Oslos kollektivtilbud  får stryk på pris. Foto: COLOURBOX.COM
Oslos kollektivtilbud får stryk på pris. Foto: COLOURBOX.COMVis mer

Oslo får stryk

Knallhard dom over hovedstadens kollektivtilbud.

Den tyske trafikkorganisasjonen ADAC har testet kollektivtrafikken i 23 europeiske storbyer, og sett på reisetid, overgang, informasjon og billetter/priser.

Oslo får stryk på pris, og det er snakk om ganske alvorlig stryk også. Mens graderingen på de ulike punktene går fra veldig bra til bra, tilfredsstillende, mangelfull og svært mangelfull, får Oslo altså sistnevne jumbogradering når det kommer til billetter og pris. Kun London skårer like dårlig på pris som Oslo.

Hva synes du om kollektivtrafikken i Oslo sammenliknet med andre storbyer? Si din mening i debattforumet nedenfor!

Billigst ... eller?

Som du kunne lese i en pristest av kollektivtilbudet i de fem største norske byene, er det imidlertid Oslo som seiler opp med den billigste kollektivtrafikken i Norge - i alle fall når det kommer til periodebilletter. For når det gjelder enkeltbilletter, som altså berører turister og andre tilfeldige kollektivreisende i størst grad, kan Oslo lett bli dyreste norske by.

Dersom du kjøper billetten i forkant av reisen, slipper du unna med 26 kroner for en enkeltbillett, men dersom du handler billetten ombord, må du ut med hele 40 kroner for tilsvarende billett. Da er det lett å skjønne at Oslo får karakteren svært mangelfull når det gjelder billetter og pris, av den tyske trafikantorganisasjonen.

Alt sett under ett, lander Oslo på en 17. plass og får samletkarakter "tilstrekkelig".

Prissjekk: En uke i Spania eller en helg i Trondheim?

Best og verst

Best i kollektivtesten er München, som er den eneste byen med samlet karakter "veldig bra". De fleste tyske byene i testen skårer høyt på reisetider, overgang og informasjon.

Det samme kan imidlertid ikke sies for testtaperen, kroatiske Zagreb, hvor det er registrert bussholdeplasser strippet for annen informasjon enn et holdeplasskilt. Også hastighetsmessig sliter Zagrebs kollektivtransport i forhold til Münchens; trikketuren i Zagreb går med en hastighet på 13 kilometer i timen, mens du i München kjører med 30 kilometer i timen.

Helsingfors er nest beste storby, og altså best av de nordiske landene. København er på en 6. plass, og har i likhet med Helsingfors samletkarakteren "bra".

Farsen rundt Flexus fortsetter

Alle resultatene

I tabellen under kan du se totalkarakterene og enkeltresultatene på de forskjellige områdene i de ulike byene. ADAC har testet forholdene for reiser med buss, bane og trikk, og informasjonen er innhentet via nettet, ved tester på stedet og ved direkte forespørsler til de ulike byene.

(++ (veldig bra). + (bra), o (tilstrekkelig), - (mangelfull), - - (svært mangelfull))
RangeringByLandReisetidOvergangInformasjonBilletter/ priser Karakter fra ADAC
1MünchenTyskland++++++oVeldig bra
2HelsingforsFinland++++++Bra
3WienØsterrike+++++Bra
4PrahaTsjekkiaooo++Bra
5HamburgTyskland+++++oBra
6KøbenhavnDanmark+++o++Bra
7FrankfurtTyskland+++++-Bra
8BarcelonaSpaniao++o++Bra
9LeipzigTyskland+++o++Bra
10KölnTyskland++++oBra
11RomaItaliao+- -++Bra
12BernSveits++o+Bra
13ParisFrankrike++--oTilstrekkelig
14BrüsselBelgiaooo++Tilstrekkelig
15AmsterdamNederland+o+oTilstrekkelig
16WarszawaPolen-o-++Tilstrekkelig
17OsloNorge+o+- -Tilstrekkelig
18LisboaPortugal-oo++Tilstrekkelig
19MadridSpaniao--++Tilstrekkelig
20LondonStorbritannia++++- -Tilstrekkelig
21BudapestUngarno- -- -++Tilstrekkelig
22LjubljanaSlovakiao- -- -+Mangelfull
23ZagrebKroatia- -- -- -++Svært mangelfull
De ulike områdene er vektet slik; Reisetid 35 prosent, overgang 15 prosent, informasjon 25 prosent, billetter/priser 25 prosent.

Hva synes du om kollektivtrafikken i Oslo sammenliknet med andre storbyer? Si din mening i debattforumet nedenfor!