<b>LETT Å BRUKE MOBILBILLETT:</b> Det tyder på at togpassasjerer ikke synes det er vanskelig å kjøpe billetter fra mobilen.  Foto: NSB
LETT Å BRUKE MOBILBILLETT: Det tyder på at togpassasjerer ikke synes det er vanskelig å kjøpe billetter fra mobilen. Foto: NSBVis mer

NSB solgte tre ganger mer enn forventet

Mobilbillettene ble flittig brukt under testperioden.

Snart er det en måned siden passasjerer kunne kjøpe togbillett via NSBs billettapp. Nå avslører NSB i internavisen sin, Vingehjulet, at de solgt tre ganger mer enn forventet for sine mobilbilletter under testperioden, ifølge Reiselivsavisen.no

Siden november i fjor har NSB gjennomført en prøveperiode av systemet på NSB Gjøvikbanen.

– Over all forventning

NSBs mobilhandelssjef, Thang Manh Tran, sier til Reiselivsavisen at han ikke ønsker å utlevere mobilsalgstallene. I stedet henviser han til selskapets årsrapport for 2012, som er ventet høsten 2013.

Til NSBs internblad, er han derimot ikke taus. Der kommer det frem at NSB hadde ambisjoner om å selge totalt 500 mobilbilletter under testperioden på Gjøvikbanen.

– Testen gikk over all forventning, og det var midt i januar gjennomført 1.500 salg via mobilen, sier mobilhandelssjefen til internbladet.

Han ser på prøveperioden som en suksess og sier at salget var tre ganger bedre enn målsetningen. Salget skal også ha skjedd uten noen særlig bruk av markedsføring.

Siden 2. februar i år har alle av NSBs togpassasjerer kunnet kjøpe togbillett med mobiltelefonen sin

  • Les også: Slik virker NSBs mobilapp
  • Lettere for kundene

    En av de største fordelene med mobil-billetten, er at du slipper å hente ut billetten på en av billettautomatene på stasjonen.

    – Kundene foretrekker selvbetjente betalingsløsninger, og med den nye kjøpsløsningen gjør vi det enda lettere for kundene våre. Dette er veldig enkelt, og som å ha billettautomat i lomma, uttalte NSBs konsernsjef, Geir Isaksen, da appen ble lansert.

    En tidligere kundeundersøkelse som NSB har utført, viser at seks av ti kunder er positive til å bruke mobilbillett-tilbudet. Noen vil bruke mobilen til å fornye en periodebillett, mens andre vil bruke den til å kjøpe enkeltbilletter.

    Ved inngangen til februar i år skal 143.000 ha lastet ned NSBs mobilapp, og 10.000 kunder bruker den hver dag, opplyser NSB. Togselskapet vil derimot ikke si noe om hvor mange unike brukere tjenesten har på ukes- eller månedsbasis.

    For å kjøpe billett ved hjelp av NSB-applikasjonen, må man først opprette en profil på nsb.no, og legge inn kredittkortinformasjon. De som har kjøpt periodebillett på nsb.no har allerede en slik profil.