Ølbrille-effekten er avslørt

Forskere ved universitetet i Manchester har funnet formelen som forklarer ølbrille-effekten.

Ølbrille-effekten er det mange som har vært ute for i løpet av en natt i storbyens alkoholmettede favn. At man våkner opp sammen med personer som sett gjennom bunnen av ølglasset virket langt mer attraktive enn morratrynet tilsier er kjent for de fleste. Men at dette fenomenet nå har vært utsatt for seriøs forskning, er det langt færre som har tenkt seg.

Men professor i klinisk optometri Nathan Efron, sier til BBC News at ølbrille-effekten finnes, og at det nå også finnes en formel som forklarer graden av ølbrille-effekt.

- Ølbrille-effekten er ikke bare avhengig av hvor mye alkohol en person konsumerer, det er andre faktorer som også påvirker.

Øldrikkeren får altså forskjønnet synsevnen ikke bare ved hjelp av alkohol, men også ved hjelp av dimmede lys på utestedene, røyk i rommet og avstanden til det beundrede objektet.

Fra uinteressant til supermodell

Fest og fyll:

Har du opplevd at noen du fant attraktive på fest, viste seg å ikke se ut som du trodde? (Avsluttet)
Ja, dessverre flere ganger(45%) 333
Det har skjedd(34%) 257
Aldri opplevd det som noe problem(21%) 155
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


- For eksempel, dersom en med normalt syn har konsumert fem øl og ser en person 1,5 meter unna i et relativt røykfyllt og dårlig belyst rom, så vil vedkommede ha en moderat ølbrille-effekt med score på 55, sier Efron til BBC News.

Scorer du mellom en og 50 betyr det at personer du normalt vil finne uattraktive vil virke mindre visuelt motbydelige, og score mellom 51 og 100 medfører at samme personer virker attraktive. Score over 100 gjør at samme person ser ut som en supermodell!

Og før du spør hva i alle dager et universitet driver med når de bruker tid på slike undersøkelser; Forskningen var bestilt av øyeprodukt-firmaet Bausch & Lomb PureVision.

Her kan du lese hele saken hos BBC News