<b>PASSASJERSTYRT PÅ DO:</b> OSL lanserer «passasjerstyrt renhold» på toalettene. Det er der <i>du</i> kommer inn ... Foto: OSLO LUFTHAVN AS
PASSASJERSTYRT PÅ DO: OSL lanserer «passasjerstyrt renhold» på toalettene. Det er der du kommer inn ... Foto: OSLO LUFTHAVN ASVis mer

Nytt do-system på Oslo Lufthavn

Går du på do på flyplassen? Da bør du se her!

- Vi tar nye grep om fremtidens renhold, og lanserer snart «passasjerstyrt renhold», forteller kommunikasjonssjef Joachim Westher Andersen ved OSL til Dinside.

Alle toalettene er utstyrt med en skjerm som på bildet, hvor du kan gi tilbakemelding dersom noe mangler eller er for dårlig på toalettet. Denne beskjeden skal så sendes til nærmeste ansatt, og problemet skal da, ifølge Westher Andersen, bli løst i løpet av få minutter.

LES OGSÅ: Toalettenes svar på Airbnb

Sur eller blid?

Du ser dem på stadig flere områder i samfunnet: Tilbakemeldingsstasjonene som lar deg velge smile- eller surefjes etter hvor fornøyd du er.

På skjermene på toalettene kan man velge mellom tre forskjellige symboler. Grønt, gult og rødt ansikt.

Er du fornøyd og trykker grønt, er det takk og farvel. Men velger du gult eller rødt ansikt kommer det opp alternativer for hva du er misfornøyd med.

- Passasjerene får muligheten til å melde direkte til oss og vi får tydelig beskjed. Dette gjør oss i bedre stand til å tilby passasjerene et bedre produkt, sier avdelingssjef ved operativ drift, Hans Bendik Eriksen.

LES OGSÅ: Skal do-lokket opp eller ned?

Passasjerstyrt fremtid

Skjermene er oppe, og OSL melder at alle renholderne vil bli utstyrt med egen iPad hvor de kan få meldinger direkte fra tilbakemeldingsskjermene. Slik skal de bli i stand til å fikse problemer og mangler med en gang.

- Ved å gjøre dette grepet får vi i praksis passasjerstyrt renhold. Er det for eksempel for lite såpe på et toalett kan passasjeren gi denne tilbakemeldingen direkte på skjermene. Den renholderne som er nærmest vil da få denne beskjeden umiddelbart, og kan fylle på med såpe i løpet av svært kort tid, sier Eriksen.

Dette skal være på plass før sommeren 2016.

Ifølge OSL, viser tilbakemeldinger fra passasjerene at 85 prosent er fornøyde med toalettfasilitetene på hovedflyplassen. Ved hjelp av blant annet passasjerstyrt renhold, satser de mot at 95 prosent skal være fornøyde innen 2018.

Hva synes du om toalettfasilitetene på OSL eller andre offentlige toaletter? Si din mening i debatten nedenfor.

LES OGSÅ: På «nye» Oslo Lufthavn kan det endelig bli priskonkurranse