Norsk på tur - lettlurt og sur

Med janteloven under armen, nesa i været og manglende forståelse for andre enn oss selv, føler nordmenn seg fornærmet og lurt av lokale selgere når de er på ferie. Hvorfor det, og blir vi virkelig noe mindre lurt her hjemme? Artikkelen ble første gang publisert i januar 2007

"- Special price for you my friend...you walk away...you break my heart, sir... Where are you from, sir?"

"England, Germany, Sweden.....Norway?"

"Ahhh...you are from Norway - jai prata lite norske..."

"Stol på meg - jeg har familie i Norge..." Vis mer


Kjenner du deg igjen?


Det neste som skjer er at du blir tilbudt solhatten eller plysjkamelen fra helvete. Eller kanskje du er så heldig at du har kommet over et sveitsisk urverk til hundreårs-
spesialpris. Like autentisk som søskenbarnet til selgeren, som tilfeldigvis bor på akkurat samme sted som deg i Norge. Og som så klart er grunnen til at du får en så gunstig pris på suveniren.

"Forskjellen på nordmenn og arabere er at vi er så vant til å bli lurt og fortalt hvilke tid prisene forandrer seg, at vi ikke forstår sammenhengen i pruting"
Honorærkonsul for Tunisia, Bjørn Grinde

En scene som vil være typisk for en norsk familie på charterferie i land som Tyrkia, Egypt eller Tunisia. Så fort du planter sandalen på utsiden av hotellet, er selgerne der som hyener på en blåøyd geitekilling. Også i butikker og på markeder er det uunngåelig. Du føler deg som Gurins reverumpe midt i et kobbel av engelske jakthunder.

Situasjoner som til å begynne med er påtrengende komiske, blir etter hvert plagsomme, for så å bli uforskammet provoserende.

Hva syntes du?

Føler du deg lurt og forbannet på innpåslitne gateselgere i utlandet? (Avsluttet)
Ja(42%) 300
Noen ganger, men jeg forstår at deres salgskultur er annerledes(40%) 285
Nei(18%) 128
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Blåøyd på loppemarked

Så sett i Ola og Kari sine nordiske øyne - hvorfor skjer dette med oss hele tiden? Hvorfor har det seg slik at vi nordmenn så ofte blir ”angrepet” av uforskammede og munnrappe selgere på denne måten, og må gå forbannet og plaget rundt i fritiden vår.

Ifølge sosialantropolog Runar Døving, så ligger mye av skylden i at nordmenn ikke gidder å tilegne seg kunnskap om lokale skikker og sosiale koder i landene de reiser til.

- Problemet vårt, er at vi nordmenn opplever vår måte som best. Vi klarer heller ikke å relatere oss med mennesker og kulturer i landene vi reiser til. I tilegg har vi også manglende forståelse for forholdet mellom fattig og rik, sier Døving.

Døving jobber på Statens Institutt for Forbruksforskning(SIFO), og har uformell økonomi som hovedfelt. Han forklarer at vi i Norge er vant til anonyme kontraktbaserte handler. Slik fungerer det ikke alltid i utlandet, og sjeldent i araberland.

Akkurat det du trenger - en plysjkamel. Vis mer


- Vi nordmenn er kun vant med å forhandle om priser hvis vi går på et loppemarked. Mens vi i butikken og alle andre steder forholder oss til satte og faste priser. Når vi da kommer til et samfunn hvor alt salg og kjøp er basert på forhandling – et eneste stort loppemarked, så opplever vi deres måte som dårligere enn vår egen. Som kunder er vi vant med en viss standard, kvalitet og det å "alltid ha rett" som kjøper av en vare. Noe som krasjer med en annen virkelighet på reisefot, hvor selgerne ikke er ”til for oss”. Da blir vi sure i stedet for å prøve å tilegne oss eller forstå de sosiale kodene for å unngå ubehagelige situasjoner, forklarer Døving.

Same, same - but different

Han får følge av Bjørn Grinde, som er den norske honorærkonsulen for Tunisia, og har lang yrkeserfaring med blant annet handel i forskjellige araberstater. Grinde mener også at nordmenn er for vant med å få ting på sin måte, og at vi er sære og naive som ikke ser at vi blir like mye lurt her hjemme.

Vis mer


- I Norge, hvor alle er lesedyktige, får vi masse reklame dumpet ned i postkassen med aviser som er fulle av annonser eller andre reklameskriv. Ønsker vi ikke å motta denne typen markedsføring, putter vi et klistremerke på postkassen som sier nei takk til reklame, eller skrur av Tv-en og radioen. Vi blir særlig overøst med denne reklamen både før og etter jul, ved sommersalg, vintersalg, påskesalg og så videre. I prinsippet skjer det samme i araberland, men her foregår budskapet og markedsføringen verbalt. Det er i hovedsak fordi få selgere i disse landene har kanaler eller midler til å reklamere som vi har i Norge.

- Selv om vi har en teoretisk modell for markedsføring her hjemme, betyr det ikke at vi unngår å bli lurt. Vi blir det bare på en mer kontrollert måte. Og vi blir forbannet for det også. Bare vent til januar, når prisene halveres fra det de var før jul. Vi vet om det, men blir fortsatt sure når vi ser varen vi kjøpte for en måned siden på tilbud til halv pris. Forskjellen er at vi er så vant til å bli lurt og fortalt hvilke tid prisene forandrer seg, at vi ikke forstår sammenhengen i pruting i utlandet, sier Grinde.

Helårssalg på et minutt

Men kan det virkelig forsvare metodene mange utlendinger blir aggressivt og pågående konfrontert med salg i disse landene? Er ikke folkeskikk og høflighet globale verdier?

- Problemet for selgere i disse landene er at vi som turister representerer noe veldig rikt og fremmed som kun er der i noen få minutter. Her hjemme ligger markedsføringen tilgjengelig og effektiv i mye lengre tid. Derfor må selgerne i slike land gjøre handelen sin umiddelbart på den lille tiden de har. Det er da vi nordmenn fort blir forvirrende fornærmet, når vi går gjennom jul, høst, vinter og sommersalg på ett minutt.

- Du må også ta i betraktning at gjennomsnittslønnen i et araberland er 10 til 30 kroner om dagen. Nordiske turister er kjent for å kjøpe mye, og vi representerer en ufattelig rikdom for dem. De kan tjene godt på oss som ikke bekymrer oss om vi bruker 10 eller 15 dagslønninger på varen vi kjøper.

Ifølge Grinde, er likevel den verbale tilnærmingen bare én av tingene som er vondt å svelge for norske mager i basaren.

- Vi vet ikke hvordan vi skal forholde oss til å bli konfrontert verbalt, samtidig som vi ikke er vant med personifiseringen i araberlandene. Kulturen i disse landene er det vi kaller monolittisk, noe som innebærer at selgerne gjerne vil trekke deg familiært nærmere seg selv for å knyte et bånd som gir trygghet for salg. Derav frasen ”Special price for you my friend”. Dette bryter med det nordiske beskyttelsesprinsippet, hvor ”my home is my castle”, sier Grinde.

Prut som lokal med de lokale...Kanskje lettere sagt enn gjort? Vis mer


Halv pris, hel pris - samme gris

Det er ingen hemmelighet at en lys lugg på marked i Tyrkia vil få en skyhøy startpris i forhold til hva en lokal kunde vil. Grinde forteller også at det ikke bare er grunnet vår rikdom, men også fordi vi som oftest ikke har noen referansegrunnlag på varene vi kjøper.

Vi er vant med et prosentstyrt tilbudsmarked, noe mange arabere har et helt annet forhold til. Nordmenn smiler så fort de har fått halv pris på en vare, mens selgere i disse landene ikke ser på en handel på samme måten. De ser det ikke som en prisreduksjon, men mer som en intern avtale mellom de to partene. Det er derfor vi nordmenn føler oss storveis etter å ha fått et teppe i Marokko til en tredjedel av utropsprisen, for så å runde neste hjørne og finne samme teppet med en utropspris på halvparten av hva vi kjøpte vårt for.

- Da er det naturlig for oss å gå tilbake til selgeren og klage. Han vil derimot putte hendene i været og si at det var vår avtale om pris, som vi ble enige om at var god for begge parter. Det vi begge hadde råd til. Det er da janteloven åpnes, og vi føler oss lurt. Ikke fordi det er så viktig at vi brukte noen ekstra kroner, men selvfølelsen blir krenket. Du blir sint fordi en som ikke har noen utdannelse eller viktig jobb faktisk er bedre til å forhandle enn deg selv, som har kommet så mye lengre her i livet, sier Bjørn Grinde.

Så hvordan gjør du handelen bedre som nordboer på chartertur?

Døvig legger vekt på å lese de lokale skikkene for å blende lettere inn og gjøre deg selv mer nøytral.

- Oppfører og kler du deg tilnærmet innbyggerne i landet du besøker, oppstår det som regel mindre salgstrakassering. Hvis du viser smykker, fine klær og fotoapparater, så er du et lett og åpenbart mål for salg, sier han.

Grinde mener du burte skaffe deg et referansegrunnlag på varer og priser før du gir deg i kast med pruting og handling.

- De fleste steder finner du referansebutikker tilsvarende Husfliden her hjemme. Disse forespeiler ofte de rette prisene. Spør etter dem, se deg rundt i flere butikker og dann deg grunnlag før du kjøper noe, sier Grinde.