<b>FØRSTE OVERLYDS-PASSASJERFLY SIDEN CONCORDE?</b> Det er 11 år siden Concorde ble satt på bakken. Nå er det flere som kappes om å få det første neste overlydsflyet i trafikk. Lockheed Martin er imidlertid den eneste som jobber med et passasjerfly - de andre ser mot privatjet-markedet. Foto: LOCKHEED MARTIN
FØRSTE OVERLYDS-PASSASJERFLY SIDEN CONCORDE? Det er 11 år siden Concorde ble satt på bakken. Nå er det flere som kappes om å få det første neste overlydsflyet i trafikk. Lockheed Martin er imidlertid den eneste som jobber med et passasjerfly - de andre ser mot privatjet-markedet. Foto: LOCKHEED MARTINVis mer

Nye overlydsfly kappes om å bli først

Oslo-New York på tre timer?

Det er 11 år siden Concorde ble parkert for godt. Det var verdens eneste overlydsfly i passasjertrafikk, før det ble satt på bakken i 2003. Siden den gang har det ikke vært noen mulighet for vanlige passasjerer å reise med så raske fly. Men nå kan det kanskje komme.

Det er flere aktører som jobber med å utvikle overlydsfly - også kalt supersoniske fly.

Les også: Siste reis med Concorde

Produksjon fra 2021?

Vi har tidligere skrevet om spesielt én aktør, Aerion, som har drevet med utvikling av supersoniske fly i flere år:


De første omtalene vi gjorde av Aerions overlydsprosjekt var i 2007. Da var målet for det amerikanske selskapet å starte prøveflyvninger i 2008 og produksjon fra 2011. Senere ble det hevdet at de skulle være på vingene i 2015.

Den tidsplanen er åpenbart kjørt. I september inngikk de imidlertid et samarbeid med giganten Airbus for å sette fart i nettopp dette prosjektet, og nå er planen å starte produksjon av Aerion AS2 supersonic privatjet i 2021.

Vinger skal minimere soniske smell

Aerion skriver selv om prosjektet at noe av det mest spesielle ved AS2, er vingene. De er laminære strømningsvinger (laminar flow wing), og skiller seg fra Concorde-vingene, som var modifiserte delta-vinger.

AS2-vingen ganske rett, bred og veldig tynn, og sørger for at luftstrømningene rundt flyet er uten turbulens (laminær strømning) rundt 90 prosent av overflaten.

Dette er selvsagt viktig for at flyet skal kunne nå de hastighetene det er ment at de skal nå:

Aerion skisserer at AS2 skal kunne fly med hastigheter opptil 1,6 Mach (1960,1 km/t).

PRIVATJET: Aerion AS2 blir en privatjet med plass til 12. Ikke for almuen, altså! Foto: AERION SUPERSONIC Vis mer


«AS2 vil ha en rekkevidde på mer enn 4.750 nautiske miles (8.797 kilometer), og kan dermed koble sammen byer som London og Seattle eller San Fransisco og Tokyo nonstop. Over vann vil marsjfarten være mellom 1,4 og 1,6 Mach - som er nesten dobbelt så raskt som dagens raskeste privatjeter,» skriver Aerion i en pressemelding.

Men snakk om begrensning ...

Selskapet opplyser at AS2 på steder hvor overlydshastigheter er forbudt, hovedsakelig over USA, vil cruise i hastigheter opptil 0,99 Mach, som er rett under lydens hastighet. Over andre befolkede steder, kan den cruise i hastigheter opptil 1,2 Mach uten at soniske smell når ørene til de på bakken.

Med en marsjfart på 1,6 Mach (1.960,1 km/t), vil du kunne fly Oslo-New York (5.931 kilometer) på cirka tre timer ...

Når det gjelder AS2 er det imidlertid verdt å merke seg at dette er en privatjet med plass til maks 12 personer; de retter seg dermed mot en meget begrenset kundegruppe. De tror like fullt at det er et godt marked for dette, og ser for seg å produsere 600 AS2 i løpet av 20 år.

OSLO-NEW YORK PÅ TRE TIMER: Aerion AS2 får en rekkevidde på nesten 9.000 kilometer, og en marsjfart over havet på mellom 1,4 og 1,6 Mach. Foto: AERION SUPERSONIC Vis mer



Ikke bare for fiffen: Lockheed med passasjerfly

Lockheed-Martin jobber også med å utvikle et overlydsfly, men de ser i en annen retning enn Aerion.

For mens Aerion og Airbus satser på privatjet, sikter Lockheed mot å utvikle et ordinært passasjerfly, N+2.

Eller, helt ordinært blir det nok ikke - for som med Concorde vil det nok være såpass høyt priset at det ikke vil være aktuelt for de som foretrekker prispressede billettpriser. Men et passasjerfly vil i alle fall åpne muligheten for å kjøpe seg plass der, i motsetning til en privatjet.

Lockheed Martins overlydsfly vil ha plass til 80 passasjerer, og vil ifølge selskapet få en rekkevidde på mer enn 5.000 nautiske miles - eller 9.260 kilometer. De vil legge seg på en marsjfart på 1,7 Mach, eller 2.082,6 kilometer i timen.

FØRSTE OVERLYDS-PASSASJERFLY SIDEN CONCORDE? Det er 11 år siden Concorde ble satt på bakken. Nå er det flere som kappes om å få det første neste overlydsflyet i trafikk. Lockheed Martin er imidlertid den eneste som jobber med et passasjerfly - de andre ser mot privatjet-markedet. Foto: LOCKHEED MARTIN Vis mer



Lockheed klare for produksjon i 2025?

I likhet med Aerion, jobber også Lockheed med å minske støyen fra de uunngåelige soniske smellene når flyet bryter lydmuren.

Aerion fokuserer på vinger og luftstrømmer, mens Lockheed har fokus på både utslippet av jet-eksosen, støydemping i skroget og vifter som skal hjelpe til med å redusere støyen.

Ifølge utviklerne, er denne lyden på N+2 allerede hundre ganger lavere enn den var med Concorde. Det er ikke mulig å eliminere smellet når en gjenstand bryter lydmuren, men de jobber mot at det skal høres som et lavt dump, i stedet for et skikkelig høyt smell.

Lockheed Martin sier i en pressemelding at de antar et teknologien vil være ferdig utviklet og klar til bruk innen 2025.

Du kan også se Lockheed i Norge: De er representert med et Lockheed T-33A, som er et militært toseters treningsfly hos Forsvarets flysamling på Gardermoen.

Klikk her for å se video og høre spennende historier fra Forsvarets flysamling på Gardermoen

Spike langt i det blå ...

UTSIKTEN ER BRA: Spike Aerospaces overlydsfly er det som er lengst i det blå, men det er ingenting å se på den tiltenkte utsikten. Panoramavinduer over det hele. Foto: SPIKE AEROSPACE Vis mer


Det er også en tredje aktør som jobber med å utvikle en supersonisk jet: Det amerikanske selskapet Spike Aerospace har S-512 på tegnebrettet. Dette er også tenkt som en privatjet, som Aerion AS2, og med plass til mellom 12 og 18 passasjerer.

Utviklerne sier at S-512 vil fly med en marsjfart på 1,6 Mach, altså samme hastighet som Aerions privatjet.

Av selskapets nettside, ser det imidlertid ut til at dette er det prosjektet av de hittil nevnte, som vil ta lengst tid før det blir realisert.

Så langt ser det altså ut til at et er Aerion som leder kappløpet om å få verdens neste supersoniske flymaskin opp i lufta.