Nord-Norge skal kuppe snømannen

Nord-Norge gir ikke opp vinterkrigen etter at Finland kapret julenissen. Snømannen skal bli nordnorsk og sørge for milliardinntekter til landsdelen.

Målselv Fjellandsby har sammen med Avinor og Troms Reiseliv utviklet ideen om Snømannland i nord, et konsept som skal gjøre hele regionen til en formidabel turistmagnet. Konseptet skal legges fram 18. desember, men allerede torsdag ble planene kjent i avisa Nordlys.

- Vi sammenligner oss med Finland. De har en million vintergjester. Hvis en turist bruker 5.000 kroner på en helg blir det 5 milliarder kroner. Det er ingen grunn til at vi skal få noe mindre hvis det satses riktig, sier administrerende direktør Even Hegbom i Målselv Fjellandsby til NTB.

Like kjent enn julenissen

Foto: Birgitte Andreassen Vis mer


Fra stekende sol og glødende sanddyner der han ferierer i Dubai, snakker Even Hegbom varmt om de spenstige planene for det kalde nord. Han mener landsdelen har alle forutsetninger for å lykkes med vinterkrigen.

- I Nord-Finland er det bare skog, lite utsikt og knapt nok fjell. De har etter mitt skjønn dårligere forutsetninger for å skape attraksjoner for turister enn det vi har. Vi har nærheten til fjorden, vi har spektakulær natur, fantastisk utsikt, og vi har snø, klima og ellers de samme forholdene som i Finland med blant annet nordlys, påpeker Hegbom.

- Snømannen er dessuten like kjent internasjonalt som julenissen. Snømenn fins i barns hoder på Filippinene og i Sør-Afrika og alle eksotiske steder i verden. Vi synes det er helt merkelig at ingen andre har tenkt på snømannen før, sier Hegbom og forteller at det var verdens enkleste sak å få registrert domenet snowmanland.com.

Snømannflyplass

I konseptet inngår blant annet et viktig navneskifte. Bardufoss lufthavn skal etter planen nemlig døpes om til Snowman International Airport.

- Dette er en veldig stor flyplass som kan ta ned svære maskiner. Når det gjelder nærheten til de store markedene i Europa, betyr dette at vi er blant de nærmeste når det gjelder vinterturisme i Norge. Det tar bare to timer fra København, sier Hegbom.

Han understreker dessuten at grunnlaget allerede er lagt med vinterdestinasjonen i Målselv, med skiområder og det han mener må være norgesrekord i hyttetomtsalg den siste tiden.

Når Nord-Norge blir kjent som Snømannland vil det dra i gang det uutnyttede turistpotensialet og få stor betydning på allerede velklingende nordnorske turistmål som Lyngen, Nordens Paris og Hurtigruten, mener Hegbom. Han forteller at en nordnorsk fornøyelsespark à la Disneyland ligger i planene.

Mer enn ski

Snømannen skal altså bli selve symbolet på snøturisme i Nord-Norge. Alt dreier seg nemlig ikke bare om ski og skiturisme, slik vi nordmenn gjerne tror.

- Det er bare tøys. Internasjonalt er snø som element mye viktigere. Snø har vi mye av i Nord-Norge, og snø blir det mindre og mindre av i verden, sier Hegbom som ironisk nok ser at landsdelen kan dra nytte av klimaendringene.

Men før snøturister fra nær og fjern kan lande på snømannflyplassen i Bardufoss, må store pengesummer på plass. Dialogen med næringslivet er for lengst i gang.

- Dette er ikke noe som dukker opp av en hatt på fem minutters varsel, sier Hegbom, som uansett har et langt perspektiv før vinterkrigen.

- Vi har god tid. Vi snakker kanskje 15-20 år, sier Hegbom.