Nordens beste, skriver den svenske finansavisen Dagens Industri. Foto: Norwegian
Nordens beste, skriver den svenske finansavisen Dagens Industri. Foto: NorwegianVis mer

Nordens beste flyselskap

Derfor er Norwegian så effektive.

Flybransjen sliter økonomisk og har fallende passasjertall. Men ett selskap går mot trenden. Næringslivsavisen Dagens Industri kaller Norwegian for Nordens beste flyselskap i en artikkel i dag. Her er noen av grunnene:

  • Rekordresultat siste kvartal
  • Stigende børsverdi (aksjekurs fra 60 til 162 kroner siste tre måneder)
  • Selskapet har tatt markedsandeler fra SAS
  • Lave kostnader og høy kabinfaktor (få ledige seter)

- Norwegian har vist at selskapet har en modell som fungerer selv i dårlige tider, noe som har økt tilliten til selskapet i markedet, sier flyanalytiker Christer Åstrøm til Di.se.

Hvilket flyselskap har færrest ekstrakostnader? Vår store oversikt gir deg svaret

Hvordan gjør de det?

Norwegian har nå faset ut den aller siste MD80-maskinen fra flyflåten, og erstatter disse med nye Boeing 737-800-maskiner. Dermed har Norwegian en flyflåte bestående av kun 737-300- og 737-800-maskiner.

Dette utgjør store investeringer, men gir også besparelser i kostnader til vedlikehold.

Ann-Sissel Skånvik, kommunikasjonsdirektør i Norwegian. Foto: Norwegian Vis mer


- Dette er vårt viktigste element for å drive mer effektivt. Den nye flyflåten krever mindre vedlikehold, kan være lenger i lufta og bruker mindre drivstoff. Det er en vinn-vinn-situasjon for passasjerer, miljøet og selskapet, sier kommunikasjonsdirektør Ann-Sissel Skånvik til DinSide.

Flere timer i lufta betyr også at personellet rekker flere flygninger per arbeidsdag - Di.se skriver at kapasiteten skal øke med 50 prosent, mens personalstyrken er den samme.

- Vi jobber også med å fly på tider og ruter som fyller flyene, sier Skånvik til DinSide.

Les også: Norwegian utsetter bredbånd på fly

Kutter tid og penger

Her er flere elementer Norwegian tar i bruk for å kutte tid og kostnader:

  • Ingen fysiske billetter - kun billettløse reiser. Sparer administrasjonskostnader.
  • Der det er fysisk mulig sørger selskapet for å sjekke alle boardingkort og plassere passasjerene i et rom der alle er klare til ombordstigning, nesten før flyet har landet og er klart til å ta imot. Sparer tid mellom ankomst og avgang.
  • Innsjekking stenger 30 minutter før avgang (45 minutter på utenlandsreiser), og oppmøte på gaten senest 20 minutter før avganger i Skandinavia, ellers 30 minutter før. Stenger utgang 10 minutter før avgang, og forbeholder seg retten til å avvise passasjerer som kommer senere. Sparer tid mellom ankomst og avgang, og reduserer problemet med å vente på for trege passasjerer.
  • Kabinpersonalet rydder flere ganger på turen, og oppfordrer også passasjerene til å ta med ting, og rydde selv. Sparer tid når flyet er på bakken ved at flyet raskere blir klart til å ta imot nye passasjerer.
  • Bagasjeavgift på innsjekket bagasje reduserer mengden bagasje som må håndteres. Sparer tid og handlingkostander. Dropper mange bagasje, sparer man også drivstoff.