<b>OSLO ER nest-BEST:</b> Oslos bypass, OsloPass, kommer på en god andreplass i en tysk analyse av turistkortene i 14 europeiske storbyer. Foto: Kristin Sørdal
OSLO ER nest-BEST: Oslos bypass, OsloPass, kommer på en god andreplass i en tysk analyse av turistkortene i 14 europeiske storbyer. Foto: Kristin SørdalVis mer

Oslo er nest best

Oslo har det nest beste bypasset blant 14 europeiske storbyer, mens andre får kritikk for tilnærmet svindeltilbud.

OsloPass er det nest beste bypasset (CityPass) blant 14 europeiske storbyer.

Det er konklusjonen etter at den tyske bilinteresseorganisasjonen ADAC har testet 16 bypass (3-dagerspass) i 14 storbyer i Europa.

Aller best er bypasset i Wien.

– Går foran som et godt eksempel

Reiselivsdirektøren i Innovasjon Norge, som altså er organisasjonen bak Norges turistkontor med mer, er veldig fornøyd med resultatene.

Per-Arne Tuftin, reiselivsdirektør i Innovasjon Norge, synes det er flott at Oslo markerer seg i Europa-toppen. Foto: Innovasjon Norge Vis mer


– Det er flott at Oslo markerer seg helt i Europatoppen med OsloPass. Dette viser at VisitOslo har fått på plass et effektivt system som gir Oslo som turistby en merverdi samtidig som det gjør det enklere og billigere for turisten å utnytte alle severdighetene byen har å tilby. Med et slikt velfungerende samarbeid går Oslo foran som et godt eksempel, ikke bare i Norge, men også i Europa, sier Per-Arne Tuftin, reiselivsdirektør i Innovasjon Norge, til DinSide.

Oslo får enda en attraksjon når Mathallen på Vulkan åpner neste uke: Oslos nye storstue

Også Oslos turistkontor, VisitOslo, som står bak Oslo-passet, er glade for utmerkelsen.

– Ja, det er gledelig å se at vi klarer å holde stand som et av de beste bypassene i Europa. Vi sier oss meget fornøyd med andreplassen, da vi vet at Wien også har et meget godt City Card, sier Heidi Thon, salgs- og markedssjef i VisitOslo, til DinSide.

Hun forteller at Oslo Pass fikk en tilsvarende utmerkelse i 2009, av Concertour, som var et EU-støttet utredningsprosjekt på jakt etter beste turismeprodukt blant 131 produkter i Europa. Her var det fokus på miljøvennlige løsninger og samspillet mellom transport, turisme og tilgjengelighet. Oslo Pass ble trukket frem som et av de beste eksemplene på nettopp dette.

– Selv om produktet Oslo Pass scorer høyt blant forbrukerne, vil vi gjøre vårt beste for å opprettholde tilfredsheten, sier Thon.

Det jobbes med å videreutvikle Oslo Pass til et helelektronisk produkt (fra papirbillett i dag).

– Litt lengre frem i tid, ser vi også på muligheten for å benytte oss av sms/ barcode teknologi, hvor Oslo Pass lastes ned på smart-telefon og dermed fungerer som billett, forteller Thon til DinSide.

Les også: Kjøp togbillett og bussbillett via NSB-appen

– Svindel i en pen forpakning

ADAC har testet bypassene for hvorvidt de faktisk holder det de lover.

– Noen er sterkt å anbefale, mens noen faktisk er svindel i en pen forpakning, skriver ADAC i testresultatene.

Byene som er med er Amsterdam, Barcelona, ​​Berlin, København, Lisboa, Ljubljana, London, Luxembourg, Madrid, Oslo, Paris, Roma, Wien og Zagreb.

Les også: Drosjer i flere europeiske storbyer får stryk

På jumboplassene finner vi, i synkende rekkefølge: Berlin, Paris og Berlin. Det er riktig at Berlin er nevnt to ganger; her er det nemlig snakk om to ulike kort: Berlin CityTourCard er på 14. plass, og The Berlin Pass er på jumboplassen, 16. plass.

Ligg unna dette! ADAC kalle The Berlin Pass svindel i en pen forpakning. Foto: The Berlin Pass/skjermdump Vis mer


Og The Berlin Pass får virkelig det glatte lag av den tyske juryen: De kaller dette kortet for er rent svindelkort. Dersom du betaler vanlige inngangspriser på ti hovedattraksjoner i Berlin, og kjøper et tredagerspass med kollektivtrafikken, slipper du unna 33,60 euro billigere enn med bypasset.

The Berlin Pass får også kritikk for at det kun kan kjøpes på nettet, og at du dermed vanskelig kan sammenlikne med andre tilbud og rabatter - samt at gratisattraksjoner står oppført på listen over steder du kommer inn med kortet.

Skal du til Berlin og ønsker å kjøpe et bypass, er det bedre å velge Berlin WelcomeCard, som ligger på en rangert 7. plass i ADACs kåring, og som tross alt er tilstrekkelig, ifølge denne karaktersettingen.

I Berlin, og sikkert også i flere andre storbyer, er det dermed på sin plass å holde tungen rett i munnen, og å undersøke om hvorvidt det finnes flere bypass - og se hvilket som er det mest lønnsomme.

Se opp: – Sidemannen din kan være en tyv

På pallen

Wien har som nevn innledningsvis det aller beste bypasset. Dette betyr at dette er byen hvor du får mest goder for pengene. Dette er en av byene med det aller billigste bypasset også, kun forbigått av Zagreb.

På bronseplass finner vi Ljubljana i Slovenia.

Wien, Oslo og Ljubljana får alle karakteren bra. Det er for øvrig ingen av bypassene som får toppkarakter. Det er heller ikke flere enn de tre i toppen som får karakteren bra. De ti neste bypassene får karakteren tilstrekkelig, og de tre på sisteplass får karakteren mangelfull.

Se også hvorfor en av fire svensker trodde Oslo var Wien

Sjekk dette før du kjøper!

Dersom du skal besøke en storby og vurderer å kjøpe et bypass, bør du alltid sette deg inn i hva passet inkluderer. Du bør veie dette opp mot hva det er du egentlig har tenkt å besøke og benytte deg av, og kostnadene ved å betale inngangspenger til disse stedene direkte.

Sjekk også hvorvidt reiser med kollektivtrafikk er inkludert i kortet; dette alene kan være nok til at en investering i bypass kan lønne seg, ifølge ADAC.

Husk også det som The Berlin Pass beviser; Ikke ta alt for god fisk - det kan hende gratisattraksjoner er oppført i kortets attraksjonsliste.

Berlin: Flyplassen utsatt IGJEN

En del museer i noen storbyer har også noen gratisdager hver måned; det kan være én dag i måneden, eller spesielle ukedager - kanskje også på (etter) ulike tidspunkt. Du finner mye av denne informasjonen på nett, enten på de offisielle nettsidene til byen, eller på sidene til det eller de aktuelle attraksjonene. Det kan lett lønne seg å bruke noen minutter på internett før avreise.

Tabellen er på tysk. Første kolonne er rangert plass, andre kolonne er byen, tredje kolonne er navnet på bypasset, fjerde kolonne er prisen for 3-dagerspass (euro), og siste kolonne er karakteren som ADAC har satt. Foto: ADAC Vis mer