Slik er Femern Bælt planlagt, som en skråstagsbro. Foto: Søren Madsen/Femern Bælt A/S
Slik er Femern Bælt planlagt, som en skråstagsbro. Foto: Søren Madsen/Femern Bælt A/SVis mer

Ny gigantbro Danmark-Tyskland

Broen står klar til 2018, tror den danske transportministeren.

Det har lenge vært jobbet med muligheten for en broforbindelse mellom Danmark og Tyskland, på strekningen Rødby i Danmark og Puttgarden i Tyskland. Allerede i 1995/96 ble det gjort forundersøkelser på de geologiske forholdene i sundet.

25. juni i år gikk startskuddet for noe som blir fire års omfattende undersøkelser av bunnforholdene. Men allerede nå er den danske transportministeren Carina Christensen ganske sikker på at broen kommer.

- Avtalen mellom begge landene om bygggingen av broen er på vei til å skrives under, og partene er enige om alt, sier Carina Christensen til avisen Børsen.

Se bildeserie nederst i artikkelen

19 kilometer

Broen vil bli 19 kilometer lang, og skal bestå av en firefelts motorvei og en dobbeltsporet jernbane. Til sammenlikning er hele Øresundsbron, som knytter sammen København og Malmö, 7.845 meter lang. Storebæltsforbindelsen, som binder sammen Sjælland og Fyn, er totalt 18 kilometer lang, og består av to broer og en tunnel.

Målet er at broen, kalt Femern Bælt, skal åpne i 2018. Selve byggingen er forventet å ta cirka 7 år. Planleggingen og byggingen skal gjennomføres av et selskap som eies av den danske stat.

Les også: Verdens høyeste, bredeste og vakreste broer

32 milliarder danske kroner

Finansieringen av prosjektet har vært - og er - selvsagt et diskusjonstema. Broprosjektet er estimert å skulle koste rundt 32 milliarder danske kroner (i 2007-priser).

Bro eller båt?

Vil du helst kjøre hele veien, eller velger du heller ferge deler av veien? (Avsluttet)
Kjører helst hele veien(66%)
Velger heller ferge på noen strekninger(25%)
Aner ikke(9%)
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Prosjektet skal etter planen betales av statsfinansierte lån, som i sin tid skal tilbakebetales med bompenger av brukerne. Prisen for å krysse forbindelsen, forutsettes å være den samme som prisen for en fergebillett mellom Rødby og Puttgarden i 2007.

Selskapet Scandlines har i dag 54 daglige avganger på strekningen, og overfarten tar 45 minutter. En standard fergebillett for bil og passasjerer koster fra 400 til 550 danske kroner en vei, avhengid av ukedag (fra 424 til 582 norske kroner). Det er forventet å ta 25 år å nedbetale broen. Per i dag transporteres cirka 2 millioner kjøretøyer med fergene mellom Rødby-Puttgarden i året.

Kortere og enklere til Tyskland

Fra Oslo til Rødby i Danmark er det ifølge Google Maps, 753 kilometer, noe som skal ta 8 timer og 22 minutter å kjøre, om du biler hele veien. Med ny bro, blir det 777 kilometer til Puttgarden - eller 771 kilometer til tysk jord. Dette vil ta cirka 8 timer og 53 minutter - eller i underkant av 9 timer. Skal du kjøre bil hele veien i dag, må du via Sjælland, Fyn og Jylland.

Lokalbefolkningen protesterer

Det har vært fergeforbindelse mellom Puttgarden og Rødby siden 1963, men en fast forbindelse mellom de to landene over Østersjøen har vært en visjon i mange tiår. Utviklingen av en bæredyktig og effektiv infrastruktur, anses som et viktig ledd i europeisk integrasjon, og prosjektet støttes dermed av EU.

Men det er ikke alle som er like vennlig innstilt overfor en kommende broforbindelse. Beboerne i Puttgarden og Rødby, som i stor grad er avhengig av inntektene som fergeforbindelsen og derav handelen som fergepassasjerene skaper, er store motstandere til broen.

Slik er Femern Bælt planlagt, som en skråstagsbro. Foto: Søren Madsen/Femern Bælt A/S
Femern Bælt i kveldslys (bildet er comoutergenerert). Foto: Femern Bælt A/S
Slik ser fergehavnen i Puttgarden ut i dag. Foto: Søren Madsen/Femern Bælt A/S
Femern Bælt sett fra Femern i Tyskland. Foto: Femern Bælt A/S
Foto: Femern Bælt A/S
Slik er ilandføringen ved Rødby planlagt. Foto: Femern Bælt A/S