Ny medisin motvirker jetlag

Kan bety slutten på søvnløse netter og svimle dager.

Er du en av dem som plages av jetlag når du reiser mellom tidssoner? Nå kan problemet være løst.

Jetlag oppstår når vi i løpet av ganske kort tid forflytter oss mange tidssoner, og kroppens indre klokke ikke helt klarer å stille seg inn etter den nye døgnrytmen. Resultatet er søvnløse netter og dager der du går rundt i ørska. Dette er kjedelig både for deg som er på forretningsreise, og skal i viktige møter, og for deg som er på ferie, og går glipp av verdifull sightseeingtid på grunn av ekstrem trøtthet.

Nå har forskere testet ut et nytt medikament, tasimelteon, som skal forhindre jetlag. Det skriver Guardian.co.uk.

Tasimelteon etterligner melatonin (les mer om melatonin hos Lommelegen.no). I to kliniske teststudier ved Brigham and Women's hospital i Boston, har det vist seg at tasimelteon hjalp forsøkspersonene med å falle i søvn, reduserte periodene de våknet i løpet av natten, og fikk dem til å sove lenger. På forhånd ble testpersonenes klokke forskjøvet fem timer fremover - samme tidsforskjell som mellom New York og London.

I forhold til kontrollgruppen, som fikk et placebo, sov testpersonene i gjennomsnitt 48 minutter lenger, og periodene de var våkne i løpet av natten var 34 minutter kortere enn kontrollgruppen.

Medikamentet er ikke ferdigtestet ennå, og derfor ikke tilgjengelig på markedet.

Unngå jetlag uten medikamenter

Det finnes andre metoder å unngå jetlag på, som ikke innebærer at du tar medikamenter. Her er noen tips:

  • Prøv å tilpasse deg den nye døgnrytmen så kjapt som mulig. Still klokken til tiden på destinasjonen med en gang du setter deg på flyet.
  • Betyr det at det er "dag" når du flyr, så prøv å holde deg våken. Er det "natt", bør du prøve å sove. Ta med ørepropper og sovemaske.
  • Når du først er fremme, ta gjerne en power nap hvis du er trøtt midt på dagen. Maks 20-30 min, vel å merke, ellers blir det vanskelig å sovne til kvelden.
  • Spis de "riktige" måltidene til "riktige" tider. Det hjelper kroppen å instille seg på ny døgnrytme.
  • Hold deg utendørs når du er kommet frem. Sol og dagslys hjelper kroppens klokke å tilpasse seg.
  • Må du holde deg innendørs, så sørg for at du får frisk luft fra et åpent vindu. Det hjelper. Skarpt kunstig lys kan også hjelpe, som erstatning for sollys.
  • Ikke trøtt når det nærmer seg kvelden? Legg inn en treningsøkt, så du blir sliten. Da er det lettere å sovne.
  • Start og avslutt med kaldt vann når du dusjer, så føler du deg frisk og rask!Slik holder du deg våken på dagen. Før du legger deg kan det være lurt å ta deg et varmt bad, som kan gjøre deg søvnig.