Norwegian er på hugget, og har nå fått en avtale om å fly Star Tours passasjerer. Foto: Mariusz Basiak AG
Norwegian er på hugget, og har nå fått en avtale om å fly Star Tours passasjerer. Foto: Mariusz Basiak AGVis mer

Opptur for Norwegian

Nå skal de fly Star Tours vinterturister til solen.

Det har skjedd mye med Norwegian i løpet av det siste året. Høsten 2008 tok de over mange av Sterlings danske ruter, og dermed var etableringen av Norwegian som et skandinavisk flyselskap i gang.

I dag har Norwegian over 40 ruter fra våre to nabohovedsteder Stockholm og København, og sjansen er stor for at det vil bli flere fremover.

Satser også på charter

Nå har Norwegian inngått en avtale med Star Tour om å fly sydenturister til Egypr og Kanariøyene neste vinter. Avtalen utgjør 40 prosent av vintertrafikken for Star Tour, og kontrakten er verdt 170 millioner.

- Dette er en viktig kontrakt for Norwegian som gir oss et betydelig antall flyvinger vinteren 2010/2011. Vi er glade for at Star Tour har valgt oss som samarbeidspartner og har klare ambisjoner om at dette samarbeidet skal fortsette også inn i sommeren 2011, sier Daniel Skjeldam, kommersiell direktør i Norwegian.

Sydenturistene skal fraktes til solen i Norwegians nye Boeing 737-800.

- Norwegian har fly med nye, moderne seter og god beinplass, noe vi vet våre kunder er opptatt av, sier administrerende direktør Christian Lunde i Star Tour.

I Norge kommer flyvingene til å gå fra Oslo-Gardermoen, Bergen, Stavanger, Trondheim og Haugesund. I Sverige går flyvingene fra Stockholm Arlanda.

Trønderne lander på Gatwick

I samme slengen som Norwegian annonserer samarbeid med Star Tour, kommer nyheten on at de flytter alle flyvingene fra Trondheim til London over til Gatwick flyplass. Hittil har trønderne landet på Stansted. Tidligere landet alle Norwegians fly på Stansted, men i mars i fjor ble rutene fra Oslo, Stavanger, Tromsø og Bergen flyttet til Gatwick.

Stansted ligger lenger unna London enn Gatwick. Det tar 45-60 minutter med Stansted Express inn til London (det er så og si alltid arbeider på linjen som forlenger reisetiden), mens Gatwick Express bare bruker 30 minutter inn til sentrum. Fra Gatwick kan du også velge lokaltog som er rimeligere, men ikke bruker spesielt mye lenger tid inn til London.

Direkteruten fra Værnes går til Stansted tre ganger i uka. Bytte av flyplass skjer fra 28. mars 2010.

Færre aktører, tøffere konkurranse

Det norske flymarkedet domineres i dag av tre aktører - SAS, Norwegian og Ryanair. Konkurransen er tøff. Det kommer stadig nye satsinger fra de tre. I høst avslørte Ryanair en storsatsing på ruter fra Rygge. SAS proklamerte at servicetjenestene skulle bli enda bedre, og har også fått en lavpriskalender som letter jobben med å finne billige billetter.

Norwegian har som nevnt gått inn i det skandinaviske markedet. Her hjemme lanserte de flere nye ruter fra Bergen i fjor.