OSL-ledelsen "tar tak" i bagasjerotet

Oslo (NTB-Geir Lillesund): På Gardermoen Lufthavn skal det innen sommeren 2007 bygges et nytt bagasjebånd ved ankomst innland. I tillegg vurderes det å bygge ytterligere ett bånd samme sted neste år.

- Ingen ønsker at de problemene som i vår og sommer har vært knyttet til bagasjehåndtering skal gjenoppstå neste år. Ledelsen i OSL vurderer nå hva som bør gjøres fremover, opplyste informasjonssjef Jo Kobro i Oslo Lufthavn AS (OSL) på et møte i SKÅL International Oslo onsdag.

Nye tiltak er avhengig av godkjennelse fra OSLs styre, påpeker Kobro.

SKÅL International har som medlemmer beslutningstakere fra forskjellige reiselivsbransjer og offentlige etater med faglig interesse for turisme og transport.

Ettersending

Den økende trafikken på Gardermoen har ført til stort press på håndteringen av det store antall kofferter, bager og ryggsekker som de reisende bringer med seg. Et sentralt problem i år er ettersending av bagasje.

- Ett av de store problemene hos oss og andre store flyplasser med transittpassasjerer, er å få rett bagasje videre til neste fly. Når dette i noen grad har sviktet, har det sammenheng med at det har vært begrensede ressurser til å ta seg av håndtering og ettersending av slik bagasje, sier Kobro.

I foreløpige planer inngår det utvidet skrankeplass i ankomsthallen for slik service, sier han.

Ny avgangsorganisering

Helt siden Oslo Lufthavn Gardermoen ble åpnet i 1998, har det vært nærmest fritt fram for flyselskaper å legge sine ankomster og avganger til tidspunkter som passer for dem. Det har ført til at spesielt morgen og ettermiddag er meget travle tider på flyplassen

Fra starten var det greit. Flyplassen er bygget maksimalt 18 til 20 millioner reisende per år. Men med nesten 17 millioner reisende allerede nå, og utsiktene for videre trafikkøkning, stanger man snart i kapasitetstaket.

- Dette reiser nå spørsmålet om en annen organisering av trafikken på flyplassen, og dette må vi ta tak i. Vi må se på mulighetene for å fordele det presset vi har morgen og ettermiddag mer jevnt utover dagen, sier informasjonssjef Jo Kobro ved Oslo Lufthavn AS.

[email protected]