<i>Foto: Kirsti van Hoegee</i> Foto: Kirsti van Hoegee
Foto: Kirsti van Hoegee Foto: Kirsti van HoegeeVis mer

Nye flyselskap åpner India

"Lavprisrevolusjonen" som har bredt om seg i Europa har spredt seg til India. I løpet av de siste årene har det kommet flere nye flyselskap som selger billigbilletter. Det gjør eventyrlandet India mer attraktivt for turistene, men lover ikke så godt for miljøet.

Eksotiske, gigantiske og overbefolkede India har ikke vært det enkleste landet å reise i tidligere. Avstandene er store, og flybillettene har vært dyre. Alternativet har vært lange og slitsomme togreiser i proppfulle vogner med null aircondition og dårlige toalettforhold. Ikke det som frister mest, kanskje.

Nå er det derimot blitt enklere. India har nemlig fått mange nye flyselskap, og flere av dem har lånt forretningsidéen til Ryanair - latterlig billige billetter og null ekstraservice. Det betyr at det faktisk kan være billigere å fly enn å ta tog på visse strekninger.

- Vi har skapt en sosial revolusjon. Vi har brutt "kastebarrierene" som hindret vanlige folk i å fly, sa G.R. Gopinath, gründeren bak Air Deccan, Indias første lavprisflyselskap, til den britiske avisa The Sunday Times.

Selskapet ble lansert i 2003, og i fjor fløy Air Deccan én million passasjerer, i år regner de med å fly fire millioner. Rundt 30 prosent vil være utenlandske turister.

Foto: Government of India, Department of Tourism Foto: Department of India, Government of India Vis mer


Eksplosiv passasjerøkning

Etter at Air Deccan introduserte lavprisbilletter for indere, har flere andre flyselskap kommet på banen. I fjor ble det lansert fire nye selskap, og i år vil det komme fem til. Ekspertene tror at om bare fem år vil indiske flyselskaper frakte 50 millioner (!) passasjerer rundt omkring i landet. Ikke urealistisk i et land med én milliard innbyggere.

Som nevnt skaper disse nye flyselskapene spennende reisemuligheter for turistene, også. Det kryr av spennende reisemål, naturparker, templer og andre severdigheter i India. Mange har vært vriene å nå for turistene, men med hundervis av nye flyruter til tidligere avsidesliggende områder har endret dette.

Indias turistindustri gleder seg over de nye mulighetene. For backpackerne gjør dette at de får pakket mye mer inn i indiaoppholdet, men også charterturistene i Goa kan benytte seg av lavprisbillettene og for eksempel bruke en uke på stranda, og en uke til å reise rundt i India.

Utviklingen skaper også utfordringer. Indias regionale flyplasser er stort sett ikke designet for å takle den økte passasjertrafikken. Det betyr tilløp til kaostilstander i avgangshaller der det ikke er plass til alle passasjerene, og opphoping av bagasje.

Stor miljøutfordring

Den største bekymringen er imidlertid hvilken miljøbelastning denne økte flytrafikken skaper. Klimaforskere har lenge snakket om hvilke konsekvenser det vil få når land som India og Kina - som begge har mer enn én milliard innbyggere - begynner å fly like mye som oss i Europa og USA. Flyutslipp er en av de største forurensningskildene i dag. Og nå har altså denne utviklingen skutt fart for alvor i India.

Hva kan gjøres for å hindre utviklingen? Den som visste det. Europa og USA må feie for egen dør før de eventuelt oppfordrer India til å redusere flytrafikken. Europeere og amerikanere er fortsatt de som flyr mest.

Indias billigflyselskap:

Air Deccan, Kingfisher Airlines, Spicejet, Jet Airways, Air Sahara, Go Air

Relaterte artikler:

>> Hvor trygt er det å fly i India? Sjekk ulykkesstatistikken for 2005
>> Fly billig i Asia