. Det er ingen som skjønner hvorfor vi dro hit, sa Lochan.

- Men hva har dere gjort?, spurte jeg, og tenkte med gru på hvordan Oslo fremstår en sur januardag.

- Vi har bare vandret rundt, besøkt Nasjonalgalleriet, vært i Vigelandsparken. Og på kveldene har vi vært ute på byen.
Vi liker oss her, men det er ingen som tror oss!