<b>PILOTER BEKYMRET FOR LENGRE ARBEIDSDAGER:</b> Medisinsk forskning viser at dersom arbeidstiden utvides til mer enn 13 timer, vil sannsynligheten for å gjøre feil øker med 550 prosent. Foto: Per Ervland
PILOTER BEKYMRET FOR LENGRE ARBEIDSDAGER: Medisinsk forskning viser at dersom arbeidstiden utvides til mer enn 13 timer, vil sannsynligheten for å gjøre feil øker med 550 prosent. Foto: Per ErvlandVis mer

Norske piloter bekymret for flysikkerheten

EU-forslag forslår 60 timers arbeidsuke for norske piloter og kabinansatte.

EUs organ for å utarbeide regler for flysikkerhet, European Aviation Safety Agency (EASA), presenterte i går sitt forslag til nye arbeidstidsbestemmelser for piloter og kabinansatte. Nå foreslår de arbeidsdager opp til 14 timer og 60 timers arbeidsuke, melder Parat Luftfart i en pressemelding.

Dette bekymrer Parat, som mener at EU svekker flysikkerheten dersom dette forslaget går gjennom.

Øker feil med 550 prosent

«Forslaget innebærer at de siste særnorske bestemmelsene knyttet til flysikkerhet blir erstattet i sin helhet av EUs nye reglement. Blant annet betyr det en utvidelse av arbeidstiden for norske piloter og kabinansatte. Medisinske forskningsrapporter viser at sannsynligheten for feil øker dramatisk ved arbeidsdager over ti timer. Utvides arbeidstiden til mer enn 13 timer viser medisinsk forskning at sannsynligheten for å gjøre feil øker med hele 550 prosent,» hevdes det i pressemeldingen.

– I Skandinavia har vi hatt særskilte regler som tar hensyn til våre spesielle klimatiske forhold, mørketiden i nord og flyvninger på mange små flyplasser med mange korte mellomlandinger. Deler av reglementet falt bort i 2008 til fordel for innføring av EUs reglement, og nå faller de norske bestemmelsene bort i sin helhet. Vi integreres nå hundre prosent i EU-reglementet, sier Oddbjørn Holsether, pilot i Norwegian og representant for Parat og Den europeiske transportarbeiderføderasjonen (ETF).

Parats representant i EASA, Oddbjørn Holsether. Foto: Trygve Bergsland Vis mer


Han påpeker at de har forhold i Nord-Europa som krever mer av piloter og kabinansatte, sammenlignet med tradisjonelt lange flyvninger i Europa.

– Arbeidsgruppen jeg har deltatt i har hentet inn til sammen fire vitenskapelige rapporter, der spesielt «Moebus-rapporten» bekrefter at sannsynligheten for feil øker ved arbeidsdager over ti timer, og gir en dramatisk økning ved arbeidsdager over 13 timer. Det endelige forslaget som nå foreligger fra EASA har ikke tatt hensyn til våre bekymringer, eller de medisinsk-vitenskapelige rapportene som er hentet inn, forteller Holsether.

Plages av ulovlig laserlys: Piloter må kanskje få spesialbriller

Jobber 14 timer allerede

Representanten forteller til DinSide at arbeidstiden til piloter og kabinmannskap er oppe i 14 timer allerede.

– I verste fall kan de nye reglene føre til en 60 timers arbeidsuke, med piloter som har vært våkne i 20-21 timer ved siste landing. Det er også andre forhold i Norge enn i resten av Europa; vintersesongen er mørk og varer gjerne fire-fem måneder. Det er også mangel på radardekning flere steder, i tillegg til steder med spesielle innflyvninger. Jeg lurer på hvordan de har kommet frem til denne konklusjonen, undrer Holsether.

Tidligere var regelverket i Norge strengere enn EU-verket, ifølge Holsether.

– De skandinaviske bestemmelsene vi hadde før, tok hensyn til alle landinger. Det er landing og avgang som er den mest arbeidskrevende delen og som man blir mest sliten av. Det systemet tok hensyn til dette. Når du hadde mange landinger, ble arbeidsdagen kortere og hver landing gav fratrekk på 50 minutter, forklarer Holsether.

Dersom de nye reglene blir innført, blir det ikke lenger fratrekk på de to første landingene, og det blir maks trukket fra 30 minutter. Dette kan føre til at det blir flere timers forskjell på arbeidsdagen, mener han.

ALLEREDE SLITEN: Ifølge en undersøkelse som NRKs FBI utførte i fjor, svarte tre av fire norske piloter at de hadde for lange arbeidsdager. Foto: Colourbox Vis mer


– Det er myndighetene som har ansvar for flysikkerhet, og de må sørge for at regelverket vi skal operere etter er trygt. Amerikanere har tatt konsekvensen av dette og strammet inn regelverket sitt. Slitne piloter gav flere ulykker, og en del av problematikken skyldtes at de hadde hatt for lange arbeidsdager, sier Holsether.

Se bildene: På besøk i SAS 'Tech-verksted ved Oslo Lufthavn

Tre av fire piloter er slitne

Han refererer også til NRKs FBI, som i fjor gjorde en undersøkelse på arbeidstiden til pilotene. 400 piloter fra SAS og Norwegian deltok i undersøkelsen, og av disse mente tre av fire at de hadde for lange arbeidsdager.

– 80 prosent svarte at de hadde gjort feil som følge av for lange dager og at de var for slitne, legger Holsether til.

Men det er ikke bare pilotene som lider av for lange arbeidsdager.

– Kabinpersonalet blir også mer slitne, og de er helt avhengige av å i en nødssituasjon gjennomføre sine oppgaver prikkfritt, påpeker Norwegian-piloten.

– Hvordan mener du at det burde ha vært?

– Det er ikke faste timetall som er cluet. Vi burde ha et system som tok mer hensyn til antall utførte landinger og biorytmen som mennesket har. Det er jo levende vesener som opererer her, og som alle andre foretrekker også piloter å sove om natta og være våken om dagen. Dersom biorytmen brytes, bør arbeidsdagen også være kortere, mener Holsether.

Se også: Her er det minst sikkert å fly

Ber Kleppa ta tak

Eric Holm er leder for Parat Luftfart og representerer over 3.500 personer innenfor norsk luftfart, der over 2.000 av disse er flygende. Han opplyser at de har sendt bekymringsbrev til samferdselsministeren og bedt om et møte.

– Dersom disse reglene fra EASA blir vedtatt slik de foreligger i dag, vil det ikke lenger være mulig å beholde dagens særskilte bestemmelser for Skandinavia. EASAs regelverk vil da være gjeldende uten unntak for hele EU og EØS området. Vi er svært bekymret for utviklingen og ber samferdselsminister, Magnhild Meltveit Kleppa, aktivt bidra for å forsøke å snu en meget uheldig utvikling, sier Holm i pressemeldingen.