Her bærer det utfor den bratteste bakken.
Her bærer det utfor den bratteste bakken.Vis mer

Nordens største berg- og dalbane

Vi har testet Balder på Liseberg som noen av de første. En gigantisk trekonstruksjon, som nok vil trekke tusentalls til fornøyelsesparken i år.

- Sinnssykt, herlig, utrolig, deilig, rått, fantastisk, jättebra! En gang til!

Adrenalinfylte testkjørere på gelébein stavrer ut av vognene etter første prøvetur. Vi er en av dem, og har akkurat testet Nordens største berg- og dalbane i tre. Endelig er vi overbevist: Vi KAN faktisk fly!

  • Med kamera teipet fast til armen har vi kjørt flere runder - bli med oss en tur rundt på Balder.
  • Se flere bilder fra Balder
  • Høyest, brattest og lengst - men er den råest? Vi sammenligner Balder og Thundercoaster
  • Ekspertens vurdering - grunnleggeren av European Coaster Club sier sin mening.
  • Skroll ned for resten.

    Angst

    Høyt opp ... Vis mer
    [Ugjyldig objekt (NAV)]


    Fem minutter tidligere: Skrekken slår leir i mellomgulvet idet jeg tar meg inn til midten av dette enorme reisverket i tre. 190.000 løpemeter med treverk utgjør den skogen av stolper og dragere som skal sørge for at turen ender med glede, ikke sorg. Alt for jobben, tenker jeg, og vet at jeg nok ville bakket ut hadde turen gått for eget initiativ. Vissheten om at jeg er en av de aller første som skal kjøre den splitter nye attraksjonen på Liseberg skaper utrivelige spenninger i en nervøs kropp, og jeg lover meg selv at en gang er nok. Med stadig stigende adrenalinnivå nærmer jeg meg vognene.

    Å, nei! Det er ikke kø! Det betyr at en stakkar ikke får tid til å opparbeide verken mot, kraft eller viljestyrke. Bak presser flere forventningsfulle testere på - det er bare å velte spagettibeina om bord i den ildrøde vognen og slippe den dirrende kroppsmassen ned i omfavnende seter. På sidelinjen står orkesteret som underholder premierepublikummet, hornmusikken ljomer i ørene og overdøver så vidt lyden av mine egne dundrende hjerteslag. Jeg ser ned på likbleke knoker som klorer seg fast i håndtakene, mens sikkerhetspersonell strammer setebeltet så tett inntil kroppen at et uant antall valker tyter ut både ovenfor og nedenfor beltereima. Ingen vei tilbake - fløyta går, og vi glir sakte ut fra start.

    En vill runde

    Fantastisk utsikt fra toppen, om du tør holde gluggene oppe ... Vis mer

    Action

    Liker du å kjøre berg- og dalbane? (Avsluttet)
    JA!(74%) 468
    Er litt redd, men kjører likevel(15%) 92
    NEI!(11%) 69
    Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


    På forhånd er vi rådet til ikke å spise for mye, underveis letter vi nemlig fra setene ti ganger, og da kan trykket mot mellomgulvet bli for overveldende for selv det tøffeste mageskinn. Underveis på de 1.070 meterne med skinnegang når vi opp i en makshøyde på 36 meter, og siden byggverket er plassert på flate bakken, føles det faktisk ikke svimlende høyt. Vi svinger rundt flere ganger, og passerer samme punkt i byggverket i tre forskjellige etasjer under ferden. Det betyr følelsen av å kjøre i "trange" passasjer, der vi er overbevist om at kun våre flagrende hårstrå skiller oss fra de massive trebjelkene som utgjør reisverket. Å løfte armene kommer i alle fall ikke på tale, selv om vi med egne øyne kan konstatere at medpassasjerer gjør dette ustraffet. Selve turen tar 128 sekunder, og topphastigheten er 90 km/t. Akkurat passe langt, syns jeg, der jeg endelig kan stable gummilemmene over på fast grunn, og begynne å glede meg til neste runde.

  • Se bildene fra turen og flere bilder av Balder.

  • Høyest, brattest og lengst - men er den råest? Vi sammenligner Balder og Thundercoaster

  • Ekspertens vurdering - grunnleggeren av European Coaster Club sier sin mening.
  • Liseberg

    Berg- og dalbanen er den gamle fornøyelsesparkens egen 80-års gave. Forrige trebane på Liseberg ble revet i 1987, og den hadde da stått siden 1923. Du kan prøve Balder selv denne sesongen. Parken åpner 12. april. 50 SEK (44 NOK) per person over syv år er prisen for å komme inn, i tillegg koster et "åkpass" fra 245 SEK (216 NOK). Da kjører kortinnehaver fritt hele dagen.

    Verktøy for reiselyst

    Skiguiden gir deg lesernes egne karakterer, vurderinger og opplevelser fra norske skisteder. Du kan også avlegge egne stemmer og skrive artikler. Restplasslisten er stedet for deg som er ute etter billige reiser. Her finner du charterselskapenes restplasser på ett sted. Reiseguiden gir deg tips og råd til ting å se, godt å spise og steder å besøke – eller ikke besøke. Rådene kommer fra de som kjenner stedene best, nemlig turistene selv. Valutakalkulatoren gjør de vanskelige regnestykkene for deg.