Det er kun på Gardermoen det gjennomføres full kontroll av passasjerer og bagasje.<br />
ILLUSTRASJONSFOTO
Det er kun på Gardermoen det gjennomføres full kontroll av passasjerer og bagasje.
ILLUSTRASJONSFOTOVis mer

Norge dårligst på sikkerhet

Danmark og Sverige frykter skader på folk og anlegg, og kjører full kontroll på både utenriks- og innenriksflygninger. I Norge vurderes trusselbildet helt annerledes, og med unntak av Gardermoen gjennomføres kun stikkprøvekontroller på norske flyplasser.

I Danmark gjennomføres det hundre prosent kontroll av all bagasje og alle passasjerer på både innenriks- og utenriksflygninger. I Sverige gjennomføres det kontroll av all bagasje og passasjerer på alle innenriksfly med mer enn 60 plasser. På innenriksfly med mindre enn 60 seter utføres det stikkprøvekontroll, men 25 prosent av passasjerene sjekkes. Luftfartstilsynet i Norge vil av sikkerhetshensyn ikke ut med hvor stor andel av passasjerer og reisegods som kontrolleres på innenlandstrafikken.

Forskjellige trusselbilder

- Det finnes intet trusselbilde som tilsier at det bør være sikkerhetskontroll ved alle norske flyplasser, sier Jon Birger Berntsen, sikkerhetssjef i Luftfartsverket til DinSide Reise.

Det er Luftfartstilsynet som sammen med Sikkerhetsrådet for Luftfarten – underlagt samferdselsdepartementet – som utarbeider retningslinjer for kontroll.

- Luftfartstilsynet vurderer løpende tiltak som bidrar til et høyere flysikkerhetsnivå. Som eksempler kan det nevnes utvidede sikkerhetsområder langs rullebaner og tiltak som gjelder vinteroperasjoner, uttaler Robert Haast, informasjonsdirektør i Luftfartstilsynet.

Det er også Luftfartstilsynet som fører tilsyn med hvordan norske flyplasser gjennomfører sikkerhetstiltakene.

I Danmark vurderes trusselbildet helt annerledes.

- Vi har hundre prosent kontroll av alle passasjerer og all bagasje på alle flygninger. Kontrollen er så streng fordi vi sammen med politiet har kommet frem til at det samlede trusselbildet krever det, sier Thorbjørn Anker, informasjonssjef i Statens Luftfartsvæsen i Danmark. – Vi frykter kanskje ikke så mye terrorisme, men er kanskje mer bekymret for individer som har latt seg inspirere av terrorhandlinger. Vi hadde tidligere stikkeprøvekontroller, men etter den 11. september ble det innført hundre prosent kontroll.

Også i Sverige er det sikkerheten som ligger til grunn for full kontroll på alle fly med mer enn 60 seter.

- Vi har tatt en vurdering av kostnader og trusselbilde, og kommet frem til at denne kontrollen er påkrevd, sier Gunnar Halmen, ansvarlig for sikkerhetsspørsmål i Luftfartsverket i Sverige.

Usikre organisasjoner

Forbudt å ta med seg spisse gjenstander, men med kun stikkprøvekontroller er det mulig å få med seg både dette og andre ting.
Foto: Kristin Sørdal Vis mer

- Når passasjerer reiser fra mindre flyplasser betyr det at de er inne i systemet, og kan reise til større flyplasser. Det medfører en sikkerhetsrisiko, sier Petter Førde, leder i Norsk flygerforbund til DinSide Reise. - Vi ser ikke noe umiddelbart trusselbilde, men vi jobber i en bransje hvor vi ønsker at føre-vare-prinsippet skal gjelde. Derfor arbeider vi for å få til en hundre prosent gjennomlysing av all bagasje og alle passasjerer på all flytrafikk.

Også Braathens kabinforening ønsker seg utvidet kontroll på innenlandsflygningene:

- Vi er ikke redde, men det er klart utrygt at det ikke er kontroll av håndbagasje og passasjerer på alle flyplasser i Norge, sier Lisbeth Eliasson, leder i Braathens kabinforening. – Skulle noen finne på å gjøre noe er det enkelt å finne ut hvor det ikke er kontroll, legger Eliassen til.

Skjerpet kontroll fra nyåret

I oktober i fjor ble sikkerhetskontrollen fra Gardermoen oppgradert. Nå blir all bagasje og alle passasjerer kontrollert både ved innenriks- og utenriksreiser. EU jobber i disse dager med en innskjerping av sikkerhetskontrollen. Blir EU-direktivet vedtatt vil også Norge gjennom EØS-systemet være nødt til å oppgradere sine sikkerhetsrutiner. Resultatet kan være økte avgifter på inntil en halv milliard kroner årlig.