FORT FOR SEG: Å rekke et tog kan by på stress, og det er ikke alltid like lett å komme seg på riktig vogn. Men går du på ubetjent vogn med ustemplet billett, kan du få bot.  Foto: Per Ervland
FORT FOR SEG: Å rekke et tog kan by på stress, og det er ikke alltid like lett å komme seg på riktig vogn. Men går du på ubetjent vogn med ustemplet billett, kan du få bot. Foto: Per ErvlandVis mer

NSB gir deg gebyr med ustemplet billett på ubetjent vogn

Selv om du hevder å være på vei til en betjent vogn.

Se for deg følgende scenario: Du skal rekke toget, og vil egentlig gå til en betjent vogn for å få stemplet billetten. Men det er like før toget går, så du smetter inn i en ubetjent vogn da den tilfeldigvis er nærmest. Vel inne setter du kursen mot en vogn med konduktør som kan aktivere billetten din.

Men på vei dit skjer det: Du møter en billettkontrollør. Han ber om å få se billetten din, som ikke er stemplet ennå, og dermed ugyldig. Men noe gebyr kan du vel umulig få, når du ikke har hatt muligheten til å stemple billetten ennå og alternativet var å ikke rekke toget?

Joda, det kan du. Men det er ikke sikkert du trenger å betale den.

NSB-appen kan skape krøll for billettene dine – ikke gå i fella

Mange får gebyr

Transportklagenemnda for jernbane har behandlet flere saker som går på nettopp denne problemstillingen. Altså gebyrlagte passasjerer som har befunnet seg i en ubetjent vogn med ustemplet billett, hvor passasjeren på tro og ære har lovet at han var på vei til en betjent vogn for å få billetten stemplet.

HALVE JOBBEN: Å kjøpe billett er bare første steg på veien til å ha en gyldig billett. Den må stemples også, og da må du være i en betjent vogn. Foto: Per Ervland Vis mer


Her er utdrag fra tre klager som nemnda har behandlet det siste året:

  • "Hun løp som besatt og kom om bord idet dørene ble lukket på en ubetjent vogn som var nærmest. Hun sto andpusten og svett ved inngangsdøren for å ta igjen pusten. Idet klager var på vei til en betjent vogn ble hun stoppet av en kontrollør som ikke ville slippe henne forbi".
  • "Klager gikk inn i første mulige dør på toget, som viste seg å være en ubetjent vogn, og tenkte deretter å oppsøke konduktør for å få stemplet sitt kupongkort. (...) Det viste seg at "konduktøren" var en kontrollør og klager fikk ikke stemplet sin billett, men fikk i stedet gebyr. (...) Klager opplevde situasjonen ubehagelig og ydmykende og synes kontrollørene (de var til sammen tre) snakket høyt og hånlig".
  • "Han satte seg ned, men da han etter cirka ti sekunder så et oppslag om at han satt på en vogn som var ubetjent, reiste han seg og gikk fremover for å komme seg til en betjent vogn. Klager gikk fremover, men kom bare noen skritt, så møtte han en kontrollør".
NSB må bytte ett år gamle seter – de er for trange!

Hender det du går fra ubetjent til betjent vogn for å stemple billetten?

(Avsluttet)
Ja(73%) 591
Nei(18%) 149
Sjeldent(9%) 72
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


"Slett bøtene!"

For NSB spilte det ingen noen rolle at passasjerene hadde kjøpt billett, og at de lovet å ha ærlige hensikter. NSB henviser bare til sine vilkår, som sier at man må ha en stemplet billett for å oppholde seg i en ubetjent vogn.

"Når en kunde oppholder seg i ubetjent vogn er det vanskelig å fastslå for NSB om kunden har til hensikt å "snike" eller ikke" sier NSB i et av vedtakene hos Transportklagenemnda.

Men nemnda er ikke enig. De mener NSBs informasjon kun sier at man må ha gyldig billett for å "ta plass" i en ubetjent vogn. Dermed mener nemnda at man må kunne oppholde seg i vognen, så lenge man har til hensikt å faktisk få billetten sin stemplet. De anbefaler derfor at NSB sletter gebyrene til passasjerene som har fått dem.

For at du skal kunne gå samme vei som disse uheldige passasjerene, kan du gjerne betale gebyret, men du må klage så raskt som mulig etterpå til NSB. Om saken ikke ordner seg med NSB, kan du ta den videre til Transportklagenemnda gjennom deres klageskjema. Men NSB er ikke forpliktet til å gjøre som nemnda anbefaler.

Kan du gjette hva som består av 100 LCD-skjermer, er 513 tommer stor og veier seks tonn?

VURDERER SLETTING: Kommunikasjonsrådgiver Håkon Myhre i NSB sier de vil vurdere å slette gebyrene, men kan ikke love noe. Foto: NSB Vis mer


Kan ikke love sletting

"Vi ser hva klagenemnda sier til oss i disse sakene. Og vi tar alt til etterretning" skriver kommunikasjonsrådgiver Håkon Myhre i NSB til DinSide i en e-post.

Men hvorvidt de aktuelle gebyrene i sakene vi omtaler faktisk blir slettet eller ikke, skal de gjøre en individuell vurdering av. Transportklagenemnda kan ikke tvinge NSB til noe, men ifølge NSB pleier de å gjøre som nemnda sier.

Om NSB vil endre praksisen sin etter uttalelsene til Transportklagenemnda, svarer ikke Myhre på.

"Gebyrene er utstedt fordi personen har satt seg i en ubetjent vogn uten billett. Vårt mål er at vi skal ha betalende reisende om bord i våre tog, og så lenge man kan gå på et tog uten å ha løst billett på en eller annen måte, ser vi oss nødt til å gjennomføre kontroller" skriver kommunikasjonsrådgiveren.