Dette bildet viser et eksempel på det nye 737-800-interiøret. Merk de romslige bagasjehyllene. Foto: Boeing
Dette bildet viser et eksempel på det nye 737-800-interiøret. Merk de romslige bagasjehyllene. Foto: BoeingVis mer

Norwegian lover bedre flyopplevelse

De nye Boeing 737-800-flyene får Dreamliner-interiør.

Mindre støy i kabinen, bedre passasjerkomfort og bedre plass. Det lover Bjørn Kjos at passasjerene skal oppleve på Norwegians nye Boeing 737-800-fly levert fra desember 2010.

Grunnen er at flyene vil bli levert med samme interiør som Boeings nye Dreamliner. Norwegian blir det første flyselskapet i Europa som får det nye interiøret i flyene sine.

Dette ble avslørt i forbindelse med nyheten om at Kjos har bestilt 15 nye fly av typen Boeing 737-800. Disse kommer i tillegg til de 48 flyene av samme type som flyselskapet allerede har kjøpt. Mange av disse er allerede levert til flyselskapet. Bestillingene betyr at Norwegian om seks år vil ha 63 737-800-fly i sin stall.

- Boeing 737-800 er et meget attraktivt mellomdistansefly som det er stor rift om. Det er også en flytype som bruker lite drivstoff og som dermed er det beste flyindustrien kan levere med tanke på miljøet, uttalte Kjos i en pressemelding.

Dreamliner-interiøret skal altså gi passasjerene en bedre flyopplevelse. Ifølge Norwegian er dette fordi de nye 737-800-flyene vil ha 186 seter, mot 189 i dagens fly. Dermed får passasjerene bedre benplass. Det vil også nye Recaro-seter sørge for. Recaros flyseter veier svært lite, noe som gjør drivstoffbehovet mindre.

Men det er mer ved det nye interiøret som skal gjøre flyturen mer komfortabel. I taket vil det være lys som kan dimmes etter ønske. Dremliners interiør har også nye vinduer, og dette vil også bli installert i Boeings nye Next Generation 737-fly. Vinduene har en mer avlang form, noe som får dem til å virke større (selv om de i flate er like store som på eksisterende Boeing passasjerfly).

I tillegg vil flyene få mye større bagasjehyller. Disse vil være nedtrekkshyller som vi er vant med å se på langdistansefly. Dermed blir det kanskje ikke så trangt i bagasjehyllene i disse nye flyene.

Dette bildet viser et eksempel på det nye 737-800-interiøret. Merk de romslige bagasjehyllene. Foto: Boeing Vis mer
Boeing opplever at flyselskaper ønsker bedre bagasjeplass også på kort- og mellomdistansefly. Foto: Boeing Vis mer




Les mer om flyopplevelsen Dreamliner-interiøret lover her

Interiøret kommer fra Boeings 787 Dreamliner. Dette er Boeings nye superfly for langdistanseflyvninger. Men Boeings utvikling av Dreamliner har vært plaget av forsinkelser.

Her i Norge har Norwegian-sjef Bjørn Kjos lenge kringkastet sin begeistring over Dreamliner. Håpet er nok at Norwegian skal kunne kjøpe inn et par slike en gang i fremtiden, og bruke dem på langdistanseflyvninger til USA og Asia. Norwegian har konkrete planer om å satse på langdistanse allerede fra neste år, men i første omgang vil nok selskapet leie inn noen fly av en annen type.