OL skremmer vekk turister

Turistboomen arrangørbyene håper på, uteblir.

I forsøket på å få OL til Tromsø, nevnes økende turisme som et godt argument for at byen skal sende inn søknad. Men nå viser en rapport at OL slett ikke skaper turistøkningen arrangørene håper på.

European Tour Operators Association (ETOA) har undersøkt hvordan turismen har utviklet seg i forskjellige OL-byer etter at arrangementet var over, og de konkluderer med at i stedet for å trekke flere turister, opplever byene at turistene holder seg unna.

Turistene reiste til nabolandet

Da OL i Sydney var over, lanserte Australia en massiv reklamekampanje som het "Where the bloody hell are you?", for å lokke turister til landet. I stedet for en økning av turister, opplevde Australia et fall i antall besøkende i de tre første årene etter OL. Samtidig kapret nabolandet New Zealand til seg stadig flere turister, skriver ETOA i sin rapport.

Det samme opplevde Aten og Hellas etter OL i 2004. Mens turismen økte kraftig i Tyrkia og Kroatia, falt antall besøkende i Hellas.

Bare kort tid før OL, rapporterer Beijings turistbyrå at færre enn 80 prosent av rommene i byens femstjernershotell er bestilt til OL, mens bare 50 prosent av rommene i byens firestjernershotell er fullbooket til lekene.

- Overfylt og overpriset

Hva er grunnen til at turistene uteblir? ETOAs administrerende direktør Tom Jenkins forklarte det slik til nettsiden Travelmole:

- Hovedproblemet er inntrykket folk har av at alt vil bli overfylt og overpriset.

Les sammendraget av ETOAs rapport her.