Norwegian er kåret til Europas beste lavprisflyselskap. Foto: Norwegian
Norwegian er kåret til Europas beste lavprisflyselskap. Foto: NorwegianVis mer

Norwegian beste lavprisselskap i Europa

Skytrax har kåret Norwegian til Europas beste lavprisselskap.

I fjor måtte de se seg slått av EasyJet, men i år stakk de av med seieren:

Norwegian er kåret til Europas beste lavprisflyselskap i World Airline Awards.

Det er Skytrax som står bak kåringen - som er basert på folkets røst.

– Dette er en stor og viktig anerkjennelse som jeg er veldig stolt og ydmyk over. Jeg vil takke alle våre passasjerer som har gitt Norwegian så store skussmål. Jeg vil også takke alle som jobber i Norwegian som hver eneste dag hele året gjør sitt ytterste for våre passasjerer. Tittelen «Europas beste lavprisselskap» er et bevis på at kombinasjonen splitter nye fly, fremtidsrettede løsninger, et stort og godt rutenett, god service om bord og billige billetter blir verdsatt, sier administrerende direktør Bjørn Kjos i Norwegian

Det er foreløpig kun vinnerne innen noen kategorier som er sluppet, og vi vet derfor ikke hvilke andre flyselskaper som befinner seg på listen.

Best i andre deler av verden

Norwegian er altså beste lavprisselskap i Europa. Her er vinnerne innen lavprisklassen i andre verdensdeler:

    Asia: AirAsia
    Australia & Stillehavet: Jetstar Airways
    Sentral-Asia og India: Indigo
    Midtøsten: Air Arabia
    Nord-Amerika: Virgin America
    Sør-Amerika: Azul Linhas Aéreas Brasileiras
Beste regionale flyselskap i Europa er Aegean Airlines.

Best på verdensbasis er Garuda Indonesia.

Får kritikk

Norwegian har også fått endel kritikk under de seneste dagenes avsløringer om at flypassasjerer er nektet både mat, vann og tepper om bord. Dette blir også påpekt på Skytrax' facebook-sider.

Norwegian har beklaget hendelsene. Akkurat dette er også ting som har kommet fram etter at Skytrax-evalueringene av flyselskapene er avsluttet, og det gjelder for Norwegians nye interkontinentale ruter - ikke Europaflyvninger.

DinSide har også skrevet om familien Nguyen som føler seg lurt etter at de har kjøpt billetter med Norweginans nye flaggskip, med hypermoderne ombord-underholdning - og så blir de avspist med et innleid fly uten noen som helst form for ombord-underholdning.To dager før avreise får de beskjed om omstendighetene, og blir bedt om å ta med lesestoff til Bangkok-turen.

- Vi har blitt lurt!

200 flyselskaper er vurdert

Kåringen er som sagt basert på en kundeundersøkelse, som omfatter over 200 flyselskaper - fra de største internasjonale flyselskapene til små innenlandsflyselskap. Kundene har vurdert og gitt selskapene karakterer på over 40 punkter som omhandler produkt og service.

Evalueringene er gjort over en 10-måneders periode, av flyreisende av mer enn 100 nasjonaliteter fra over 160 land.