Menneskelig svikt var årsaken til flyulykken ved Schipol, hevder foreløpig rapport. Illustrasjonsfoto. Foto: Colourbox
Menneskelig svikt var årsaken til flyulykken ved Schipol, hevder foreløpig rapport. Illustrasjonsfoto. Foto: ColourboxVis mer

Ødelagt høydemåler førte til flystyrt

Uoppmerksomme piloter rakk ikke redde situasjonen.

En ødelagt radiohøydemåler kombinert med uoppmerksomme piloter er årsaken til at Turkish Airlines Boeing 737-fly krasjet like ved flyplassen i Amsterdam i slutten av februar. Det skriver Timesonline.co.uk.

Ni mennesker omkom, mens 135 passasjerer kom levende fra det.

I den foreløpige rapporten fra etterforskningen av ulykken har altså vist at pilotene lot de automatiske systemene ombord sakke farten til flyet til farlige nivåer før landing.

450 fot over bakken oppdaget pilotene situasjonen, og prøvde å redde situasjonen. I stedet for å få fart på flyet igjen, og få det til å stige, stoppet flyet helt opp, og gikk rett i bakken.

Høydemåleren hadde sent informasjon til det automatiske flysystemet at flyet befant seg åtte fot under havoverflaten, enda det faktisk befant seg på 2000 fots høyde. Dette førte til at autopiloten skrudde ned farten, fordi den trodde flyet var rett ved bakken og skulle til å lande.

Samtaler fra cockpiten viser at pilotene var oppmerksomme på feilen, men ikke trodde det var noe problem, og dermed ikke reagerte, har sjefsetterforskeren fortalt.

Flyet stoppet nesten helt opp, enda det fortsatt befant seg et stykke opp i lufta. Varsellampene i cockpit begynte da å blinke, for å alarmere pilotene om at noe var galt.

Da reagerte de med å prøve å sette full fart på flyet. Det var imidlertid for sent.

Slik kan du overleve flyulykken

Krasjet i 170 km/t

Da det ble satt inn full kraft i flyets bakdel, datt flynesen rett ned i bakken. Farten var da over 170 km/t. Resultatet var at flynesen ble boret ned i åkeren, og flyet brakk i tre deler. Alle pilotene omkom.

Været var tåkete, noe som kan ha gjort at pilotene ikke ordentlig så flystripen foran dem, og heller ikke oppdaget hvor nære de faktisk var bakken da de satte fart på flyet igjen da varsellampene blinket.

Likevel skulle pilotene ha reagert umiddelbart da autopiloten kuttet farten på 2000 fots høyde, særlig siden de visste at radiohøydemåleren ikke viste riktig, skrives det i rapporten. Den riktige høyden til flyet ble vist på instrumentpanelet deres.

Dersom denne foreløpige rapportens konklusjoner blir stående, var det altså menneskelig svikt som gjorde at flyet krasjet. Da vil garantert debatten om faren for at piloter mister sine grunnkunnskaper i flyvning på grunn av den sofistikerte elektroniskken ombord nye fly blusse opp igjen.