<b>DROPPER DENNE FLYPLASSEN:</b> Düsseldorf Internationals kjøpesenter "Die Airport Arkaden" holder åpent 365 dager i året. Nå tar det ti minutter å komme seg fra flyplassen til sentrum, men når Norwegian flyr til Køln i stedet, vil det ta 33 minutter. Foto: Düsseldorf Marketing & Tourismus GmbH
DROPPER DENNE FLYPLASSEN: Düsseldorf Internationals kjøpesenter "Die Airport Arkaden" holder åpent 365 dager i året. Nå tar det ti minutter å komme seg fra flyplassen til sentrum, men når Norwegian flyr til Køln i stedet, vil det ta 33 minutter. Foto: Düsseldorf Marketing & Tourismus GmbHVis mer

Norwegian dropper Düsseldorf

Erstatter ruten med Oslo-Køln.

I slutten av mars forsvinner Düsseldorf fra Norwegians rutetilbud. Disse flybillettene er kun tilgjengelig for salg til og med 25. mars 2012, ifølge flyselskapets nettside.

– Ja, det stemmer at vi slutter å fly dit, men det vi gjør, er at vi erstatter den med et bedre tilbud, Køln, sier Lasse Sandaker-Nielsen, informasjonssjef i Norwegian, til DinSide.

Køln går inn i ruteprogrammet til Norwegian fra 29. mars og erstatter dagens rute til Düsseldorf-flyplassen. Norwegian har i dag fire ukentlige avganger Oslo-Düsseldorf.

  • Les også: Ny flyrute fra Oslo
  • Færre avganger

    – Vi er veldig fornøyd med å ha fått Køln inn i ruteprogrammet, ettersom denne flyplassen har et mye større nedslagsfelt enn eksempelvis Düsseldorf, forklarer informasjonssjefen.

    Nå tar det bare ti minutter å komme seg fra flyplassen i Düsseldorf og inn til sentrum. Du kan velge mellom å ta trikk, buss eller taxi til byen. Taxituren koster cirka 150 kroner, mens å kjøre kollektiv koster cirka 15 kroner. Faktisk er det så bra shopping på Düsseldorf Internationals kjøpesenter, "Die Airport Arkaden", at det er vanlig å dra ut hit for å shoppe om søndagen.

    Når du lander i Køln, vil togturen fra flyplassen til sentrum av Køln ta 11 minutter, mens det vil ta 33 minutter til Düsseldorf og 21 minutter til Bonn.

    – Så i praksis vil vi jo fremdeles fly til Düsseldorf, men flyplassen heter altså Køln, påpeker Sandaker-Nielsen.

    Det vil også bli færre avganger til Køln, enn hva det var til Düsseldorf.

    – Fra 29. mars kommer vi til å fly til Køln tre ganger i uka, tirsdager, torsdager og søndager.

  • Les også: Norwegian fyller tomrommet til Czech Airlines
  • Satser på Praha, Barcelona og Budapest

    Sist uke ble det kjent at Norwegian får enda flere avganger til Praha i løpet av april.

    – Vi øker kapasiteten og fyller tomrommet til Czech Airlines. Vi er opptatt av at nordmenn skal ha minst like mange muligheter til å komme seg til Praha, og øker derfor fra én til to avganger på mandager, onsdager og fredager, uttalte Sandaker-Nielsen til DinSide i den forbindelse.

    Lasse Sandaker-Nielsen er informasjonssjef i Norwegian. Foto: Per Ervland Vis mer


    Mens SAS vil redusere antall avganger til Barcelona og Madrid i sommerprogrammet sitt, øker Norwegian kapasiteten til Barcelona og Budapest, i kjølevannet av at flyselskapene Spanair og Malev nylig gikk konkurs.

    – Nå fyller vi tomrommet etter Malev og Spanair, og vi har tro på at det kommer til å bli et attraktivt tilbud til passasjerene. Vi flyr til de stedene allerede i dag, og dette er byer som er veldig populære, forteller informasjonssjefen.

    Antall avganger til Budapest fra Arlanda og Kastrup, øker fra tre til seks ganger i uka, mens reiser til Barcelona fra Arlanda og Kastrup, øker fra fem til ti avganger i uka, opplyser Norwegian i en pressemelding.

    – Men når dere setter inn flere fly på et sted, må dere vel kutte ned et annet sted? Hvor kuttes det?

    – Nei, ikke nødvendigvis. Vi faser jo fortløpende inn flere og flere splitter nye fly, som brukes både til å erstatte fly som fases ut og til å fly på nye ruter, sier Sandaker-Nielsen.

  • Les også: Norwegian kjøper 222 nye fly