HÅP PÅ DET BESTE: Har du bestilt flytur med Norwegian, og ruten blir endret, er det ikke sikkert du får erstatning. Det vil Forbrukerombudet gjøre noe med.  Foto: Hans Olav Nyborg/Norwegian
HÅP PÅ DET BESTE: Har du bestilt flytur med Norwegian, og ruten blir endret, er det ikke sikkert du får erstatning. Det vil Forbrukerombudet gjøre noe med. Foto: Hans Olav Nyborg/NorwegianVis mer

Norwegian må ersatte tapene dine

Norwegian nekter å betale når ruteendringer ødelegger ferien din. Nå har Forbrukerombudet fått nok.

- Dette har pågått lenge. Nå må vi sette en strek for denne saken, forteller juridisk seniorrådgiver Sverre Åril i Forbrukerombudet til DinSide.

Ombudet krever nå at Norwegian forplikter seg til å dekke økonomiske tap passasjerer lider som følge av ruteendringer.

Noe Norwegian nekter.

Debatten har nå pågått i over et år.

Snart blir det dyrere å fly - nye regler kan svi på feriebudsjettet ditt

Kan bli dyrt

Et eksempel:

I fjor sommer skulle en familie på tre fly fra Stavanger til Praha. Flyet skulle lande på formiddagen. Plutselig fikk familien beskjed om at Norwegian hadde kansellert, og booket dem på et fly som landet elleve timer senere.

Dette var ikke godt nok for familien, da de skulle rekke et selskap. Dermed måtte familien sette seg på et fly som gikk dagen før.

Dette tok selvsagt ikke Norwegian betalt for. Men Norwegian nektet å betale det ekstra hotelldøgnet som familien måtte ha som følge av ruteendringen.

Saken gikk til Flyklagenemnda, som anbefalte Norwegian å punge ut for hotellet.

Med andre ord: Du kan kreve erstatning om turen blir dyrere på grunn av ruteendringer. Hører ikke flyselskapet på deg, kan du ta saken videre og vinne pengene dine tilbake.

Bare Norwegian som nekter

Åril i Forbrukerombudet satt selv i Flyklagenemnda da saken over kom opp.

KREVER ORDNING: Seniorrådgiver Sverre Åril i Forbrukerombudet har fått nok av saken mot Norwegian. Ombudet krever nå at flyselskapet erstatter ved ruteendringer. Foto: Bjørn-Eivind Årtun/Forbrukerombudet Vis mer


Han og resten av ombudet er soleklare i sin tolkning av dagens lover og regler: Lider kunden et økonomisk tap som følge av en ruteendring, må flyselskapet ta regninga.

Dette skal gå klart frem av både EU-regler og den norske luftfartsloven.

- I Flyklagenemda er det bare Norwegian av de norske flyselskapene som har slike saker mot seg, forteller Åril.

De andre selskapene punger med andre ord ut slik ombudet vil.

- Men disse reglene gjelder alle, også Norwegian, understreker juristen.

Bryter loven

Norwegian er ikke enig i at reglene "gjelder alle".

De tolker nemlig EU-reglene helt annerledes enn Forbrukerombudet, og mener det ikke stilles krav til erstatning ved ruteendringer. Dermed frykter de at norske selskaper får en ulempe i det internasjonale markedet om kun norske må punge ut.

Norwegian etterlyser derfor klarere EU-regler, og engasjerer seg nå for å få dem på plass.

- Og det er ikke slik at vi fraskriver oss alt ansvar. Vi behandler passasjerne individuelt, og dekker i mange tilfeller hotell, transport og så videre, forteller kommunikasjonsrådgiver Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian til DinSide.

- Hvorfor er dere da de eneste som får slike saker opp i Flyklagenemnda?

NEKTER: Kommunikasjonsrådgiver Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian går ikke med på Forbrukerombudets tolkning av lovverket. Foto: Norwegian Vis mer


- Vi har ikke blitt felt der ennå. De vedtakene som fattes der følger vi, er svaret fra Sandaker-Nielsen.

Norwegian har nedskrevet i avtalevilkårene sine at de ikke erstatter økonomiske tap ved ruteendringer. Men dette holder ikke i Forbrukerombudets øyne. Det er nemlig ikke lov å avtale seg vekk fra norske lover.

Ombudet mener dermed at Norwegian bryter loven med dagens praksis og vilkår.

FBI etterforsker mystiske skrifttegn som dukker opp på fly

Svært høye gebyrer

Norwegian mener de har hatt en "god dialog" med Forbrukerombudet. Som altså har vart i over ett år.

- Det er fordi vi er uenige med ombudet. Og de er uenige med oss. Men vi opplever dialogen som positiv, og synes det er litt merkelig at denne saken blåses opp med oppslag i avisene, sier kommunikasjonsrådgiveren.

Forbrukerombudet virker ikke fullt så sikre på at saken får en frivillig ordning. De har nå sendt Norwegian et brev med hva de krever. Nekter flyselskapet å gjøre som de blir fortalt, går saken videre til Markedsrådet.

Her kan Norwegian risikere høye gebyrer. Svært høye gebyrer. De skal nemlig svi på pungen, og med en pung så stor som Norwegian sin må gebyrene være tilsvarende store. Trolig på mange hundre tusen kroner.

- Nå må Norwegian rydde opp, avslutter Åril i Forbrukerombudet.

Overbooking er også et problem - men hvorfor skjer det, egentlig?