<b>NYE INNENLANDSRUTER:</b> Slik ser det ut ombord DATs ATR 72-202, som skal trafikkere strekningen Rygge-Bergen. Det er plass til 66 passasjerer ombord. Foto: Kristin Sørdal
NYE INNENLANDSRUTER: Slik ser det ut ombord DATs ATR 72-202, som skal trafikkere strekningen Rygge-Bergen. Det er plass til 66 passasjerer ombord. Foto: Kristin SørdalVis mer

Nye innenlandsfly fra Rygge

Jet er byttet ut med propell. Det betyr lengre reisetid, men det blir også dyrere for deg.

DAT avløser Norwegian med innenlandsflyvninger fra Moss Lufthavn Rygge, og det betyr at de store jetflyene som Norwegian benyttet på innenlandsrutene, er byttet ut med mindre propellfly.

DATs administrerende direktør Jesper Rungholm er overbevist om at de vil lykkes med disse rutene.

– Noen har spurt meg hvor lang tid vi vil gi rutene til å etableres, men dette har vi ikke engang vurdert. Vi er 100 prosent sikre på at dette vil komme til å fungere, sier Rungholm til DinSide.

DAT frister med gratis flymat

For vanlige økonomiklassepassasjerer blir imidlertid tilbudet med DAT noe dyrere enn det som var med Norwegian.

DATs ATR 72-202, med 66 seter. Foto: Kristin Sørdal
Foto: Kristin Sørdal
Jesper Rungholm, administrerende direktør i DAT, ønsker velkommen til nye ruter. Foto: Kristin Sørdal
NYE INNENLANDSRUTER: Slik ser det ut ombord DATs ATR 72-202, som skal trafikkere strekningen Rygge-Bergen. Det er plass til 66 passasjerer ombord. Foto: Kristin Sørdal
Foto: Kristin Sørdal
Foto: Kristin Sørdal
Olav Thon og Jesper Rungholm, under åpningen av rutene på Rygge. Thon er deleier i Rygge sivile lufthavn.


Priser

Norwegians innenlandsflyvninger fra Moss Lufthavn Rygge kostet fra rundt 350-400 kroner per vei, med kampanjepriser på 299 kroner.

Da DinSide snakket med DATs kommersielle sjef, Dennis Rybasch, i september i fjor, lovte han billetter på Norwegian-nivå.

– Prisene vil avspeile det øvrige prisnivået på våre andre ruter i Norge, og vil starte på 349 kroner og oppover, inklusive avgifter, sa Dennis Rybasch, kommersiell sjef i DAT til DinSide.

Olav Thon og Jesper Rungholm, under åpningen av rutene på Rygge. Thon er deleier i Rygge sivile lufthavn. Vis mer


Nå ser det imidlertid ut til at flyreisene fra Rygge er blitt høyere priset enn hva som ble lovet. Akkurat nå, fra 9. til 29. januar, kjører DAT en kampanje hvor du kan få enveisbilletter til alle destinasjonene fra Rygge for 495 kroner. Dette er altså kampanjepriser. For øvrig koster økonomibilletten 595 kroner.

Rungholm i DAT er fornøyd med billettsalget så langt.

– Det ser ut som forventet, vi får en langsom start, januar er alltid den dårligste måneden i flytrafikken, sier Rungholm til DinSide.

– Det er en pen prosentandel forretningsreisende. Spesielt for forretningsreisende er tiden viktig, og skal man kjøre til Gardermoen herfra, tar det rundt en time og 15 minutter. Flyr man herfra, kan man være fremme på den tiden, sier Rungholm til DinSide.

DAT har imidlertid ingen planer om en videre utvidelse av rutetilbudet fra Rygge.

– Kanskje kan man se på mer frekvens om det går veldig bra, men destinasjonsmessig så er det bra som det er, sier Rungholm til DinSide.

DAT dyrest

Vi har sjekket prisene for reiser Rygge-Trondheim Værnes og sammenliknet med prisen for reise Oslo Gardermoen-Trondheim Værnes med SAS eller Norwegian. Som du kan se av prisene nedenfor, er DAT dyrest på begge reisealtgernativene. Så blir det selvsagt en vurdering hva reisetid og utgifter til transport/parkering koster og er verdt. Merk deg at både SAS og Norwegian kjører kampanjer med billige billetter akkurat nå, i likhet med DAT.

Vinterferien: utreise morgenfly 20. februar, retur ettermiddagsfly 24. februar:
DAT:990 kroner tur-retur per voksen (kampanjepris)
Norwegian: 598 kroner tur-retur per voksen (kampanjepris)
SAS: 756 kroner tur-retur per voksen

Langhelg i mai: utreise ettermiddagsfly 25. mai, retur ettermiddagsfly 28. mai:
DAT: 1.190 kroner tur-retur per voksen (økonomipris)
Norwegian: 778 kroner tur-retur per voksen (lavpris/kampanjepris)
SAS: 855 kroner tur-retur per voksen


Propellfly

DAT kommer til å benytte to typer propellfly på de nye norske rutene: ATR 42-500 med 46 seter på rutene til Trondheim og Stavanger, og ATR 72-202 med 66 stoler på ruten til Bergen.

De mindre propellflyene vil bruke noe lengre tid enn et større jetfly. Mens reisetiden Rygge-Trondheim for eksempel var en time, bruker DAT en time og 20 minutter på samme strekning.

DinSide har vært ombord DATs ATR 72-202, og flyet bar preg av å være både nytt og komfortabelt. Setene var behagelige å sitte i, og vi hadde rimelig god plass til beina.

Du kan se bilde fra kabinen i bildeserien ovenfor.