Nordic Airlink

Nordic Airlink heter nyeste tilskudd i lavprissegmentet i Norge.


Finnair kjøpte i sommer aksjemajoriteten i det lille svenske flyselskapet Nordic Airlink, med det for øye å gjøre Nordic til det ledende lavprisselskapet i Norden. 27. oktober starter det svenske selskapet opp med daglige flyvninger mellom Arlanda og Oslo Gardermoen. Det vil bli åtte avganger fra Arlanda og åtte fra Oslo hver ukedag, og to til tre avganger lørdag og søndag. Prisene er ennå ikke helt klare, men billettsalget på nett planlegges å starte i begynnelsen av oktober.

Det går altså ikke an å bestille billetter for norgesruten ennå, men i oktober vil du kunne bestille billetter via selskapets eksisterende bestillingstjeneste på nett. Hvorvidt det blir endringer i bestillingstjenesten etter hvert er usikkert, men inntil videre er det den eksisterende tjenesten som vil møte norske brukere. Vi har derfor valgt å vurdere Nordic Airlinks nettsider og bestillingstjeneste slik den fremstår i dag.

Nettadresse: www.nordicairlink.se

Tilbyr: Du kan velge mellom svenske og engelske sider, men det er ingen informasjon på de engelske sidene. Nettstedet gir kontaktinformasjon for billettbestilling, tidtabeller, kort info om flytyper og prisoversikt (ennå ikke for Arlanda-Oslo-ruten).

Nettbestilling: Du kan bestille én billett om gangen uten å registrere deg; skal du bestille flere må du registrere deg som medlem. Du får første prisopplysning samtidig med totalprisen for reisen, på fjerde skjermbilde. En snedig funksjon viser hvor godt det er med plasser innenfor de forskjellige billettkategoriene, men denne funksjonaliteten er noe nervøs og lettpåvirkelig for musebevegelser, og fungerer derfor ikke helt optimalt.

Du kan også krysse av for om du behøver ekstra hjelp underveis på reisen, eksempelvis bærehjelp, barn som reiser alene etc. Ingen kontaktinformasjon for hjelp med internettbestillingen særskilt, vi forsøkte å sende forespørsel til nettadresse som oppført nederst på siden. Det tok åtte timer og 36 minutter å få svar.

Funksjonalitet: Enkelt nettsted som er lett å finne frem i; både bestillingstjenesten og kontaktopplysninger er lett å finne i toppmenyen. Men så har også nettstedet svært begrenset innhold.

Terningkast: 3
Enkle sider, men skralt med informasjon. Trekk for at man må registrere seg for å bestille mer enn én billett, og for at man først får prisinformasjon i fjerde skjermbilde. Pluss for informasjon om mengde tilgjengelige billetter innenfor de forskjellige priskategoriene, i bestillingstjenesten.