<b>FLY ER BILLIGST:</b> NSB kjører miljøargumentet hardt for tiden. At de ikke er så ivrige på prisargumentet er kanskje ikke rart? Vår sjekk viser at det er billigere å fly enn å ta toget for mange kunder. Foto: BRYNJULF BLIX
FLY ER BILLIGST: NSB kjører miljøargumentet hardt for tiden. At de ikke er så ivrige på prisargumentet er kanskje ikke rart? Vår sjekk viser at det er billigere å fly enn å ta toget for mange kunder. Foto: BRYNJULF BLIXVis mer

NSB mot SAS og Norwegian

Det er billigere å fly enn å ta toget.

Hvorfor velge skinner? Det spørsmålet bør mange stille seg, viser en prissjekk DinSide har gjort på innenlands togreiser og flyreiser.

En familie på fire kan spare inntil 1.204 kroner på å velge fly fremfor tog på reisen Oslo-Trondheim. På strekningen Oslo-Stavanger kan de spare inntil 762 kroner.

I tillegg kommer besparelser på tidsregnskapet, men her er det selvsagt forskjell på hvordan vi verdsetter tiden.

Penger spart

Vi har sjekket prisene for reiser på strekningen Oslo-Trondheim og Oslo-Stavanger. Prisene du kan se i tabellen under er for tur-returreiser.

Vi har valgt utreise fredag ettermiddag, og retur på søndag, slik at en er tilbake i Oslo i løpet av søndag kveld (4. til 6. april). Med andre ord en ganske typisk helgetur som forutsetter at man kan jobbe på fredag, og være tilbake på jobb på mandag.

Som du kan se av prisoversikten er det i alle tilfellene billigere å reise med fly enn med tog!

  • Vi har allerede nevnt familien på fire, bestående av to voksne og to barn, som kan spare inntil 1.204 kroner om de velger rimeligste flybillett fremfor tog.

  • Familien på tre kan spare inntil 904 kroner på strekningen Oslo-Trondheim (547 kroner spart Oslo-Stavanger).

  • En voksen kan spare 600 kroner på tur-retur Oslo-Trondheim (350 kroner Oslo-Stavanger).

  • Studentbilletten er 427 kroner billigere med fly enn med tog på strekningen Oslo-Stavanger (381 kroner Oslo-Trondheim).
  • Husk: Vi har ikke tatt med i beregningen prisen for transport og eventuell parkering fra hjem til stasjon eller flyplass, og fra stasjon eller flyplass. Du må også ta høyde for eventuelle ekstrautgifter til mat og drikke, dersom du ikke pakker med niste. Drikke kan du fremdeles ikke ta med gjennom sikkerhetskontrollen. Og medbragt mat er selvsagt å foretrekke, økonomisk sett!

    Her er alle prisene tur-retur:
    (Prisene i parentes for Norwegian er med setereservasjon og ett kolli bagasje inkludert. Dette er automatisk inkludert i SAS- og NSB-prisene.)

    Foto: KRISTIN SØRDAL Vis mer



    - Konkurrerer på pris så langt det lar seg gjøre

    Vi har spurt NSB hvorfor ikke toget konkurrerer bedre på pris mot fly?

    - Toget konkurrerer med fly på pris så langt det lar seg gjøre. Vi kjører fem avganger på fredager en vei, mens SAS og Norwegian kjører cirka 30 totalt. Vår kapasitet er da begrenset i forhold til fly. Allikevel legger vi ut Minipris til alle våre togavganger. Men de mest populære langtgående togavgangene våre er fredag ettermiddag og søndag ettermiddag. Dermed blir togene raskt fylt opp og miniprisene selges raskt. Vårt høyeste prisnivå ligger likevel godt under både SAS og Norwegians høyeste pris, sier Håkon Myhre, kommunikasjonsrådgiver i NSB Persontog, til DinSide.

    Han sier videre at dersom vi i stedet hadde reist en tirsdag, ville prisbildet sett annerledes ut.

    - Men vi er ærlige på at vi selger minipris først, før vi selger resten av setene våre til full pris. I tillegg kjører vi deg fra sentrum til sentrum, inklusive bagasje. Legger du til kostnadene for dette med transport til og fra flyplass samt bagasje i regnestykket ditt, vil tallene bli annerledes, sier Myhre.

    - Hvorfor skal folk velge tog fremfor fly, når det er billigere og raskere å fly?

    - Tog velges fordi reisemåten er behagelig. Dette forteller kundene våre. At prisen på våre travle ettermiddagstog er høyere enn fly er en situasjon vi følger nøye i forhold til om vi klarer å fylle togene, sier Myhre.

    Han sier at de vil fortsette å fokusere på miljøgevinsten ved å kjøre tog, fordi det er viktig for alle og fordi de håper de kan bidra til bedre luft enn det bilen for eksempel gjør.

    - Bør togprisene ned?

    - Togprisene er under jevnlig vurdering. Vi vet at vi må være konkurransedyktige over tid. Vi ser da på pris kontra antall seter vi kan levere, sier Myhre til DinSide.

    Når blir barn voksne?

    I våre priseksempler har vi tatt utgangspunkt i fire scenarier: Studenten, en voksen, en familie på tre (en voksen og to barn på 10 og 14 år) og en familie på fire (to voksne og to barn på 10 og 14 år).

    Vi har sjekket priser hos NSB, SAS og Norwegian. Med unntak av prisene oppgitt under «student», har vi valgt de rimeligste billettprisene. Studentprisen (eller ungdomsprisen hos SAS) er fast. I mange tilfeller vil det være rimeligere å velge en rabattert voksenbillett i stedet for student/ungdomsbillett, men dette må du sjekke for hver enkelt reise.

    Prisnivået vil selvsagt også avhenge av tilgjengeligheten av minipris eller kampanjebilletter.

    Vi legger også merke til at det settes ulike aldersgrenser for barn hos flyselskapene og NSB:

    Mens barn får være barn til de fyller 16 år hos NSB, blir barn voksne allerede når de fyller 12 hos flyselskapene.

    Dette vil ha innvirkning på prisene. Barn må altså betale voksenbillett fra og med 12 år på fly, mens de kan nyte godt av ett barn gratis per fullt betalende voksen hos NSB.

    Du kan imidlertid ikke få med et gratis barn på voksenbilletten i billigste billettkategori. Og det hjelper altså uansett ikke når totalen summeres opp: Da er flyet likevel billigst!


    Om pristesten

    DinSide.no har sjekket prisen på reiser med fly og tog. Vi har innhentet priser på en typisk «helgetur», med utreise på ettermiddagen 4. april og retur på ettermiddagen 6. april. Vi har med andre ord forutsatt at du skal på jobb fredagen, og at du må være hjemme igjen i løpet av søndag kveld.

    Vi har valgt billigste alternativ for alle, det vil si minipris der det er gunstigst på tog, og den billigste billetten på fly, uavhengig av ulike avbestillingsvilkår forbundet med de ulike billettene (med unntak av prisen for student/ungdom).

    Oslo-Trondheim
    NSB: Utreise Oslo kl. 16.02, ankomst Trondheim kl. 22.44. Reisetid: 6 timer og 42 minutter.
    Retur Trondheim kl. 16.18, ankomst Oslo kl. 23.04. Reisetid: 6 timer og 46 minutter.

    SAS: Utreise OSL kl. 21.45, ankomst TRD kl. 22.40. Reisetid: 55 minutter.
    Retur TRD kl. 20.50, ankomst OSL kl. 21.45. Reisetid: 55 minutter.

    Norwegian: Utreise Oslo kl. 20.20, ankomst TRD kl. 21.15. Reisetid: 55 minutter.
    Retur TRD kl. 21.40, ankomst Oslo kl. 22.35. Reisetid: 55 minutter.

    Merk! Både med NSB og SAS får du bagasje og setereservasjon i prisen, mens det er tilvalg hos Norwegian. Nylig lanserte de pluss-pakke, som er setereservasjon og ett kolli innsjekket bagasje for 99 kroner hver vei. Samtidig økte de prisene på setereservasjon og innsjekket bagasje, som nå koster 70 kroner per stykk/per strekning.

    Oslo-Stavanger
    NSB: Utreise Oslo kl. 15.25, ankomst Stavanger kl. 23.12. Reisetid: 7 timer og 47 minutter.
    Retur Stavanger kl. 14.23, ankomst Oslo kl. 22.27. Reisetid: 8 timer og 4 minutter.

    SAS: Utreise Oslo kl. 19.25, ankomst Stavanger kl. 20.20. Reisetid: 55 minutter.
    Retur Stavanger kl. 20.50, ankomst Oslo kl. 21.40. Reisetid: 50 minutter.

    Norwegian: Utreise Oslo kl. 21.00, ankomst Stavanger kl 21.50. Reisetid: 50 minutter.
    Retur Stavanger kl. 16.45, ankomst Oslo kl. 17.35. Reisetid: 50 minutter.