Foto: Fosters & Partners
Foto: Fosters & PartnersVis mer

Nytt ikon for London

Splitter ny dobbeltdekker laget av sportsbilprodusent.

Den nye røde toetasjes londonbussen blir et syn for øyet. Det er bilmerket Aston Martin som sammen med arkitektfirmaet Foster + Partners vant konkurransen on å designe bussen som skal frakte folk rundt i britenes hovedstad.

Londons røde Routemaster var et ikon for byen, spesielt på grunn av platformen bak, som gjorde det mulig å hoppe av og på bussen utenom stoppestedene. Men Routemasteren ble fjernet fra gatebildet i 2005, siden den ikke var tilpasset funksjonshemmede og rullestolbrukere.

Routemasteren ble erstattet med vanlige toetasjes busser, med billettsalg hos sjåføren foran, og utgang midt på bussens langside. Denne dobbeltdekkeren ble ikke like godt likt som den gode gamle Routemasteren.

Stilig og komfortabel

Den nye bussen reintroduserer den åpne platformen bak i bussen tilbake. Den har også en vanlig utgang på midten, slik at funksjonshemmede og rullestolbrukere også kommer seg enkelt av og på. Den er spesialdesignet for å kunne komme seg rundt i Londons trange gater. Det er selvsagt også lagt vekt på at passasjerene skal få en komfortabel tur.

Det er ventet at den nye dobbeltdekkeren vil begynne å trafikkere i London i 2011.

Stilig og moderne, med avrundede former og store glassvinduer. Slik blir den nye dobbeltdekkeren seende ut:

Foto: Foster + Partners
Foto: Foster + Partners
Foto: Foster + Partners
Foto: Foster + Partners
Foto: Foster + Partners



Bussjåføren får panoramavinduer, slik at hun lettere kan få overblikk over Londons hektiske gatebilde. Samtidig vil sjåføren kunne følge med på overvåkingskameraene som er plassert rundt i bussen, og se at alle passasjerene har det bra, og oppfører seg ordentlig. Hun vil også kunne kommunisere med konduktøren bak i bussen ved hjelp av radio.

Det er lagt vekt på å gjøre bussens interiør så hyggelig som mulig. Det betyr tregulv og varm belysning. Setene blir i skinnimitasjon, og dette er valgt for å gi passasjerene en følelse av å sitte i en stue.

Miljøvennlig

I toppetasjen er det et glasstak med innebygd solcellepanel, som genererer strøm til bussens klimaanlegg. Bussen er ellers utviklet slik at den bruker minst mulig drivstoff.

- Jeg er overlykkelig over at vi og Aston Martin vant denne konkurransen. Londons busser er en del av byens essens - både som symbol, geografisk og som et funksjonelt fremkomstmiddel, sa Lord Foster fra Foster + Partners i en pressemelding.

- Vårt design kombinerer innovasjon med tidløshet. Akkurat som den originale Routemaster, burde en ny londonbuss etablere en helt ny reiseopplevelse som oppfyller forvetningene vi har til slikt i det 21. århundre, men som samtidig ferier minnene om originalen.