<b>LAGER FORTSATT ASKEBEGER</b>: Det er ikke mange flyselskap som tillater røyking om bord. Likevel fortsetter flyprodusenter som Boeing å produsere askebeger som en del av flyinteriøret. Foto: Silje Ulveseth
LAGER FORTSATT ASKEBEGER: Det er ikke mange flyselskap som tillater røyking om bord. Likevel fortsetter flyprodusenter som Boeing å produsere askebeger som en del av flyinteriøret. Foto: Silje UlvesethVis mer

Nye fly fortsatt utstyrt med askebeger

Flyprodusenter fortsetter å produsere fly med askebeger, selv om de færreste tillater røyking om bord.

De fleste av dagens fly er utstyrt med askebeger, til tross for at det er røykeforbud om bord. Det kan kanskje virke som et paradoks, men det skyldes først og fremst fordi det for kostbart for flyselskaper å modifisere interiøret.

Helt siden 1980-tallet har det vært forbudt å røyke om bord et SAS-fly. Kabinpersonalet informerer om dette før flyet tar av, i tillegg til at det er skiltet mange andre steder.

Men hvorfor i all verden blir det fortsatt produsert askebeger på nye fly?

Lov i Tyrkia?

I forbindelse med en pressetur til Seattle i mars, fikk DinSide besøke flyprodusenten Boeings «Dreamliner Gallery». Det er her flyselskapene reiser for å kjøpe interiør til sine Dreamlinere.

DREAMLINER-ASKEBEGER: Dremlinerne vil være utstyrt med askebeger. Her er et eksempel på det. Foto: Silje Ulveseth Vis mer


Blant annet fikk vi se Dreamliners ulike toalettløsninger, og alle disse toalettdørene hadde askebeger. Men hvorfor det, egentlig?

– Jeg har lenge lurt på det samme. Nylig ble jeg fortalt at det er fordi det er lov å røyke på noen innenlandsflyvninger i Tyrkia, fortalte vår Dreamliner Gallery-guide.

DinSide har forsøkt å søke opp tyrkiske flyselskap med røyketillatelse uten suksess.

Les også: Driter i røykeloven på fly

De fleste flyselskap er røykfrie

– Vet du om det er noen flyselskap som fortsatt tillater røyking om bord?

– Jeg kjenner faktisk ikke til selskaper som tillater røyking om bord, men de finnes nok, sier Knut Morten Johansen, informasjonssjef i SAS, til DinSide.

Han tror årsaken til at det fortsatt produseres er fordi setene lages ganske standardiserte, på tross av at det er ulike modeller å velger mellom.

– Derfor finner man askebeger i stoler på fly hos selskaper som er totalt røykfrie.

For 10-12 år siden var det fortsatt lov

Det kan virke som om det har vært røykfrie fly bestandig, men det er faktisk ikke så lenge siden du kunne dampe i vei under flyreisen.

På 2000-tallet var det fortsatt noen flyselskap som tillot røyking om bord. Etter det DinSide kjenner til var det den gang lov å røyke på de fleste av Aeroflots ruter - utenom rutene fra Moskva til Warszawa og Helsingfors.

Den gang var det også lov å røyke på Sharouk Air, som turoperatøren Pyramidene benyttet på sine flyvninger til Egypt. Iran Air og Pakistan International Airlines tillot også røyking om bord i år 2000.

Høy strafferamme

I fjor anmeldte SAS 11 tilfeller av røyking i fly. I fjor registrerte Luftfartstilsynet 16 tilfeller slike saker, til tross for at det har vært allmenn kjent med forbud i mange år. I 2010 var det 13, mens det bare var ti tilfeller i 2008.

Og ja, røyking blir hardt slått ned på.

– Strafferammen er ganske høy for denne typen forseelser. Det er likevel vanskelig for oss å ha en formening om hva utfallet i hver sak blir, siden retten håndterer hvert tilfelle individuelt og straffeutmåling skjer selvsagt også på bakgrunn av om personen tidligere er straffedømt, om tiltalen også innbefatter andre forhold og så videre. Uansett tror vi at røyksuget kan svi ganske godt om man er så dum å røyke om bord, uttalte Johansen i SAS i den forbindelse.

Hvorfor får man ikke lov til å røyke om bord i flyet?

– Når vi sier at vi ser med stort alvor på denne typen saker så er det fordi det er en reell brannfare når for eksempel sigaretter kastes i papirkurven på do og røykvarslere kobles ut, hvilket vi har erfart fra tid til annen, sa Johansen.