<b>MENER FLYSELSKAPENE BØR SLÅS SAMMEN:</b> Den tidligere sjefen i Tjæreborg Rejser, Jens Veino, mener at Norwegian bør kjøpe SAS. - Sammen kan de bli et ufattelig sterkt flyselskap - ikke bare i Skandinavia, men på sikt også internasjonalt, skriver Veino i et debattinnlegg på TakeOff.dk. Foto: Per Ervland
MENER FLYSELSKAPENE BØR SLÅS SAMMEN: Den tidligere sjefen i Tjæreborg Rejser, Jens Veino, mener at Norwegian bør kjøpe SAS. - Sammen kan de bli et ufattelig sterkt flyselskap - ikke bare i Skandinavia, men på sikt også internasjonalt, skriver Veino i et debattinnlegg på TakeOff.dk. Foto: Per ErvlandVis mer

– Norwegian bør kjøpe SAS

Det mener Jens Veino, tidligere sjef i Tjæreborg Rejser.

– Norwegian er den eneste riktige kjøperen til SAS, skrev den tidligere Tjæreborg-sjefen, Jens Veino, i et debattinnlegg på det danske nettstedet TakeOff.dk sist uke.

Han begrunnet argumentene sine slik:

    «Det er alltid smertefullt at høre dårlige nyheter fra SAS. Vi har alle en stor ærbødighet overfor et engang beundringsverdig selskap, som vi var ganske stolte over. Sparerundene har helt klart vært nødvendige, men i de siste årene kan jeg ikke se at SAS har tilpasset seg markedet markant og fremtidsrettet. Med dette mener jeg konseptet, ruteplanlegging og markedsføring. Jeg ser ikke Lufthansa som kjøper, for i motsetning til deres andre oppkjøp er ikke snakk om et flyselskap, men om tre: SAS DK, SAS SE og SAS NO.»
Veino forklarer videre at Lufthansa ikke er en ønsket kjøper - med mindre man ønsker et SAS som blir et «feederselskap» for den tyske flygiganten.

  • Les også: Norwegian kjøper 222 nye fly
  • – Kan sammen bli et sterkt flyselskap

      «Den riktige kjøper er Norwegian, som kjenner Skandinavia og som har vist en beundringsverdig markedsaggressivitet og dyktighet med hensyn til å tjene penger. Norwegian og SAS, slått sammen med Norwegian ved styrepinnen, kan bli et ufattelig sterkt flyselskap - ikke bare i Skandinavia, men på sikt også internasjonalt. Og med Norwegians kommende langrutefly, åpner det seg helt nye perspektiver,» skriver Veino.
    Knut Morten Johansen, informasjonssjef i SAS, svarer slik på Veinos hypotese:

    – Da er det er Norge og det reisende publikum som vil bli de store taperne. SAS trives godt i konkurransen med Norwegian, med billige gebyrfrie billetter, tar hat-trick som Europas punktligste og har en kundetilfredshet på all-time high nivå. Siden SAS holder markedsandelene i Norge, er det et bevis på at vi står oss svært godt i denne konkurransen. SAS' fullservicemodell er viktig for millioner av reisende og kritisk for infrastrukturen i og til/fra Norge, siden SAS er til stede over alt og dermed er med på å sikre en vital forutsetning for næring og bosetting i vårt langstrakte land, forklarer Johansen til DinSide.

  • Les også: Lavprisselskapene blir stadig større - om åtte år vil seks av ti reise lavpris
  • Mener Norwegian har fått nok «fødselshjelp»

    I begynnelsen av februar ble det kjent at Konkurransetilsynet anbefaler å videreføre bonusforbudet på de aller fleste rutene i Norge, med unntak av å oppheve forbudet på de tre største rutene mellom Oslo-Bergen, Oslo-Trondheim og Oslo-Stavanger.

    Knut Morten Johansen er informassjonssjef i SAS. Foto: SAS Vis mer


    – I lys at av noen reiser denne hypotesen om at Norwegian må kjøpe SAS, så må kanskje flere begynne å stille spørsmål om Norwegian, som eneste flyselskap i hele verden, behøver konkurransebeskyttelse mot et annet selskaps fordelsprogram? Norwegian får støtte for dette i Konkurransetilsynets siste anbefaling om at bonusforbudet i Norge skal opprettholdes, så nær som på tre flystrekninger i Norge. Et forbud som i sin tid var ment som en fødselshjelp til Norwegian, sier Johansen i SAS.

    SAS gleder seg over Konkurransetilsynets beslutning om EuroBonus, men skulle ønske hele Norge var inkludert. 37 av SAS og Widerøes 41 destinasjoner havner nemlig utenfor.

    – Konkurransetilsynet har åpenbart fortsatt en rørende bekymring for Norwegians økonomi, hvis nordmenn skal få nyte godt av servicefordelene i SAS' EuroBonus-program. Dette er fordeler som for eksempel innbefatter å få reise gebyrfritt med mye bagasje, slippe kø i sikkerhetskontrollen, mer bekvemmelighet og mer effektive reiser. Dette er viktig for de som flyr mye, men alle nordmenn skal altså ikke få ta del i dette – for å beskytte Norwegian fra konkurranse på programmets service- og kvalitetskriterier, opplyser Johansen.