<b>SATSER PÅ NYE FLY:</b> - Da Norwegian i 2007 bestilte 42 nye Boeing 737-800-fly, var det mange som mente at det var å gape svært høyt. Historien har vist oss at det var et helt riktig valg for å sikre vår konkurransekraft og få ned våre kostnader, sier Norwegian-sjef Bjørn Kjos, i pressemeldingen. Foto: Silje Ulveseth
SATSER PÅ NYE FLY: - Da Norwegian i 2007 bestilte 42 nye Boeing 737-800-fly, var det mange som mente at det var å gape svært høyt. Historien har vist oss at det var et helt riktig valg for å sikre vår konkurransekraft og få ned våre kostnader, sier Norwegian-sjef Bjørn Kjos, i pressemeldingen. Foto: Silje UlvesethVis mer

Norwegian kjøper 222 fly

Flyselskapet har signert avtale både med Airbus og Boeing.

Sjansene for at du får sitte i et nytt fly når du flyr Norwegian, øker stadig betraktelig.

«Norwegian kjøper 122 fly fra Boeing, hvorav 100 er det nye Boeing 737 MAX8. Norwegian blir lanseringskunde i Europa for den nye flytypen. Norwegian har også inngått avtale med Airbus om kjøp av 100 Airbus A320neo. Kjøpsordrene har en samlet listeprisverdi på 127 milliarder kroner og er Fastlands-Norges desidert største enkeltinvestering. Norwegian har også sikret kjøpsrettigheter til ytterligere 150 fly fra de to flyprodusentene,» skriver Norwegian i en pressemelding.

Les også: Tur/retur New York for 2.000 kroner

Får Airbus-fly

Dette er historiens største flyordre i Europa.

– Dette er en historisk dag for Norwegian. Ordren er den største noe europeisk flyselskap har inngått og en stor milepæl i selskapets 10-årige historie. Vi har sikret vår flåtefornyelse mange år fremover i tid og er svært godt fornøyd med de avtalene og de betingelsene vi har fått hos både Airbus og Boeing, sier Bjørn Kjos, administrerende direktør i Norwegian, i en pressemelding.


Det er også første gang Norwegian kjøper fly fra Airbus. Flyselskapet har signert en avtale med Airbus om kjøp av 100 Airbus A320neo og opsjon på 50 fly av samme type. Kjøpsordrene har en kontraktsverdi ut fra listepris på til sammen 127 milliarder norske kroner.

Avtalen med Boeing innebærer kjøp av 122 fly; 100 Boeing 737 MAX8 og 22 Boeing 737-800. Avtalen inneholder også en opsjon på ytterligere 100 Boeing 737 MAX8, ifølge pressemeldingen.

Flyet har et spesielt merke på halen - se hva det betyr

Nye fly ventet i 2016

Innfasingen av de nye flytypene starter i 2016, mens Norwegian faser inn de gamle flyene i stort tempo allerede nå.

Selv om dette koster 127 milliarder, trenger du ikke å være bekymret for økonomien til Norwegian, skal vi tro Kjos.

– Vi har også god komfort med finansieringen fremover. Norwegian har etter hvert nådd en størrelse der vi med fordel kan ha to leverandører, både for å sikre tilstrekkelig flykapasitet, fleksibilitet og ikke minst for få fordeler av konkurransen mellom to produsenter, forteller Kjos i pressemeldingen.

Hittil har Norwegian 150 kjøpsrettigheter, samt totalt 277 fly på ordre som ikke er levert. Inkludert i dette tallet er 55 tidligere kjøp av Boeing 737-800. I tillegg har Norwegian hittil sikret leveranse av seks Boeing 787-8 Dreamliner langdistansefly.

Les også: For billig? SAS oppfordrer passasjerene til å gi driks til Norwegian-ansatte

– Nye fly er en vinn-vinn

Ideelt sett ville Norwegian ha skiftet ut flyene sine hvert syvende år.

– Flytrafikken internasjonalt vil øke i årene fremover og i Norwegian har vi som klart mål å være en stabil og sterk aktør i konkurransen om flypassasjerene. Vi vil fortsette å gi kundene våre en god reiseopplevelse til en lav pris og leve opp til vår visjon om at alle skal ha råd til å fly. Nye fly er en vinn-vinn for våre passasjerer, miljøet og selskapets kostnader. Ideelt sett vil vi ha en flåte der flyene skiftes ut hvert sjuende år, og det krever at vi planlegger minst 10 – 20 år fremover i tid. De eldste flyene i dagens flåte vil bli solgt eller leid ut, sier Bjørn Kjos.