Bjørn Kjos slår nå konkurrenten på utenlandsreiser. Foto: Per Ervland
Bjørn Kjos slår nå konkurrenten på utenlandsreiser. Foto: Per ErvlandVis mer

Norwegian størst på utland

I Norge er Norwegian større enn SAS på utland.

Norwegian har passert SAS når det gjelder utlandstrafikk fra Norge. Flyselskapet har en markedsandel på rundt 33 prosent mot SAS sine 31 prosent, viser en reisevaneundersøkelse som Transportøkonomisk institutt har gjort på oppdrag fra Avinor.

I perioden 2009-2011 har Norwegian vokst med 34 prosent på utlandstrafikk.

– Vi synes det er gledelig at stadig flere velger å fly med Norwegian. Det er dog ikke et mål i seg selv å være størst, men å tilby et kvalitetsprodukt som passasjerene våre liker og som gjør at de velger oss neste gang de skal ut og reise. At nordmenn setter pris på kombinasjonen splitter nye, mer miljøvennlige fly som går på rute, gratis internett om bord og et godt tilbud av direkteruter både fra Oslo, Sandefjord, Stavanger, Ålesund, Trondheim, Bergen og Bodø, er disse tallene et tydelig bevis på. Passasjervekst alene er ikke et mål i seg selv, det kan man oppnå ved å dumpe prisene. Kunsten er å vokse samtidig som man driver lønnsomt, sier Lasse Sandaker-Nielsen, informasjonssjef i Norwegian, til DinSide.

Reisetopp: – Norwegian bør kjøpe SAS

SAS størst på innland

SAS har fortsatt de største markedsandelene på innlandsreiser med 46 prosent, mens Norwegian har en markedsandel på 37 prosent. Fra 2009 til 2011 har de hatt en vekst på 18 prosent.

Av de tre største rutene er det ruten Oslo-Stavanger som har hatt høyest årlig trafikkvekst med nesten fem prosent årlig siden 2003. Mye av dette er relatert til olje- og gassvirksomhet, skriver Avinor i pressemeldingen.

New York er den mest populære destinasjonen, ifølge reisevaneundersøkelsen. I 2011 gikk det 210.000 reiser mellom Norge og New York, og halvparten av trafikken går nå direkte fra Oslo med SAS og Continental, mot kun en fjerdedel i 2009.

Trafikken til Bangkok og Dubai har også hatt en sterk økning.

1. kvartal neste år venter Norwegian sin aller første 787-8 Dreamliner. Flyselskapet har totalt sikret leveranse av åtte Boeing 787-8 Dreamliner langdistansefly, og den foreløpige planen er at disse skal fly direkteruter til New York og Bangkok.

SAS eller Norwegian: Dette skiller selskapene på innenlandsreiser. (2011)

Kraftig prisfall

Lasse Sandaker-Nielsen er informasjonssjef i Norwegian. Foto: Per Ervland Vis mer


Billettprisene fortsetter å falle på grunn av den sterke konkurransen mellom Norwegian og SAS, ifølge pressemeldingen.

Prisene på innlandsreiser har nominelt falt med mellom seks og syv prosent i perioden 2009-2011.

På samtlige strekninger til utlandet har den gjennomsnittlige billettprisen blant forretningsreisende falt vesentlig mer enn billetter i fritidsmarkedet. Denne utviklingen ser man også for billetter i innlandsmarkedet, opplyser Avinor.

Derimot har gjennomsnittsprisen for fritidsreisende til europeiske destinasjoner økt med cirka 200 kroner mellom 2009 og 2011, etter flere år med prisnedgang.

Fly langt? Velg dette setet