<b>TERRORNAVN NUMMER EN:</b> Tania Hörnicke fikk sjokk da hun så hva slags ord hun måtte taste inn i Ryanairs sikkerhetskontroll for billettbooking. Dette bildet er en illustrasjon som er basert på originalbildet. Foto: Illustrasjonsfoto
TERRORNAVN NUMMER EN: Tania Hörnicke fikk sjokk da hun så hva slags ord hun måtte taste inn i Ryanairs sikkerhetskontroll for billettbooking. Dette bildet er en illustrasjon som er basert på originalbildet. Foto: IllustrasjonsfotoVis mer

Ny tabbe fra Ryanair

Flyselskapet hadde «al-Qaida» som sikkerhetskode på billettbestilling.

Da svenske Tania Hörnicke (22) nylig skulle kjøpe seg en flybillett med Ryanair, gikk ikke alt helt som forventet.

For da hun kom videre på Ryanairs sikkerhetskontroll på nettsiden, hvor du skal skrive inn teksten slik den vises på skjermen i tekstboksen, fikk Hörnicke nemlig beskjed om å taste inn «al-Qaida», ifølge lokalavisen VLT.se

>>> Klikk her for å se bildet (Ekstern lenke)

Avbrøt bestillingen


Da Hörnicke så navnet, fikk hun lite lyst til å taste inn navnet og fullføre bestillingen av flybilletten.

– Det var veldig upassende og trist ettersom Ryanair er et flyselskap, sier 22-åringen til avisen.

For i likhet med andre, assosiere hun navnet med terroristorganisasjonen Al-Qaida, som stod bak terrorangrepet i New York, 11. september 2001.

Se bilder: Ryanairs flyvertinner kaster klærne

CAPTCHA

En representant fra Ryanairs kundeservice forklarer til VLT at det er en datamaskin som deler ut tilfeldige koder, og at denne koden endres hver gang man booker en ny billett.

Sikkerhetsmetoden som Ryanair bruker heter CAPTCHA, og er en forkortelse for «Completely Automated Public Turing test to tell Computers and Humans Apart».

Det er en type omvendt turingtest for å finne ut om brukeren er en datamaskin eller menneske. En vanlig type CAPTCHA krever at brukeren skriver inn teksten vist i et forvrengt bilde, ifølge Wikipedia.

Tidligere stunt

Det er ikke første gang Ryanair beveger seg i grenseland. I fjor presterte nemlig flyselskapet å bruke et irrelevant bilde i et av sine reklamekampanjer.

Avisannonsen viste nemlig et bilde av en kvinne i bikini og solbriller, som lå på en strand med cocktail i hånden. Under henne stod slagordet: "Book to the sun now!", med beskjed om at kampanjen gjelder bare for februar og mars.

Problemet var bare at de billige flybillettene gikk til steder som Oslo, Glasgow, Londonderry, Rimini, Lourdes, Derry, Aarhus, Billund, Frankfurt, Hamburg og Düsseldorf ...