På noen flygninger har åtte av ti passasjerer prøvd WiFi-tilbudet. Foto: Per Ervland
På noen flygninger har åtte av ti passasjerer prøvd WiFi-tilbudet. Foto: Per ErvlandVis mer

Nesten alle bruker gratis WiFi

Og det skal fortsatt være gratis, sier Norwegian.

I fjor høst vant Norwegian pris for "verdens beste WiFi". De var først ute med nettilbud om bord i Norge, og har nå tilgang for passasjerene på 52 av 70 fly.

Og tilbudet er populært, bekrefter selskapets informasjonsavdeling overfor DinSide.

Mest populært

– I snitt benytter over 30 prosent av passasjerene seg av vårt gratis internett når de flyr med oss. Vi har dog hatt flere flygninger der opp mot 80 prosent av de reisende har logget seg på, forteller informasjonssjef i Norwegian, Lasse Sandaker-Nielsen, til DinSide.

Og flypassasjerne elsker å oppdatere Facebook-profilen fra lufta. Norwegian kan fortelle til DinSide at de reisendes favorittnettsteder er:

  • Facebook
  • Google
  • Ulike nettaviser, med VG Nett på topp
Ikke helt ulikt adferden på bakken, altså. Hvor mange som benytter WiFi-tilbudet varierer fra flygning til flygning.

Informasjonssjef i Norwegian, Lasse Sandaker-Nielsen. Foto: Per Ervland Vis mer


Populært, og uvanlig nok i en kostnadsbevisst flyverden, er tilbudet fortsatt gratis. Det skal det forbli, bekrefter Sandaker-Nielsen overfor DinSide.

– Vi ser at gratis internett om bord i flyene er et stort konkurransefortrinn.

Passasjerene hater ekstrakostnader

Blandet erfaring

Det kan også være andre årsaker enn konkurransehensyn som ligger bak at WiFi-tilbudet forblir gratis. I DinSide-redaksjonen er erfaringene med Norwegians trådløsnett blandet, og en svært uhøytidelig spørreundersøkelse på DinSides Facebook-sider i høst viste at leserne våre også har hatt både opp- og nedturer med WiFi i lufta.

I fjor gikk selskapet over fra å bruke en til å bruke to satellitter som leverandør av signalene til trådløsnettet, men informasjonssjef i Norwegian, Lasse Sandaker-Nielsen sa på samme tid at passasjerene fortsatt ville oppleve at hastighetene svinger.

– Når 150 passasjerer logger seg på nettet på begynnelsen av flyturen vil nok nettet oppleves tregere, og når folk ser på YouTube-videoer eller laster opp bilder til Facebook-kontoen sin stjeler også dette båndbredde, forklarte informasjonssjefen.

Den opplevde ustabiliteten og tregheten kan nok være årsaken til at det foreløpig ikke vil koste passasjerene noe ekstra å logge seg på om bord.

Les også: Derfor fylte Boeing flyet med poteter!