Slik ser Forbrukerrådets nye togtest ut. Dag to hadde allerede 600 pendlere lastet ned appen. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke/Per Ervland/Samsung
Slik ser Forbrukerrådets nye togtest ut. Dag to hadde allerede 600 pendlere lastet ned appen. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke/Per Ervland/SamsungVis mer

NSB liker klagene

Togselskapet er positive til Forbrukerrådets nye klage-app.

Mandag 8. august var en gledens dag for mange togpassasjerer. Endelig kunne de ta både Flytoget og NSB-togene som normalt - uten å busse seg fram. Helt siden 6. juni har Jernbaneverket holdt flere togstasjoner stengt fordi de har oppgradert jernbanens infrastruktur i Oslo-området i sommer.

Men ettersom NSB fortsatt plages av forsinkelser, vil Forbrukerrådet kartlegge hvor stort problemet faktisk er, gjennom nettsiden Togtest.no. Her ønsker de at passasjerene melder ifra med mobilen sin dersom toget ikke er i rute.

Nå sier NSB at de er positive til initiativet, og vil høre når de er forsinket.

Er toget forsinket? Finn frem mobilen og gi NSB huden full

Vil vise hvor mye penger samfunnet taper

– Forbrukerrådet og NSB har felles sak når det gjelder punktligheten i togtrafikken, vi er begge på parti med kundene, sier persontogsjef Tom Ingulstad, i en pressemelding.

Han forklarer også hvorfor NSB ikke har gjort dette før.

– Tidligere metoder har delvis vært manuelt basert, hvilket har gjort det vanskelig å samkjøre data. Nå åpner verktøy for å sammenstille data slik at vi kan beregne hvor mye tid kundene i sum taper på forsinkelser. Denne informasjonen vil kunne bidra til å underbygge behovet et mer stabilt jernbanenett og mer pålitelige tog, og dermed illustrere samfunnsnyttighet av en pålitelig togfremføring, forteller Ingulstad.

Dette gleder Forbrukerrådet stort, og mener det er et viktig initiativ fra NSBs side.

– Informasjon om hvor forsinkelsene oppstår, hvor store de er og hvor mange som blir rammet, vil gi god dokumentasjon på hva dette faktisk koster samfunnet, sier Anne Haabeth Rygg, fagsjef i Forbrukerrådet, i en pressemelding.

Er du enig? Dette irriterer togpassasjerene

– Prioriter problemområder

Forbrukerrådet håper at problemområdene blir prioritert først, og at Jernbaneverket på eget initiativ offentliggjør sine detaljerte data på hvor forsinkede togene er langs de ulike strekningene.

– Det er viktig at beslutningstakerne vet hvor pendlerne opplever mest problemer, slik at de kan prioritere disse områdene, sier Anne Haabeth Rygg.

Ifølge NSB vet de ikke når den første informasjonen er klar til publisering, men lover å være åpen om informasjonen så fort alt er klart.

NSB opplever fortsatt flere forsinkelser. Klikk her (ekstern lenke) for å se resultatet på togtesten så langt.