NSBs kunder har klaget på smale seter. Nå skal disse setene byttes, før togene har gått på norske skinner et år. Foto: Brynjulf Blix
NSBs kunder har klaget på smale seter. Nå skal disse setene byttes, før togene har gått på norske skinner et år. Foto: Brynjulf BlixVis mer

NSB må bytte ett år gamle seter

Begrunnelse: De er for trange.

NSB melder idag at de vil bytte ut setene på de nye regiontogene av typen Flirt. Og det allerede før togene har blitt årsgamle.

SE MER: Vi besøkte Flirt-togene de da ble presentert for publikum for første gang i fjor.

Kunder har reagert

NSB innrømmer at utskiftingen skjer etter at kundene har reagert på tre-seterne i de nye Flirt-regiontogene. Tilbakemeldingene har gått på at setene rett og slett er for trange.

– Mange har kontaktet oss for å fortelle at de opplever de trangeste setene på de nye togene som ubehagelige å sitte i. Vi lytter til våre kunder og tar deres tilbakemeldinger på alvor. Derfor har vi nå besluttet å erstatte de trangeste setene, sier konserndirektør og leder for NSB Persontog, Tom Ingulstad, i en pressemelding fra selskapet.

NSB forteller at de har fått reaksjoner på setene helt siden de ble satt i trafikk 2. mai i år.

Ny iPhone skapte trøbbel for NSB-app

Lillehammer - Skien

Det er reisende på regiontogene langs strekningen Lillehammer - Skien som kan forvente å få nye seter. NSB skal bytte seter i totalt 24 nye tog, men de nye setekonfigurasjonene er foreløpig ikke klare. Derfor er det heller ikke klart når reisende kan forvente å få bedre sittekomfort.

– Løsningen vil bli endret, men hvordan den nye løsningen vil se ut har vi foreløpig ikke besluttet. En prosjektgruppe utreder ulike alternativer, og vil søke kontakt med brukere og interessenter før endelig beslutning om løsning. Vi jobber hardt for å ta en rask beslutning, men kan foreløpig ikke anslå når de nye setene er på plass, sier persontogsjefen i pressemeldingen fra NSB.

Kollektivtransport: Hvem "eier" armlenet?

Seter - en gjenganger

Setedebatten er ingen nykommer blant reisende. I flybransjen har det vært et tema i årevis, og med lavprisselskapenes inntog kom seteplass virkelig på agendaen. Selskaper jobber kontinuerlig med nye setekonfigurasjoner som kan utnytte plassen bedre, men det går ofte på bekostning av komfort.

Airbus er et av selskapene som har fått mye negativ oppmerksomhet etter at de lanserte forslag om nye "tjukkas-seter". For med noen bredere seter får andre dårligere plass.

Eller hva med denne flykabinen? Helt renset for komfort