Null kompen-sasjon for SAS-streik

Alle SAS-flyvninger mellom Oslo og København er avlyst i hvert fall frem til klokken 14 i dag. Det er ikke sikkert du får kompensasjon, selv om ferien går i dass.

Den ulovlige streiken blant SAS Danmarks kabinpersonale startet i går ettermiddag. Så godt som all SAS-trafikk fra Danmark er lammet av streiken, og alle SAS-avganger mellom Oslo og København frem til klokken 14 i dag er innstilt.

- Det er veldig beklagelig for våre passasjerer, og vi håper å få løst denne floken så hurtig som mulig, sier SAS Danmarks pressesjef Jens Langergaard.

Han ber alle passasjerer som skal fly med SAS før klokken 14 i dag å holde seg hjemme.

- Vi vil sørge for at passasjerene får refundert billettene sine, eller booket om, sier Langergaard.

- Hva med kompensasjon?

- Dette er en ulovlig streik, og derfor har ikke passasjerene automatisk rett til kompensasjon.

- Vi håper på gode nyheter senere i dag, slik at vi får i gang trafikken igjen.

- Men det vil uansett være snakk om store forsinkelser?

- Ja, når vi må ta en "koldstart", som vi kaller det, vil det ta tid før alt er tilbake til det normale, sier Langergaard.

Kaos på Kastrup

I natt måtte rundt 400 passasjerer overnatte på Kastrup fordi SAS ikke klarte å finne overnatting til dem. Alle SAS-avganger er innstilt, bortsett fra noen av flygningene mellom Stockholm og København, og en flygning mellom København og Washington.

På Kastrups nettside står det ikke noe om at ettermiddagens SAS-avganger mellom Oslo og København er kansellert, men har du billett på en av disse avgangene, bør du kontakte SAS Braathens.

Farvel til ferien

Skal du videre med SAS fra Kastrup, kan du regne med å komme frem før eller senere. SAS er pliktig å frakte deg til destinasjonen din. Har du imidlertid bestilt billett videre ut i verden med et annet selskap enn SAS, og ikke rekker flyet på grunn av streiken, risikerer du å måtte vinke farvel til ferien din, og sannsynligvis pengene dine, også.

- Reiseforsikringen dekker forsinkelser og kanselleringer som oppstår på grunn av tekniske feil eller værproblemer, sier informasjonssjef i Europeiske, Emma Elisabeth Vennesland.

- Så det er ingen vits i å prøve å få reiseforsikringen til å dekke ny billett dersom man mister flyet videre fra Kastrup?

- Nei, man må gå på flyselskapet.

Klager på arbeidsmiljøet

Det danske kabinpersonalet har nedlagt arbeidet i protest mot et "ekstremt dårlig arbeidsmiljø". De ønsker innflytelse på når ferier og fridager legges, opplyser formannen for kabinpersonalet Verner Lundtoft Jensen til Berlingske.