<b>DROSJE-TEST:</b> Oslo-sjåførene er mangelfulle, er noe av konklusjonen i en stor test av drosjetilbudet i 22 europeiske storbyer.
DROSJE-TEST: Oslo-sjåførene er mangelfulle, er noe av konklusjonen i en stor test av drosjetilbudet i 22 europeiske storbyer.Vis mer

Oslo-sjåførene er «mangelfulle»

Stor test av drosjetilbudet i 22 europeiske storbyer.

Den tyske bilistorganisasjonen ADAC (søsterorganisasjonen til norske NAF) har testet drosjetilbudet i 22 europeiske storbyer - inkludert Oslo.

Ingen «bra» sjåfører!

Om en drosjetur er bra eller dårlig, er i stor grad avhengig av drosjesjåføren, og ifølge ADAC står det tydeligvis ikke særlig bra til.

I alle de 22 europeiske storbyene faller nemlig annenhver drosjesjåfør gjennom.

Hva synes du om taxi-sjåførene i Oslo? (Avsluttet)
Svært mangelfulle(51%) 616
Mangelfulle(28%) 342
Tilstrekkelige(12%) 144
Veldig bra(5%) 63
Bra(4%) 50
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.

«Tilstrekkelig» var den beste karakteren som ble gitt i denne kategorien, det var altså ingen sjåfører som greide å oppnå toppkarakteren «veldig bra».


Det er heller ingen som blir målt til «bra». Seks av byene har sjåfører som vurderes til «tilstrekkelig», ti av byene har sjåfører som er mangelfulle, og seks av byene har sjåfører som vurderes til «svært mangelfulle».

Også når vi kun ser på Oslo er dommen hard: Oslo-sjåførene ble jevnt over vurdert som «mangelfulle» i denne testen.

Så bra er europeiske drosjesjåfører (Kilde: ADAC.de)
BySamletkarakter 100%Sjåfør
München78,13o
Barcelona77,75o
Paris76,75o
Köln74,38o
Berlin73,50o
Salzburg71,50o
Geneve69,25-
Oslo68,13-
Hamburg67,13-
Rotterdam66,25-
Milano64,25-
Luxemburg63,75-
Lisboa63,25-
Zürich63,25-
Brüssel62,75-
Praha61,63-
Wien57,13--
Zagreb54,75--
Amsterdam54,75--
Madrid52,75--
Ljubljana50,00--
Roma49,00--
++ = veldig bra, + = bra, o = tilstrekkelig, - = mangelfull, -- = svært mangelfull

Tabellen under viser vurderingen av sjåførene, som totalt utgjør 40 prosent av totalkarakteren:

Nå skal drosjene merkes med jamførpris - sjekk det før du hopper inn

Best og verst

Totalt sett er det Barcelona som er testens vinner. Den spanske metropolen overbeviste med de beste kjøretøyene, korrekt avregning og hjelpsomme sjåfører. Og at det er bra, betyr ikke at det må være dyrt, i Barcelona kostet den 7 kilometer lange turen 10,92 euro, til sammenlikning med i Zürich, hvor en tur på samme distanse kostet 31,35 euro! I norske kroner blir dette 85,50 kroner mot 245,50 kroner.

NB: Totaltabellen er gjengitt lenger ned!

Den store testtaperen får den nitriste karakteren «svært mangelfull», og er den slovenske hovedstaden Ljubljana. Her nektet to sjåfører å ta turen, i fire av ti turer ble det kjørt en omvei på opptil 150 prosent.

Her er det dyrest å ta taxi

Oslo på 9. plass sammenlagt

Alt sett under ett, får drosjetjenestene i sju byer karakteren «bra», åtte byer får karakteren «tilstrekkelig», seks byer får karakteren «mangelfull» og én by får karakteren «svært mangelfull».

Oslo havner på en niendeplass, med karakteren «tilstrekkelig», og av 100 prosent mulig poengoppnåelse, får Oslo 79,17 prosent.

Her kan du se alle sammenlagt-resultatene:

22 byer til sammenlikning (Kilde: ADAC)
BySjåfør (40 %)Kjøretøy (20 %)Rutevalg (40 %)Samlet (100 %)Karakter
Barcelonao+++84,61+
Müncheno+++82,89+
Kölno+++82,38+
Milano-+++81,34+
Berlinoo++81,30+
Pariso++80,96+
Lisboa-+++80,96+
Salzburgoo++79,22o
Oslo-+++79,17o
Rotterdam-+++78,46o
Hamburg-++76,99o
Geneve-o+73,53o
Brüssel-++73,12o
Zagreb---++72,78o
Zürich-+++72,72o
Madrid--+++69,98-
Praha-+o67,76-
Wien--o+67,57-
Amsterdam--++67,49-
Luxemburg-+o67,38-
Roma--o+65,98-
Ljubljana----53,08--
++ = veldig bra, + = bra, o = tilstrekkelig, - = mangelfull, -- = svært mangelfull


Pass på hvor du kjører

Et av de verste eksemplene som ADAC trekker fram, er en drosjetur i Hamburg, hvor sjåføren tok en 213 prosent større omvei enn nødvendig. På tross av gjentatte henvendelser fra passasjeren om at dette var en omvei, fullførte drosjesjåføren den lange turen, og kunden måtte betale full pris for turen, inkludert alle de ekstra kilometerne som omveien innebar.

Pass på hva du sier i drosjen - det er noen som ser deg!

Feil på turen

Røde varsellamper som blir oversett, forlangt for høye priser, kvitteringer som blir skrevet ut feil, turer som blir avvist. Dette er kun noe av det ADAC har avdekket, og som du risikerer å oppleve som drosjekunde i europeiske storbyer.

    De verste manglene:
  • Ufullstendig kvittering: 69,5 prosent
  • Førerkort ikke forhånden: 58,6 prosent
  • Ikke mulig å betale med kredittkort: 37,7 prosent
  • Forhøyet pris pga. omvei: 37,3 prosent
  • Sjåfør forholder seg ikke til trafikkreglene (brudd på trafikkregler og fartsgrenser samt telefonering uten håndfri): 29,1 prosent

ADAC har gjennomført over 200 turer i 22 storbyer i Europa, som vanlige drosjekunder.

Om testen

Testene er gjennomført fra mai til juni, av testpersoner som er framstilt som forretningsmenn. Det er kjørt fem typiske ruter, og hver strekning er kjørt to ganger, en gang på dagtid og en gang på nattestid.

Testpersonene var utstyrt med koffert og PPS-utstyr, som i tillegg til hastighet også har tegnet ut den faktisk kjørte ruten. I de samlede resultatene er kategoriene sjåfør (40 prosent), kjøretøy (20 prosent) og velg av rute (40 prosent) vektlagt.

Kilde: ADAC