FREMTIDSFLYPLASS: Slik ser Polarsirkelen Lufthavnutvikling for seg at flyplassen blir seende ut. Foto: Polarsirkelen Lufthavnutvikling
FREMTIDSFLYPLASS: Slik ser Polarsirkelen Lufthavnutvikling for seg at flyplassen blir seende ut. Foto: Polarsirkelen LufthavnutviklingVis mer

Ny storflyplass i Norge

Hvis politikerne sier ja, får Mo i Rana lang rullebane.

Det er Avinor som ønsker å etablere en stor flyplass på Helgeland, og nyheten er godt mottatt lokalt.

– Helgeland har vært en hvit flekk på kartet, så det er veldig bra at Avinor nå har bestemt at det skal bygges lang rullebane, sier daglig leder i Polarsirkelen lufthavnutvikling AS, Henrik Johansen.

– Dette er den dagen folket og næringslivet på Helgeland har ventet på i 30 år. Dette er også en stor anerkjennelse til næringslivet, samt lokale, regionale og sentrale politikere, som lenge har kjempet for å skaffe regionen en stor flyplass.

I dag la Avinor fram sin innstilling for Nasjonal Transportplan 2014-2023, der de altså konkluderer med at en flyplass med lang rullebane i Mo i Rana bør være en del av den framtidige flyplasstrukturen i Helgeland.

Dette vil selvsagt være supert både for det lokale og regionale næringslivet, og folk som bor i området. Det bor 78.000 i regionen Helgeland, av disse vil cirka 65.000 ha en umiddelbar nærhet til flyplassen. Ny storflyplass vil også gjøre Helgeland til et mer attraktivt reisemål.

– Vi er begunstiget fra naturens side med flott natur - vi har landets vakreste kyst, Polarsirkelen og Saltfjellet-Svartisen Nasjonalpark, sier Johansen.

Regjeringen avgjør

Avinors innstilling betyr imidlertid ikke at alt er i boks for ny flyplass. Det er Regjeringen som har siste ord, men Johansen er optimist.

– I Nordområdemeldingen har regjeringen presisert at verdiskapingen skal være en viktigere dimensjon i politikken, og den har bedt regionen om selv å definere virkemidlene for vekst. Denne flyplassen er et av Nordland fylkes viktigste svar på denne utfordringen.

Når en ny flyplass eventuelt står ferdig er dermed usikkert.

Deler av utbyggingen skal finansieres av regionen, det er snakk om 3-400 millioner, og resten skal Staten bevilge. Går alt etter planen, vil det vedtas bygging i oktober 2013, og da vil flyplassen stå ferdig i 2015.

STOR DRØM: Helgeland har lenge ønsket seg en større flyplass. Slik ser de foreløpige tegningene av flyplassen ut, inspirert av de flotte Trænafjella. Foto: Polarsirkelen Lufthavnutvikling Vis mer

Hvis det bygges storflyplass i Mo i Rana, forutsetter Avinor at Mosjøen lufthavn, Kjærstad og Mo i Rana lufthavn og Røssvoll på Helgeland legges ned. Samtidig anbefales det at rullebanen på Sandnessjøen forlenges til 1199 meter.


Avinor skriver på sine nettsider at de i tillegg til anbefalningene om storflyplass i Mo i Rana, ønsker at det skal bygges en større flyplass i Lofoten, nærmere bestemt på Gimsøy. Dette forutsetter at Svolvær lufthavn og Leknes lufthavn legges ned.

Flesland og Gardermoen vokser

Flesland får ny terminal i 2016 og utvidelsen av Gardermoen med en ny terminal skal være ferdig i 2017. Stavanger lufthavn, Sola og Trondheim lufthavn, Værnes blir også betydelig oppgradert.

Avinor mener også at det innen 2023 må avgjøres om Gardermoen skal få en tredje rullebane, og om Flesland skal få sin andre.

Behov for lengre rullebaner overalt

I dag er det Dash 8-flyet som er det mest vanlige flyet som benyttes på lokalnettet, men dette fases trolig ut før 2030. Flytypene som overtar krever lengre rullebaner enn det mange av lokalflyplassene har i dag.

– Dette vil kunne framtvinge endringer i lufthavnstrukturen eller en overgang til mindre flytyper, sier konsernsjef i Avinor, Dag Falk-Petersen, i en pressemelding.

Ifølge Avinor er det bare fire av de 23 lokale lufthavnene i landet med rullebaner på mellom 800 og 1000 meter som kan anbefales å forlenge rullebanene. Det vises til terrengforhold, trafikkgrunnlag og reisetid til nabolufthavn.

Les mer om hvordan Avinor ser for seg det fremtidige flyplassnorge her.