Foto: Colourbox
Foto: ColourboxVis mer

Ny pille mot jet lag

Enzymet i pillen skal kunne omstille din indre klokke.

Å reise på tvers av tidssoner kan bety at døgnet ditt blir snudd på hodet. For mange tar det en stund før kroppen har vent seg til den nye døgnrytmen. Det er kinkig dersom man for eksempel er på forretningsreise og skal i viktige møter, eller om man har et travelt ferieprogram og omtrent ikke klarer å holde øynene åpne når man endelig skal få oppleve Den kinesiske mur.

Nå kan løsningen på problemet være her. Forskere har utviklet et nytt legemiddel som inneholder et enzym som nullstiller kroppens indre klokke, skriver Daily Mail.

- Vi har oppdaget at vi kan kontrollere en av nøkkelmolekylene som er involvert i å bestemme farten på vår indre klokke. Slik kan vi faktisk manipulere den til å endre rytme, sa professor Andrew Loudon ved Manchester University, som har vært med å utvikle pillen.

Det høres unektelig nesten utrolig ut at det går an, men her er forklaringen: Det er enzymet casein kinase som hjelper til med å finstille vår biologiske klokke. I eksperimentene som ble utført på laboratoriemus, blokkerte legemiddelet enzymet, og dermed ble den indre klokken til musene nullstilt.

Legemiddelet er fortsatt under utvikling, men forskerne har stor tro på det. Legemiddelet vil også være nyttig for nattarbeidere. Det er også håp om at det vil kunne brukes i behandling av psykiske lidelser som manisk depresjon.

Mer om jet lag

Jet lag, eller døgnvillhet, har symptomer som sønvløshet eller trøtthet (avhengig av hvilken vei døgnet ditt forskyves), liten sultfølelse, dårlig konsentrasjonsevne og irritabilitet. Når man flyr østover, og over fire tidssoner, er det mer vanlig at man opplever jet lag enn om man flyr vestover eller over færre tidssoner. Dette er fordi det vanligvis er vanskeligere å tvinge seg til å legge seg mange timer før man er trøtt, enn å holde seg våken utover det som er vanlig.

I dag kan man ta melatonin for å prøve å lette tilpassingen til ny døgnrytme. Stoffet skal tas før man og legger seg for natten når man har kommet frem til destinasjonen. Melatonin fås kjøpt uten resept i mange land, men ikke i Norge. Imdilertid finnes det reseptbelagte legemidler som inneholder stoffet. Disse brukes til å behandle søvnløshet.

Andre metoder går ut på å før man reiser prøve å omstille døgnet sitt et par timer mot den nye døgnrytmen som venter på bestemmelsestedet. Dette er selvsagt ikke alltid like enkelt å få til. Men reiser du østover, skal du altså noen dager før avreise prøve å legge deg et par timer før vanlig.

Tips til den lange flyturen

Et annet triks som kan være verdt å prøve er å stille klokken på tiden på bestemmelsesstedet straks du går ombord på flyet. Så prøver du som best du kan å innrette deg etter denne tiden. Det betyr at om det er natt på bestemmelsesstedet når du tar av, prøver du å sovne så kjapt som mulig når flyet er oppe i luften. Trekk ned vindusskjermen, slå av lyset over hodet ditt, og bruk en øyemaske og ørepropper for å få mest mulig ro.

Merk at dersom du bare skal oppholde deg i en annen tidssone i kort tid (1-2 dager), gjør du lurest i å beholde din vanlige døgnrytme.

Les mer om jet lag hos Lommelegen.

Slik unngår du dotter i ørene når du flyr